Annons

D7000

Jag har en beställning liggande hos Cyberphoto och jag var tydligen nr 37 i kön.
Är det någon annan som har fått sin D7000 levererad från Cyberphoto och vet vilket nr de hade i kön?
Så jag kan få en liten aning om hur länge jag kan tänkas få vänta?
Expert nätbutik har den ju inne , tar 3 dar så har du den. Dom har ju typ samma pris överallt på det kittet.
 
Jag har bara lagt en beställning på huset, inte kitet. Kan ju iofs vara en anledning till att jag får vänta?
Japp det är det nog. Fattade inte att det var bara hus du skulle ha.
Jag vill själv också bara ha huset
Jag ska hämta mit kit idag på Expert, satte ut annons på gluggen här på sidan i måndags och jag har redan sålt den :) så nu har jag bara huset som jag ville
 
Var inne på Mediamarkt Sisjön i Göteborg för att klämma lite på D7000. Slutade med att jag köpte det sista exet. (endast hus) :) Nu står batteriet på laddning här på jobbet. Blir en lång väntan tills man får komma hem...
 
Vissa D7000 har tydligen autofokusproblem, det nämns bland annat här

Någon som märkt av det?

Som vanligt när en ny kameramodell presenteras hittar en del användare problem med kameran: AF, exponering, vitbalans, skärpa etc. I 99 fall av 100 är det antingen user error eller fel på det enstaka kameraexemplaret. Det var samma visa när D3 och D300 kom 2007. D3s har också beskyllts för att ha fokusproblem. Min D3s fungerar fint.

När det gäller fokus är det en justeringssak. Mitt AF 105/2 DC är alltid svårt att få exakt fokus med på alla hus jag har och har haft. På D7000 har jag finjusterat AF +20.
 
Verkar som att CDON har huset i lager nu. Har avbeställt från misco och ska nog lägga en beställning där istället :)
 
10% på Expert

Ni som har expert-kort bör få hem ett erbjudande om 10% rabatt vid engångsköp pga att dom byter ut Expertkortet mot Coops MedMera kort. Köpte nytt D7000 hus på Expert förra veckan (dom splitttade ett kit:) men erbjudandet trillade ner i brevlådan igår :(

Har för mig att man fick de 10% om man tecknade nytt Coop-kort på expert men jag kan ha fel.
 
Het pixel

Var inne på Mediamarkt Sisjön i Göteborg för att klämma lite på D7000. Slutade med att jag köpte det sista exet. (endast hus) :) Nu står batteriet på laddning här på jobbet. Blir en lång väntan tills man får komma hem...

Testkörde kameran igår kväll. Kändes mycket trevlig men.... en het pixel i nedre vänstra hörnet. :-( Syntes på alla ISO-tal. Åkte tillbaka till Medimarkt idag och pratade med deras serviceavdelning. De ville skicka tillbaka kameran till Nikon för att mappa bort pixeln. Jag accepterade inte att vänta 3 veckor för detta och fick prata med säljaren som omedelbart köpte tillbaka kameran. De hade tyvärr inga fler hus i lager så nu blir det till att vänta igen...
 
Jag beställde först från CDON, men Mediamarkt hörde av sig och hälsade att jag hade ett kamerahus (i Norrköping, tror dock de är slut nu) att hämta, så jag avbeställde och köpte mitt över disk istället.
 
Att upptäcka att man på ISO6400 har mindre brus än man tidigare hade på ISO1600 var ganska skönt, ärligt talat. Det är först på ISO12800 jag börjar förlora detaljer lika brutalt som man gjorde med D70.
 
Testkörde kameran igår kväll. Kändes mycket trevlig men.... en het pixel i nedre vänstra hörnet. :-( Syntes på alla ISO-tal. Åkte tillbaka till Medimarkt idag och pratade med deras serviceavdelning. De ville skicka tillbaka kameran till Nikon för att mappa bort pixeln. Jag accepterade inte att vänta 3 veckor för detta och fick prata med säljaren som omedelbart köpte tillbaka kameran. De hade tyvärr inga fler hus i lager så nu blir det till att vänta igen...

Heta pixlar kommer och går och i de flesta fall brukar kameran själv "mappa" ut dom allt eftersom dom dyker upp. Det brukar oxå gå att mappa ut dom själv genom att värma upp sensorn i LiveView och därefter gör en manuell sensorrengörning.

"Have you performed the manual clean method to map out hot pixels? It works for most of Canon's newer cameras:
Put the body cap on the camera and use the viewfinder cover.
Turn on live view for about two minutes. (Re-start it if it times out.)
Then immediately select manual sensor clean for a few seconds.
Then turn off the camera.
The live view part is to warm up the sensor to maximize the number of hot pixels mapped out."

Kanske det även fungerar med Nikons...
 
Automatic pixel mapping (apm)

Ska man inte köra en pixel mapping med kall sensor, annars riskerar man ju att även mappa hot pixels, vilket inte är önskvärt. Det du vill åstadkomma är att eliminera stuck pixels och dead pixels. Hot pixels som uppkommer vid långa exponeringar, tas om hand genom att aktivera dark frame subtraction.

P.S. APM har visst funnits på Olympus DSC sedan hösten 2001. Förmodligen är metoden patenterad, så för andra fabrikanter är man hänvisad till att lämna in kamerahuset på service.
 
Ska man inte köra en pixel mapping med kall sensor, annars riskerar man ju att även mappa hot pixels, vilket inte är önskvärt. Det du vill åstadkomma är att eliminera stuck pixels och dead pixels. Hot pixels som uppkommer vid långa exponeringar, tas om hand genom att aktivera dark frame subtraction.

P.S. APM har visst funnits på Olympus DSC sedan hösten 2001. Förmodligen är metoden patenterad, så för andra fabrikanter är man hänvisad till att lämna in kamerahuset på service.

I mina 2-3 senaste generationer Pentax kan man också mappa pixlar själv. Tar bara några sekunder.
 
Testkörde kameran igår kväll. Kändes mycket trevlig men.... en het pixel i nedre vänstra hörnet. :-( Syntes på alla ISO-tal. Åkte tillbaka till Medimarkt idag och pratade med deras serviceavdelning. De ville skicka tillbaka kameran till Nikon för att mappa bort pixeln. Jag accepterade inte att vänta 3 veckor för detta och fick prata med säljaren som omedelbart köpte tillbaka kameran. De hade tyvärr inga fler hus i lager så nu blir det till att vänta igen...

Nu vet jag inte riktigt vad en het pixel är, men jag antar att det är det min D7000 också har.
För när jag kollar i Live view, så ser jag ett par ilskna röda och blå punkter.
Dock verkar det som de inte syns på korten, har kollat i datorn men inte kunna se dem.

Är detta heta pixlar eller något annat? Du kanske hade fel på bilden när när den var tagen?
 
Vilken skulle ni säga var bättre av 7D och D7000?
Skillnader, sämre/bättre?

Till största delen skulle jag faktiskt säga smaksak. Min smak säger iaf att D7000 är bättre, men en Canon-användare skulle kanske säger 7D. För största skillnaden är nog handhavandet, nåt av det viktigare när det gäller kameror.
 
Jag skulle välja det märke som ger mig tillgång till de objektiv jag vill ha / tror mig vilja ha framöver. Skillnaden mellan de båda kamerorna lär vara hårfin och är inget jag skulle låta fälla avgörandet.
 
ANNONS