Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vad har detta med minneskort att göra?
Även med 5G i kameran så kommer man att vara tvungen att ha minneskort i den också eftersom det lär dröja innan hela världen har 5G-täckning med 100 Gb/s.

En del platser på vår jord kommer att sakna täckning helt ganska länge.
 

PMD

Aktiv medlem
Även om det skulle bli ett par hundra megabit så räcker inte det, XQD-korten är tio gånger snabbare och lite till.
5G har potential att vara betydligt snabbare än 4G men det hjälper ju inte den som saknar täckning i någon avlägsen håla.

Minneskort kommer vi att behöva mycket länge.
 

ztenlund

Aktiv medlem
5G har potential att vara betydligt snabbare än 4G men det hjälper ju inte den som saknar täckning i någon avlägsen håla.

Minneskort kommer vi att behöva mycket länge.
För att få samma skrivhastighet som D500 klarar mot ett snabbt XQD redan idag behöver du förmodligen uppåt 3 GBit/s stabilt. För att nå de riktigt höga hastigeheterna med 5G så ska det köras på väldigt hög frekvens och det brukar inte vara särdeles bra för räckvidden. Risken är att fågelplåtaren i skogen får väldigt få bilder per sekund...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kameratillverkarna tycks vara lite för konservativa för att bygga in 5G i sina kameror inom överskådlig framtid. Hur många kameror finns det med 3G/4G?

Stackars TS ...
Det är OK :), har fått svar som sagt. Idag har jag mest lyssnat på ljudet av 10mps och läst manualen
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör med 4G både hemma och mobilt (obegränsat abonnemang från Telenor) och datamängden är förstås inte något som helst problem med ett sådant abonnemang. Däremot tar det lite tid att överföra bilderna, men det kan jag stå ut med.

Vad har detta med minneskort att göra?
Minneskort kan man lita på. Fast bredband utomlands skall du inte lita på.
Vad gäller för ditt bredband i Kroatien? Och har du varit där under högsäsongen när alla fotar på stranden och skickar bilder till vänner.
Man får gå upp väldigt tidigt på morgonen om man skall kunna få en vettig uppkoppling.
 

iSolen.se

Guest
För att få samma skrivhastighet som D500 klarar mot ett snabbt XQD redan idag behöver du förmodligen uppåt 3 GBit/s stabilt. För att nå de riktigt höga hastigeheterna med 5G så ska det köras på väldigt hög frekvens och det brukar inte vara särdeles bra för räckvidden. Risken är att fågelplåtaren i skogen får väldigt få bilder per sekund...
Jo vi har kameror som ger 3Gb/s redan idag (uppmätt) och när 5G blivit någorlunda utbyggt lär det ha blivit ännu högre.

Jag tror mer på någon superwifi till en puck som laddar upp eller lagrar om man behöver off-camera-backup, korten kommer bli kvar länge.
 

PMD

Aktiv medlem
För att nå de riktigt höga hastigeheterna med 5G så ska det köras på väldigt hög frekvens och det brukar inte vara särdeles bra för räckvidden. Risken är att fågelplåtaren i skogen får väldigt få bilder per sekund...
Ja, det var ju precis det jag påpekade. Minneskort kommer att behövas vääääldigt länge.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, det var ju precis det jag påpekade. Minneskort kommer att behövas vääääldigt länge.
Minneskort betraktat som buffert i kedjan från fångst till arkiv kommer definitivt att finnas kvar länge.
Men inte säkert att de behöver vara löstagbara. De kan vara fastlödda direkt på kamerans moderkort.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I en hembygd lösning för att skyffla bilder direkt från exponering till Flickr har jag flera buffertar.
En som tar emot bilderna från kameran. Vill ju inte att något senare i kedjan ska hindra mig i fotograferingen.
En annan buffert där bilderna väntar på uppladdningen till Flickr. Det går olika fort beroende på uppkopplingens hastighet. Ibland har jag ingen uppkoppling. Då ligger bilderna i bufferten tills jag får täckning. Antingen i 4G nätet eller något WiFi.
Ibland hamnar alltså bilderna på Flickr någon sekund efter exponering, ibland kan det dröja till senare samma dag, eller ett par dar senare.
 

PMD

Aktiv medlem
Minneskort betraktat som buffert i kedjan från fångst till arkiv kommer definitivt att finnas kvar länge.
Men inte säkert att de behöver vara löstagbara. De kan vara fastlödda direkt på kamerans moderkort.
Zeiss ZX1 har inget fack för minneskort utan istället 512 Gigabyte inbyggt minne, och Lightroom inbyggt så man behöver aldrig kopiera råfilerna till en dator. :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Låt tid vara ett relativt begrepp.

De flesta bilder i världen tas väl idag med smartphones. De är uppkopplade, och mångabilder hamnar alltså i molnet direkt.

Resten av kamerabranschen är på väg åt samma håll.
Det kommer nog ta ett tag innan det går att överföra raw-filer sömlöst till molnet via mobilnätet, mest för att bandbredden inte räcker till.

Däremot har jag sett flera eventfotografer som automatiskt överför från Nikon till t.ex. en laptop eller molnet via wifi. En kollega kan då t.ex. ladda upp bilder till sociala medier nästan i realtid så att deltagarna kan se dem under eventet.

https://youtu.be/LxX8BYDytY8
 

PMD

Aktiv medlem
Det kommer nog ta ett tag innan det går att överföra raw-filer sömlöst till molnet via mobilnätet, mest för att bandbredden inte räcker till.
5G har potential att ha en bandbredd på 100 Gb/s, men knappast vid introduktionen nästa år. Ge det några år så. Täckningen blir ett större problem.
 

iSolen.se

Guest
5G har potential att ha en bandbredd på 100 Gb/s, men knappast vid introduktionen nästa år. Ge det några år så. Täckningen blir ett större problem.
Nya trådlösa accesspunkter ger i teorin 1733Mb/s, idealt får man ut 500Mb/s och praktiken mindre än 100Mb/s...börjar man lasta blir det ännu mindre.

5G är bl a Internet of things så det kommer bli mycket prylar som delar på bandbredden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så länge systemet hanterar buffring och man inte har alltför bråttom så kan man anpassa sig till bandbredd och täckning.

Jag tänker såhär:

En sportfotograf under en hockeymatch i ett OS kanske bränner av fyra tusen rutor under två timmar. Dessa åker direkt över till bildredaktionen på andra sidan jorden där urval, redigering och publicering görs. Även om han kör på arenans WiFi kan han inte köra för tunga bildfiler. Det är viktigare att det går fort.

Någon Mattias Klum Wanna-be på uppdrag i en sydamerikansk djungel ligger ute i fält flera veckor i sträck. Han vill definitivt ha minst 50 megapixel i RAW. Och bränner kanske av tusen rutor pet dag som mest. Självklart har han med sig datorer och kör ett lokalt nät så att han kan avlasta kameran och säkert mellanlagra (buffra) filerna innan han återkommer till civilisationen. Så fort datorerna får uppkoppling börjar de överföra bilderna till den riktiga lagringsmiljln i ”molnet”.
Väl åter i civilisationen vidtar gallrings och redigeringsarbetet för att sammanställs artikeln till tidningen.

En hobbyfotograf på knattematch i fotboll med 4G-uppkoppling låter minsta jpg åka raka vägen till publicering på Flickr. Spelarna i laget tar fram sina mobiler direkt efter avblåsning för de vill se om de gjorde något bra som fastnade på bild.
Väl hemma laddar systemet sedan upp raw-filerna till slutförvaret.
 

iSolen.se

Guest
Noll minnesplatser är väl sämre än en minnesplats antar jag. Bevisas antagligen genom induktion ...
;-)
Om man lämnar minneskortet i kameran borde risken för korrupta bilder minska. Så vi borde köra ett enormt kort, och bara tanka ur bilderna via Wifi eller kabel.

Eller helt enkelt lita på korten. Hur ofta pajar dom? Jag har en hårddiskkrasch om året i snitt men har aldrig råkat ut för XQD-krasch.

Jag har råkat ut för dåliga CF-kort men det märkes vid fotograferingen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man lämnar minneskortet i kameran borde risken för korrupta bilder minska. Så vi borde köra ett enormt kort, och bara tanka ur bilderna via Wifi eller kabel.

Eller helt enkelt lita på korten. Hur ofta pajar dom? Jag har en hårddiskkrasch om året i snitt men har aldrig råkat ut för XQD-krasch.

Jag har råkat ut för dåliga CF-kort men det märkes vid fotograferingen.
Jag tar mycket sällan ut korten ur kameran. Att det tar några minuter att via nätverket hemma överföra fyra hundra 20-megapixel-bilder till NASen är inget som stör mig. Jag slipper dessutom starta datorn. FTP från kamera till NAS.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Måste prova, vad kör du för grejer?
Det sitter faktiskt ett RJ45-uttag i min kamera. (EOS-1D X). Och inbyggd FTP-klient. NAS:en har inbyggd FTP-server.

Med ett WiFi-tillbehör hade jag gjort samma fast trådlöst. Men jag har inte kunnat motivera mig själv att köpa wifi-modulen än.

I fält har jag en Raspberry pi som sköter direktuppladdning till Flickr. På den har jag alltså en 4G-dongel. Mellan kamera och Raspberry kör jag samma FTP-lösning som hemma. Men pajen agerar FTP-server och skjuter sedan upp bildens i molnet.
 
ANNONS