Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 elr Minolta 5D??

Produkter
(logga in för att koppla)

dPettson

Medlem
Hejsan, jag har nu det sista valet att göra.

Välja mellan Nikon D50 elr en Minolta 5D.
Skillnaden mellan dessa kameror jag kan hitta är att 5D:n har anti-shake och lite mer tele på objektivet som följer med som standard.

Annars är dom identiska.
min lärare säger nikon men jag sugs mer åt minoltan..

Någon med synpunkter?

mvh david, evigt tacksam för era svar

Jag stog också mellan detta val, och jag valde D50. Anledningen är att den känns lite mer robust, inte lika plastig och tråkig som D5D... Men sin både Risto och Peter säger så är det ditt val. Har du provat dom? Annars är det bäst att du gör det!

Jag valde också mellan dessa plus 350D.
Efter att ha känt på alla valde jag D50 och det har jag inte ångrat - trivs bra med den.

Exit Minolta!

En ny faktor i beräkningen blir nog att Konica Minolta ska lägga ned sin verksamhet inom fotografi:

Citat ur pressmeddelande från KM den 19 januari 2006:

"... we have decided to withdraw from camera business*2, such as film cameras and digital cameras, within Konica Minolta Group as of March 31, 2006."

Hela texten i pressmeddelandet finns här:
http://konicaminolta.com/releases/2006/0119_03_01.html

Enligt pressmeddelandet skall Sony ta över digitalkameradelen, men hur verkligheten kommer att se ut står nog skrivet i stjärnorna.

/Per Stymne

Både Nikon och Konicaminolta lägger ned stora delar av sin kameraproduktion som är avsedd för film. Konicaminolta går ett steg längre och lägger ned även kompaktkamerorna.

Om man läser pressmeddelande från Konicaminolta kommer de fortsätta att tillverka kameror där objektiven kan bytas, d v s systemkameror. Ingen kan idag säga hur länge en viss kameratillverkare finns på marknaden i och med att konkurensen mördande idag och teknikutvecklingen sker i en rasande takt. Ett antal tillverkare kommer att slås ut och några kommer att tillkomma, nu senast Samsung.

ANNONS
Götaplatsens Foto