Colonel Bogey
Aktiv medlem
Nu har jag googlat runt, klämt på båda husen, sökt på detta forum men kan ändå inte bestämma mig - jag får våga mig på att ställa frågan här. (Med risk för det sedvanliga kriget mellan frälsta Canonister o Nikonister - snälla, avstå. Gärna passion men inget bråk...)
Förutsättningarna:
- användas på resor, till naturfoto, landskap, konstfoto (dvs "långsam" fotografi)
- jag har inga investeringar i Canon eller Nikon just nu
- båda husen ligger bra i handen, inte för tunga etc
- handhavandet får jag lära mig (har plåtat massor analogt med F1/F1n, Hasselblad o storformat), tröskeln till D700 eller 5D är nog lika stor oavsett.
Optiken jag gissar jag vill skaffa är i turordning:
- normalzoom, 24-70 el 24-105
- lätt långtele, typ 400/5.6 (att komplettera normalzoomen vid resa o vandring)
- macro runt 100mm
- supervidvinkel typ 20/2.8
- ljusstark normal, 50/1.4
- medeltele typ 200/2.8
- fågel/djutele 500/4
- 1.4-konverter till de båda ovanstående
(det lär ta ett tag att spara ihop till denna lista!)
Båda tillverkarna verkar ha OK optik för min del - har lagom macron etc. Enda skillnaden är att Nikon inte har en motsvarighet till 400/5.6.
Funnes det D5mk5
r på lager hade jag kanske redan gått o köpt en sån i 24-105-kit plus 400/5.6. Nu har jag chansen att tänka o kanske tänka om.
Nå - några råd?
Förutsättningarna:
- användas på resor, till naturfoto, landskap, konstfoto (dvs "långsam" fotografi)
- jag har inga investeringar i Canon eller Nikon just nu
- båda husen ligger bra i handen, inte för tunga etc
- handhavandet får jag lära mig (har plåtat massor analogt med F1/F1n, Hasselblad o storformat), tröskeln till D700 eller 5D är nog lika stor oavsett.
Optiken jag gissar jag vill skaffa är i turordning:
- normalzoom, 24-70 el 24-105
- lätt långtele, typ 400/5.6 (att komplettera normalzoomen vid resa o vandring)
- macro runt 100mm
- supervidvinkel typ 20/2.8
- ljusstark normal, 50/1.4
- medeltele typ 200/2.8
- fågel/djutele 500/4
- 1.4-konverter till de båda ovanstående
(det lär ta ett tag att spara ihop till denna lista!)
Båda tillverkarna verkar ha OK optik för min del - har lagom macron etc. Enda skillnaden är att Nikon inte har en motsvarighet till 400/5.6.
Funnes det D5mk5
Nå - några råd?