Annons

D50 efterföljare

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Hej,

En kompis till mig bestämde sig äntligen för att köpa ett D50-hus men när han skulle beställa fick han veta att D50 mer eller mindre har utgått och att det finns något nytt att vänta om han bara ger sig till tåls någon månad. Är deta sannt? Vad är det som väntar runt hörnet? Någon som hört några rykten?

/Roland Larsson

Tja, D80 finns redan ute men är väl mer en ersättare till D70(s). Dock har det ryktats om en D60. Ken Rockwell hävdar det i alla fall.

undrar om det kommer någon trevlig firmware-uppgradering till D50 då?
jag vill ha mindre brus (till min konsertfotografering...) och möjlighet att ställa in Iso i tätare steg (typ 1/2 el. 1/3 steg), men det kanske inte nikon vill ge oss med instegsmodellen.

Nu efter en vecka, undrar jag om det är någon som har hört något mer. Eller om det är det bara var lösa rykten ang ersättaare yill D50...

OscarM skrev:
undrar om det kommer någon trevlig firmware-uppgradering till D50 då?
jag vill ha mindre brus (till min konsertfotografering...) och möjlighet att ställa in Iso i tätare steg (typ 1/2 el. 1/3 steg), men det kanske inte nikon vill ge oss med instegsmodellen.
För tätstegad ISO kan du med fördel använda auto-ISO. Helt klockren funktion, som höjer ISO-talet när du kör med t ex A-läge när tiden annars skulle överskrida det värde du valt. ISO-talet kan då bli typ 220 och liknande, så det är ännu tätare steg än 1/3. Dessutom slipper man komma ihåg att sänka ISO igen när det är ljust.
Jag brukar ha det på 1/60 när jag kör med normalzoom, för kortare än så kan jag inte hålla still, utom möjligen i vidvinkligaste läget.

jo, jag kör med auto iso och min 1/60 jag med, men jag köpte ett snorbilligt manuellt objektiv som auto-iso inte funkar med, å sen tycker jag rent allmänt att det vore smidigt att ha den möjligheten.

ANNONS
Götaplatsens Foto