Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 optik

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,
Jag sysslar med stadsfotografering, dvs hus och vyer, och har bestämt mig att köpa en Nikon D700. Jag skulle vilja be om lite generella råd om vilket optik jag skall fundera på.

först vill jag säga att jag inte i första hand är en professionell fotograf utan snarare någon slags författare med fotodrömmar för att skapa böcker. Jag har idag en D70 med Nikon kit-optik.

Jag har tittat på 24-70 alternativ men skulle vilja förstå de "riktiga" skillnaderna på olika alternativ. T dx. hur upplevs skillanden mellan

- Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED Årets professionella objektiv enligt EISA 2008 14.970

och

- Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED 6.590 (jag förstå att brännvidden är större)

Jag har inga problem att betala mer för optik om jag förstår, uppskattar och kan känna skillnaden. Ger ljusstyrkan så märkbar skillnad för mig som fotar stadsmiljöer.

24-70:an sägs ju vara helt fantastisk, så den är säkerligen värd pengarna. Recension här på Fotosidan.

Sedan finns ju Nikkor 14-24/2,8 också, om du vill ha mer vidvinkel. Den har också fått otroligt bra omdömen runt om på nätet, bl a här på Fotosidan.

Och ja, båda gluggarna står på min inköpslista... Frågan är bara när man får ihop pengar till dem... :)

jag har både 14-24 f/2,8 och 24-70 f/2,8. Bägge gluggarna är fantastiska på FX.

Personligen föredrar jag vidvinkeln till arkitektur, men bägge gluggarna är användbara. 14-24 är bättre på 24 än vad 24-70 är på 24.

Jag har aldrig använt eller sett ett 24-120 som håller skärpa i samma klass som de dyrare objektiven, och många har upplevt samma sak enligt uppgift,.. Behöver du teledelen (från 70 till 120)? Annars hoppa över detta objektiv, det finns bättre! (om inte VR-funktionen är viktig för din foto-teknik)

Tamron's 28-75/2.8 är ett mycket prisvärt och bra alternativ till Nikon's 24-70 på en FF-kamera. Sök lite på det, jag har sett direktjämförelser nånstans...

Behovet av VR beror som sagt på om du ofta fotar saker som rör sig (människor och fordon osv..) - eller om det mest är byggnader och miljöer. För saker som rör sig är högre ljusstyrka alltid bättre än VR enligt min (högst personliga) åsikt...

Jag har aldrig använt eller sett ett 24-120 som håller skärpa i samma klass som de dyrare objektiven, och många har upplevt samma sak enligt uppgift,.. Behöver du teledelen (från 70 till 120)? Annars hoppa över detta objektiv, det finns bättre! (om inte VR-funktionen är viktig för din foto-teknik)

Tamron's 28-75/2.8 är ett mycket prisvärt och bra alternativ till Nikon's 24-70 på en FF-kamera. Sök lite på det, jag har sett direktjämförelser nånstans...

Behovet av VR beror som sagt på om du ofta fotar saker som rör sig (människor och fordon osv..) - eller om det mest är byggnader och miljöer. För saker som rör sig är högre ljusstyrka alltid bättre än VR enligt min (högst personliga) åsikt...

Läsvärd diskussion om dessa två objektiv:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=30121156

För hus, arkitektur och liknande kan jag varmt rekommendera Nikkor 28/2,8 AIS. Jag köpte nyligen denna glugg, och det är mitt bästa objektiv näst efter 24-70. Noll (ja, åtminstone som man upplever det) distorsion, apbra skärpa redan från full glugg, fina färger, tokbra motljusegenskaper. Jag kan fortsätta, men jag tror inte att det behövs.

Några smakprov:

@ f/4: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_28/DSC_2443.jpg
@f/2,8: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_28/DSC_2445.jpg
På kameran: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_28/D70028_liten.jpg

Alltså; tänk gärna lite vidare än bara kring det som finns i butik idag. 28/2,8 AIS är utan tvekan bättre än 24-70 vid 28 mm på en rad punkter.

Tillägg: Vore jag mest intresserad av vidvinklar så skulle jag lätt kunna tänka mig att ha denna som enda glugg. Så bra är den. Bättre än 35/1,4 vid f/2,8.

28/2.8AI-S rekommenderas varmt härifrån också, men jag trodde OP sökte ett af-zoom... :) Men denna 28'a är helt klart en av de bästa 28mm gluggar som någonsin tillverkats. Man måste vara noga med att få tag på varianten med flytande linser och kort min.fokus, både det nyare och det äldre optikreceptet är mindre bra. Det "nya" 28/2.8 AF-D är faktiskt det klart sämsta av de tre moderna varianterna... :(

AI-S modellen däremot är bättre än Zeiss 28/2.8 och Leica's R28, jag har jämfört dem på en D3... Yashica's 28/2.8 är det enda jag hittat som kommer nära!

Hej,

Det sägs att 24-120mm VR är oskarpt i kanterna och hörnen när du använder FX, även när du stänger bländaren. Det ska också vignetera kraftigt i hörnen i FX-formatet.

24-70mm f/2.8 sägs vara ett av de bästa normalzoomobjektiven som tillverkats.

Om du är interesserad av stadsmotiv och arkitektur kan jag varmt rekommendera 17-35mm f/2.8. 14-24mm f/2.8 är säkert mer spännande, men inte lika användbart. Jag är ju rädd om mina grejor, men med detta objektiv känns det som det enda man skulle tänka på är att skydda linsen.

Om du främst kommer att plåta byggnader och är intresserad av att bibehålla geometriska former (vertikala linjer som inte konvergerar, etc) så är ju PC-E objektiven antagligen mest intressanta. Både 24mm och 45mm-varianten ska vara bra, sedan beror det mer på vilket som passar ditt behov bäst. Komplettera med ett bra stativ.

Rakteknande optik.

Kika på Sigmas 12-24 för fullformatet. Jag vet att den används en del för arkitektur m.m. Och är dessutom världens vidvinkligaste optik för småbild. Den är framförallt väldigt rakteknande. (låg distorsion).
Jag personligen skulle nog sikta på denna i din situation. M.vh //Johan:)

ANNONS
Götaplatsens Foto