Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 eller ej????

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det finns gott om tillfällen där stor buffert behövs. Det är ju inte bara när man håller inne knappen kontinuerligt som bufferten fylls, den hinner inte tömma över till kortet om man tar många RAW under en lång tid. Det räcker ju att ta mer än strax över en bild per sekund för att bufferten inte ska kunna hålla undan.
Ja, visst. Men han ska använda den till att plåta hus och ta semesterbilder på familjen och filma lite. En bild i sekunden räcker nog och blir över för de flesta, även merparten här på FS. Det ger ju dessutom mer tid till att tänka efter lite på bilden:)

Jag dissar inte de som verkligen behöver snabbheten, och jag tycker teknikframstegen med snabbare kameror/minneskort är bra. Jag började med Nikon D100 när den kom, och där var det problem i praktiken även vid jpeg när jag plåtade porträtt.
Men idag räcker även de enklare systemkamerorna för de flestas behov. Både bildkvalitetmässigt och gällande snabbheten.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Skillnaderna i brus mellan D7000 och konkurrenterna är mest akademiska. De blir signifikanta vid så höga ISO att ingen av kamerorna ger bra bilder ändå. Överväg D300s med lite sämre filmfunktion och brus men ett ännu mer proffsigt bygge just nu ungefär samma pris på Japan Photo 10.995:- (brukar kosta 13-14000:) så ett bra pris. Bekymmra dig inte så mycket för brus - skall du inte fota innebandy spelar det ingen stor roll hos alla dessa bra kameror.
nu stämmer ju inte detta.
d7000 har störst dynamiskt omfång av alla slr kameror på basiso vilket betyder att du kan i en kontrastrik bild- ett solbelyst motiv med exv halva bilden i skugga och resten belyst med stark sol öppna upp skuggorna med exv kurvverktyg och få med mer information vad det gäller färg och detaljer i skuggorna än andra kameror beroende på det låga läsbrus d7000 har.
 

Skarström

Aktiv medlem
nu stämmer ju inte detta.
d7000 har störst dynamiskt omfång av alla slr kameror på basiso vilket betyder att du kan i en kontrastrik bild- ett solbelyst motiv med exv halva bilden i skugga och resten belyst med stark sol öppna upp skuggorna med exv kurvverktyg och få med mer information vad det gäller färg och detaljer i skuggorna än andra kameror beroende på det låga läsbrus d7000 har.
Glöm inte att D7000 notoriskt överexponerar i starkt solljus så den informationen sensorn skulle tjänar in bränns ändå ut om inte fotografen är uppmärksam ;)
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Men om en obearbetad RAW-fil är tillräckligt bra är väl en Jpeg också tillräckligt bra?
En bild från en råfil kan aldrig vara obearbetad, det är liksom själva poängen med råformat.

Däremot ger även autoinställningarna i råkonverteraren ofta ett bättre resultat än vad du får med en jpeg direkt ur kameran.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Glöm inte att D7000 notoriskt överexponerar i starkt solljus så den informationen sensorn skulle tjänar in bränns ändå ut om inte fotografen är uppmärksam ;)
jag har inte testat d7000 hur den exponerar dvs om den nototriskt överexponerar , har svårt att tänka mig det då nikons evaluerade mätning alltid har varit bra , bra mycket bättre än exv canons.
 

virvar

Aktiv medlem
Tänker själva på samma på om eller ej att skaffa en D7000.
Har en D3 just nu som har legat oanvänd nästan sedan jag skaffade denna pga en arbetsskada och kan inte bära runt på denna underbara kamera.
Tänkte att denna nya D7000 verkar intresant och att jag kan tåla DX mot FX i detta fall, frågan är om kvaliten på denna når upp till standarden på Nikon hus i D300/D700/D3 klassen?
Verkar ju högst intresant annars.
Video inspelning bryr jag mig inte om.

En annan som jag funderar på är en Canon 5D II som man kan använda bla Zuikon och pentax på.
 

Skarström

Aktiv medlem
Om bilden blir överexponerad beror nästan alltid på fotografen och inte på kameran.

Det finns exponeringskompensation av en anledning.
Lägger man en minut på att läsa de två senaste testerna hittar man direkt följande resultat. Finns också i andra tester och från användare på forum.

"But despite the D7000's more sophisticated 2016 pixel metering sensor, we found it frequently over-exposed our test compositions, in particular those taken under very bright conditions. To be fair we've also experienced this with earlier Nikon DSLRs, and found it no worse than the D90 in this regard, but it is frustrating to commonly require as much as -1EV of compensation to prevent highlights from clipping. "

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/verdict.shtml

"Tendency to overexpose in bright sunshine/high contrast situations"

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page22.asp
 

Teodorian

Aktiv medlem
Lägger man en minut på att läsa de två senaste testerna hittar man direkt följande resultat. Finns också i andra tester och från användare på forum.

"But despite the D7000's more sophisticated 2016 pixel metering sensor, we found it frequently over-exposed our test compositions, in particular those taken under very bright conditions. To be fair we've also experienced this with earlier Nikon DSLRs, and found it no worse than the D90 in this regard, but it is frustrating to commonly require as much as -1EV of compensation to prevent highlights from clipping. "

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/verdict.shtml

"Tendency to overexpose in bright sunshine/high contrast situations"

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page22.asp
Det enda som betyder något i slutändan är mina egna erfarenheter av D7000 i förhållande till D300, D3s och D3. Jag behöver inte använda exponeringskompensation mer på D7000 än med någon av de andra kamerorna.

Upplever man problem med överexponering (vilket det klagades på redan när D3 och D300 kom 2007) beror det på att man inte lärt sig kamerans ljusmätning med särskild vikt på hur val av AF-läge och AF-punkt påverkar exponeringen. Detta kan inverka så mycket som +- 2 EV. Betydelsen av valet av AF-läge testade jag för några år sedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96832

Min slutsats då:

"Vid matrixmätning avgörs exponeringen inte enbart av valet av AF-punkt utan även av valt AF-läge eller om manuell fokusering tillämpas. För att erhålla en annan, jämnare och mer förutsägbar, exponering vid matrixmätning är det, om möjligt med tanke på motivtypen, värt att pröva att använda antingen Auto-AF-lägena eller manuell fokusering."

Jag skrev också om tips för att exponera bättre med D300 vilka kan vara väl så aktuella även för D7000:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94017
 

Skarström

Aktiv medlem
Du borde höra av dig till nämnda testsidor och dela med dig av dina expertkunskaper eftersom de tydligen saknar nödvändig kompetens att testa exponeringen.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Du borde höra av dig till nämnda testsidor och dela med dig av dina expertkunskaper eftersom de tydligen saknar nödvändig kompetens att testa exponeringen.
Tester görs med defaultinställningar under en mycket kort testperiod.

Exponeringen görs inte av kameran utan väljs av fotografen.

Att behärska en kamera ordentligt tar tid och kräver lärande och anpassning.
 

Skarström

Aktiv medlem
Skönt att det inte krävs expertkunskaper för att slippa överexponering hos andra modeller/märken, alla kan ju inte vara proffs!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Skönt att det inte krävs expertkunskaper för att slippa överexponering hos andra modeller/märken, alla kan ju inte vara proffs!
Alla kan lära sig sin kamera om viljan och intresset finns.

Föredrar man att beklaga sig och finna fel väljer man det istället...

"Blame the camera" har många anhängare!

http://www.wrotniak.net/photo/quest/q14.html

"My camera notoriously overexposes or underexposes.
This is not the camera, but the photographer. Only the photographer knows what is the desired tonality of the image, what are the most important areas of the picture, and how bright they should be. Use exposure compensation with understanding. I've never met an advanced photographer whose camera, regardless of brand or price, would over- or underexpose.

Really, the only reliable way to meter the exposure is to use an external, incident-light meter. I'm very tempted to write a separate article on this subject."
 

Holgersson74

Avslutat medlemskap
Tack allesammans för många bra svar och diskussioner.
Nu är jag 99.9 säker på att jag ska köpa mig en D7000 och det känns bra.

När det gäller serietagning och att buffern blir full snabbt. Kan man inte bara ställa ner hastigheten t.ex till 4b/s så klarar den sig. Canons EOS 60D tar ju 5,3b/s och blev ju aldrig full när jag kollade på cameralabs test.

Eller har jag fel? D7000 blir kanske full snabbt ändå??
 

ErlandH

Aktiv medlem
TNär det gäller serietagning och att buffern blir full snabbt. Kan man inte bara ställa ner hastigheten t.ex till 4b/s så klarar den sig. Canons EOS 60D tar ju 5,3b/s och blev ju aldrig full när jag kollade på cameralabs test.
Om man bara plåtar i jpg brukar bufferten räcka väldigt länge. Det är om man plåtar i raw som den fylls på ett par sekunder (och det gäller även 60D).
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Tack allesammans för många bra svar och diskussioner.
Nu är jag 99.9 säker på att jag ska köpa mig en D7000 och det känns bra.

När det gäller serietagning och att buffern blir full snabbt. Kan man inte bara ställa ner hastigheten t.ex till 4b/s så klarar den sig. Canons EOS 60D tar ju 5,3b/s och blev ju aldrig full när jag kollade på cameralabs test.

Eller har jag fel? D7000 blir kanske full snabbt ändå??
Jo jag är lite i samma sits, men mitt alternativ var att vänta till D400 eller gå på D300s, men min D50 är så pass gammal så jag kan inte vänta tycker jag.
Det är just seriebildtagningen som bekymrat mig lite, men man får väll helt enkelt acceptera kortare burstar alternativt ställa ned hastighet eller kvalitet, men jag kör helst raw för att kunna korrigera mina brister som fotograf.
Jag står i kö, men har ju möjligheten att ångra mig. Tydligen är jag nummer 5 i kön på Cyberphoto på kitet med 16-85, tog även med ett batterigrepp och 70-300.
 

Holgersson74

Avslutat medlemskap
Det blev en D7000 med ett 18-105 kitt, Dubbla 4gb minneskort, uv filter och en bra väska runt 900kr.
Köpte detta hos allkopiering i Kristianstad och kan varmt rekommendera dom.

Efter som jag är nybörjare så kände jag att det räcker med det objektivet till en början. Känns som att jag har en hel del annat att lära mig först :)
 
ANNONS