Annons

D80 ute nu!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
x3m kungen skrev:
finns mycket godis och leksaker man kan köpa.

Jo. Men med foto skulle idealet vara att man började med sjukt mycket prylar och sedan plockade bort efter hand tills bara det som funkar bäst för ens bilder finns kvar.

För mycket prylar inom foto är bara hämmande. Det tillför ingenting utom ryggont. Men det gäller att ha rätt prylar som passar ens läggning och bildstil, och det vet man ju inte vilka det är förrän man har provat.

Det borde finnas någon bra bytespool för fotoprylar så att man kunde testa nya grejor ett par veckor utan att ruinera sig.

ja det är sant o sen gäller det ju att inte snåla från början

när man blir bättre o bättre på att fota o innser att man borde köpt den 1.4 gluggen för 16.000 i ställer för den 2.8 för 2000

shitt va detta blir dyrt för mig.

gors skrev:
Jo. Men med foto skulle idealet vara att man började med sjukt mycket prylar och sedan plockade bort efter hand tills bara det som funkar bäst för ens bilder finns kvar.

Jepp, ett bra hus och 2-3 grymma gluggar.
Mer än så skall man inte behöva bära ;-)

Ett ypperligt tillfälle att prova t ex. objektiv är vid sammanslutningar liknande 24-timmars fototävlingen vi hade i Göteborg förra helgen.

Där fick jag chansen att prova proffsoptik på min D200, och vad kan vara bättre än att prova ute på fältet.

gors skrev:
Det borde finnas någon bra bytespool för fotoprylar så att man kunde testa nya grejor ett par veckor utan att ruinera sig.

Lysande idé Göran, se till att den blir till verklighet ;-)

Vad tror ni om pragramstöd för raw-filer från D80. Kommer Adobe komma med en uppdatering av ACR snart? Hur såg det ut när D70 kom tex? Andra mainstream-raw-konverterare då, vilka kan öppna D80s .nef-filer förrutom nya NX?

Senast ändrad:
WOW idag ramlade det in 5 st D80 hus i butiken, inte för att jag skall ha någon själv, men det skall bli skit kul att få testa den!
2st bokade 3st "över" först till kvarn!

Vad är det frågan om? Släpper de kamera bara så där, utan väntetider? Då blir det ju ingen vilken-plats-i-kön-har-du tråd på >100 sidor!!

tormig skrev:
Vad är det frågan om? Släpper de kamera bara så där, utan väntetider? Då blir det ju ingen vilken-plats-i-kön-har-du tråd på >100 sidor!!
Tror nog detta mer stör dom som *inte* hade beställt någon D200, än de som faktiskt väntade på en... :)

Var ska dessa personer nu ta vägen med sina "Väx upp", "Blir dina bilder bättre med en D200/D80?" och "Det är bilden som räknas och inte tekniken"-kommentarer? Vilket, efter ett tag, vanligen kompletteras av att en/några gamla "film-rävar" ger sig in i debatten och förklarar för ungtupparna att den nya tekniken är -- om inte komplett värdelös -- så i alla fall klart underlägsen det gamla *Hantverket* (med stort "H"!).

Se där! Redan sammanfattat och klart, så ingen behöver sakna en ny 100-sidors tråd á la D200.
:-D

jorgene skrev:

Se där! Redan sammanfattat och klart, så ingen behöver sakna en ny 100-sidors tråd á la D200.
:-D
Hoppet om långa D80 trådar är inte ute än, kanske kommer det en Har-min-D80-back/front-fokus? tråd med linjalbilder och allt eller möjligen Är-det-inte-bandning-man-ser-i-gatlyktan-vid-1000%?

Finns två på fotosidan redan. Undrar vem som var först ut ;-) Inga mästerverk, utan kastade ut dom bara för att vara först ut.

Måste bara säga att sökaren är ju så sköön. Har verkligen vant mig med D70:s relativt lilla sökare. Tillsammans med en tyngre glugg (handhället) kändes D70 någon skönare tycker jag. Har planerat ett batterigrepp men det går utan också. Bättre än väntat men inte RIKTIGT lika skön som D70 och absolut inte D200.

ANNONS
Götaplatsens Foto