Annons

D7000 eller ej????

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Det blev en D7000 med ett 18-105 kitt, Dubbla 4gb minneskort, uv filter och en bra väska runt 900kr.
Köpte detta hos allkopiering i Kristianstad och kan varmt rekommendera dom.

Efter som jag är nybörjare så kände jag att det räcker med det objektivet till en början. Känns som att jag har en hel del annat att lära mig först :)
Om du ska fota i RAW(vilket du bör göra) så är 4GB kort på tok för smått. Jag kör 2st 8GB kort och tycker det är för smått. Får plats med ungefär 250-300 RAW-filer på ett kort.
Kommer antagligen att köpa 2st 16GB så småningom istället.
Men grattis till ditt köp iaf! D7000 är en helt underbar kamera och 18-105 objektivet verkar helt ok. Lär vara bra att lära sig allt med iaf :)
 

Tell

Aktiv medlem
Om du ska fota i RAW(vilket du bör göra) så är 4GB kort på tok för smått. Jag kör 2st 8GB kort och tycker det är för smått. Får plats med ungefär 250-300 RAW-filer på ett kort.
Kommer antagligen att köpa 2st 16GB så småningom istället.
När jag hade en D90 så hade jag två stycken 16gb minneskort till den, men sen när jag sålde den för att skaffa mig en D700 istället så blev det så att jag aldrig köpte nåt större än 8gb, o jag har aldrig känt att jag behövt mer. Allt handlar om att inte hålla in knappen för mycket. :D

O det där med under o överexponering. Är ju bara att skjuta på i raw, o så länge man inte bränner ut nåt så är det bara fixa resten i rawkonverteraren. Speciellt om man nu har en D7000 med nästan noll läsbrus.
 

Holgersson74

Avslutat medlemskap
Tack!
Jag har fotat ca: 5-600 bilder nu i olika lägen och har börjat komma underfund med M-läget. Bländare, sluttid och iso. Hur kul som helst. Men när man är ny som jag så ser jag inte det så tydligt om jag under,över exponerar. Skuggor mm. men det är bara att testa på.
Objektivet verkar funka bra i familje sammanhang. Jag har inte testat det ute ännu för snön bara vräker ner.

Mvh Ted
 

HRL

Aktiv medlem
Hej alla ni super intresserade foto människor!

Jag funderade först på en D5000 men såg sedan att det skulle komma en D7000. Jag har varit väldigt sugen på att köpa denna ett tag nu. Men jag har väntat på att det ska komma lite tester på den.

Jag har aldrig fotat med en system kamera men känner ett visst sug att börja fota. Tanken är att jag först o främst ska använda kameran till att fota pågående renoveringar eller utbyggnader av hus. Jag driver nämligen en byggfirma och vill ha ut bra, snygga och gärna lite coola bilder på min hemsida och facebook. Så att fler kan se mina resultat mm.
Jag vill även kunna filma bra med den när jag är med familjen på diverse aktiviteter, Semestrar.

Så till frågan. Ska jag köpa en D7000 eller finns det någon som är bättre i ungefär samma prisklass?
Jag läste testet i nya kamera & bild och blev lite fundersam när det gäller iso och bild resultat.
Både Canon EOS 60D, Sony A580 och Pentax K-5 slog ju D7000 på fingrarna.

Jag är väldigt sugen på en Nikon men jag vet inte riktigt varför jag är det.

Om du söker ett omfattande test av Nikon D7000 kan du skaffa det alldeles nyutkomna numret av tidningen FOTO.

/RL
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Pratade med Nikon idag angående minneskort till D7000.
Kameran kan inte göra sig nytta av snabbare kort än 20Mb/s korten så det är ingen ide att lägga ut mer pengar för ett 30Mb/s kort.

Bara ett tips så att man kan spara lite pengar.
 
ANNONS