Annons

D600 och DX-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Castorian

Aktiv medlem
Jag inser att jag alltmer närmar mig ett byte från DX till FX, och då troligast en D600.

Innebär DX-läget på kameran att jag med det inställt kan ha en DX-optik på kameran och bildutsnittet ser ut som en klassisk DX-kamera? Eller innebär det bara att min FX-optik croppas och jag får mer tele?

mvh
Daniel

Jag förstår inte riktigt skillnaden? Båda innebär ju samma sak, det vill säga att bara mitten av sensorn används och du får färre pixlar. Alltså i princip att kameran beskär bilden direkt vid fotograferingsögonblicket, vilket förstås går att göra i datorn efteråt också. Om frågan gäller ifall det går att montera DX-optik på FX-kameror så är svaret ja (motsvarande går inte på Canon med orginaloptik). I FX-läge med DX-optik kan resultatet bli allt ifrån ganska bra till total katastrof med en rund bildcirkel i mitten med svart runtomkring.

Innebär DX-läget på kameran att jag med det inställt kan ha en DX-optik på kameran och bildutsnittet ser ut som en klassisk DX-kamera? Eller innebär det bara att min FX-optik croppas och jag får mer tele?

Ja.
Med DX-optik på så uppför sig en D600 som en vanlig DX-kamera. Med FX-optik på uppför den sig också som en DX-kamera om du ställer den i DX-läge.

I FX-läge får du hemsk vinjettering med de flesta DX-objektiv och större bildvinkel och högre upplösning med FX-objektiv.

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren, och tack för bildlänken. Man får alltså alltid en mörk ring längs kanterna med DX-optik, även om kameran är inställd i DX-mode?

En till fråga medan jag har er på tråden..:
Behålls det kortare skärpedjupet jag får på en FX-kamera även i DX-mode?

Återigen; tack

edit:
tack Johan för ditt svar. Du svarade samtidigt som jag skrev detta inlägg.

Tack så mycket för svaren, och tack för bildlänken. Man får alltså alltid en mörk ring längs kanterna med DX-optik, även om kameran är inställd i DX-mode?

En till fråga medan jag har er på tråden..:
Behålls det kortare skärpedjupet jag får på en FX-kamera även i DX-mode?

Återigen; tack

edit:
tack Johan för ditt svar. Du svarade samtidigt som jag skrev detta inlägg.

Fotar du i DX-läget så kommer bilden se ut precis som om du fotat med en DX-kamera.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto