Annons

D80 som krånglar med avtryckare

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajjen

Aktiv medlem
Jag har en D80 som jag har haft sen 2007. Har aldrig varit några problem med den.
Men nu har den börjat dumma sig ibland när man fotar. Ibland kan avtryckaren(?) sluta fungera. Det kommer inte upp något felmeddelande, allt ser normalt ut.
Den kan fungera som vanligt, man tar flera bilder, sen så slutar den reagera. Både på manuellt och auto.

Är det avtryckaren eller vad kan det vara?

Sker det även om kameran står på manuell fokus?
(Med manuell och auto antar jag att du avser programratten.)

Normalt sett vägrar kameran att ta en bild om den inte anser att den lyckats fokusera. Det finns dock en inställning för att ändra detta har jag något minne av.

Både på manuell och auto fokus menar jag. Den kan fokusera, men ingen blid tas. Det händer på alla program.

Det låter ju värre i och med att du inte får något felmeddelande.

Kan dock passa på att nämna att det fanns en bugg i mjukvaran tidigare som gjorde att kameran under vissa förhållanden kunde få för sig att batteriet var slut, med liknande resultat. Då blinkar dock batterivarningen. Det problemet löses med mjukvaruuppgradering som finns tillgänglig på Nikons hemsida.

Tack för dina svar. Jag var in till en fotoaffär igår, men dom kunde inte komma fram till något, utan rekomenderade att jag skulle åka in till Nikon i solna och kolla med dem.

Annars har du Lasses Kameraservice i Björknäs (precis på andra sidan Skurubron inifrån stan sett) som brukar rekommenderas här på forumet. Har ingen egen erfarenhet av dem dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto