Annons

D700 vinjettering i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

R_Eriksson

Aktiv medlem
Tjena på er,

Skaffade innan jul en D700, funkar kanon bra, men.. Jag har vinjettering på nästan alla bilder.
Har läst på forumet och sett att bilderna får vinjettering av 70-200/2,8. Så är även fallet med nya 50/1,4G & 35/2..

Kanske så att man får leva med detta iom fullformat/ ingen croppning.

Lite trist..

Någon som har en annan erfarenhet?

Kan det möjligen vara så att objektiven och dess motljusskydd inte är avsett för en fullformatskamera. Prova att fotografera utan motljusskyddet.

Tjena på er,

Skaffade innan jul en D700, funkar kanon bra, men.. Jag har vinjettering på nästan alla bilder.
Har läst på forumet och sett att bilderna får vinjettering av 70-200/2,8. Så är även fallet med nya 50/1,4G & 35/2..

Lite trist..

Med största bländaren och 24x36 formatatet har det i alla tider varit likadant. Med vissa skillnader mellan olika optik förstås.

Det finns justering på kamerahuset för att i viss mån motverka detta.

/K

Med största bländaren och 24x36 formatatet har det i alla tider varit likadant. Med vissa skillnader mellan olika optik förstås.

Det finns justering på kamerahuset för att i viss mån motverka detta.

/K

Har inte haft största bländaren 50/1,4 med bländare 4..

Lite knepigt, skall rådfråga min manual inatt..

Kan ju vara så att man får leva med detta..

Hmm, byt ut 50/1,4 och 70-200VR mot andra alternativ (märken) så ska du se att det blir bättre.
Det kostar på att vara märkestaliban...

Tjena på er,

Lite trist..

Två nackdelar med FX kontra DX är dels ett mer synligt ljusbortfall i hörnen (vinjetteringen), dels sämre kantskärpa när samma objektiv används.

Om vinjetteringen stör dig, och du inte vill blända ner tillräckligt för att ljusbortfallet skall elimineras, får du kompensera för det antingen vid fotograferingstillfället genom att om möjligt tillföra extra ljus, fast eller blixt, eller i efterhand i bildbehandlingen genom beskärning alternativt genom vinjetteringskompensationen i Photoshop.

Två nackdelar med FX kontra DX är dels ett mer synligt ljusbortfall i hörnen (vinjetteringen), dels sämre kantskärpa när samma objektiv används.

Om vinjetteringen stör dig, och du inte vill blända ner tillräckligt för att ljusbortfallet skall elimineras, får du kompensera för det antingen vid fotograferingstillfället genom att om möjligt tillföra extra ljus, fast eller blixt, eller i efterhand i bildbehandlingen genom beskärning alternativt genom vinjetteringskompensationen i Photoshop.

Skall se hur mycket manbehöver blända ner för att vinjetteringen skall försvinna, jag är medveten om att det ställer högre krav på optiken när man kör FX, det var därför som jag i samband med kameran köpte 50/1,4 & 35/2, hade 12-24 & 50/1,8 till DX kamerorna.

Hmm.. Får lägga lite mer tid på att lära om mig hur optiken fungerar med nya huset.

Hej Rikard, med mitt gamla manuella 50mm/1,2 Ais-objektiv så är vinjetteringen borta i stort sett helt o hållet på bl. 2.8..

Men även om jag fotar på bl. 2 så är ju vinjetteringen smidig att ta bort i Adobe Camera Raw.

Om du inte använder det innan så tycker jag du ska börja nu, fota Raw alltså :)

Hoppas det löser sig.

Ni tycks alla vara ense om att det vinjetterar när det gäller FX. Det var det värsta jag hört, skall detta vara signifikativt med FX så betackar i vart fall jag mig!
Mvh
JB

Ni tycks alla vara ense om att det vinjetterar när det gäller FX. Det var det värsta jag hört, skall detta vara signifikativt med FX så betackar i vart fall jag mig!
Mvh
JB

Men snälla nån.

Läs så här istället, FX vinjetterar mer med FX optimerad optik än DX med FX optimerad optik - känns det bättre nu?

Hälsningar

Adam

Nja, jag vet inte det jag. Om till och med 24-70:an vinjetterar så pass som bland annat Tore visat i en annan tråd här blir man betänksam. Visserligen kan det ibland vara snyggt, visserligen kan man ta bort det i PS3, visserlien försvinner det med ett par stegs nedbländning......man hallå! är det månne samma förhållande hos Canon? Nån som vet. Jag har inte besvärats av det i min DX i vart fall. Tror jag åtminstonen, kanske bäst att testa först;-)
Mvh
JB

Detta var känt på filmtiden och alla lyckades leva med det då!
Jag stördes då aldrig av det. Kanske för att jag då alltid betraktade mina bilder på en pappersbild och inte på en dataskärm i 100%

Nja, jag vet inte det jag. Om till och med 24-70:an vinjetterar så pass som bland annat Tore visat i en annan tråd här blir man betänksam. Visserligen kan det ibland vara snyggt, visserligen kan man ta bort det i PS3, visserlien försvinner det med ett par stegs nedbländning......man hallå! är det månne samma förhållande hos Canon?

Ja, det är det och det har det varit sedan fotografins barndom. Billigare optik är likvärdig vid respektive full öppning.

EF 24-70/2.8L vinjetterar ca 2EV vid f/2.8 och 1EV vid f/8, detsamma gäller de flesta 24-70/2.8-zoomar Nikon AF-S 24-70/2.8 vinjetterar något mindre än EF 24-70/2.8L

Jag sparar mina bilder i Raw+jpg så det finns alla möjligheter att redigera bilderna i datorn, samtidigt som man gör andra korrigeringar.

Egentligen så är inte vinjetteringen ett STORT problem, blev mest förvånad att det var som det var, ofta beskär man endå bilderna och fördelarna med FX känns såhär långt som att dom uppväger vinjetteringen..

Jag kan tänka att många blivit bortskämda iom DX att man kan ha enklare objektiv som ger ett fullgott resultat.

Eftersom vi inte ännu bor i en sovjetstat som bestämmer vad vi ska fota med är det ju upp till var och en att köra DX eller FX..

Båda systemen/sensorerna har ju sina fördelar..

Jaha, då fick man lära sig något nytt idag också. Eftersom jag var med på "filmtiden" och inte ens tänkt på detta fenomen kanske jag får utgå ifrån att det normalt inte är någonting att tänka på. Men jag måste erkänna, lite slagen till marken är jag i varje fall;-) Nåväl, får väl resa mig upp till nästa år eftersom det bara är timmar dit. En tröst var ju att alla andra märken dras med samma "normala" vinjettering, så man får väl simma lugnt och fortsätta sin eventuella planering till FX då.
Mvh
JB
Gott nytt år på Er alla förresten!

ANNONS
Götaplatsens Foto