Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 "backfokus" – Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias80

Aktiv medlem
Har sen mer än ett tillbaka ägt en D90. Hade inte så stor erfarenhet av systemkamera innan jag inhandla den. Kört med ett Nikkor 70-300VR nästan hela tiden, mest fotat fåglar. Tycker alltid jag haft svårt att få focus men trott att det berott på att motiven rört sig snabbt eller att det är svårt på 300mm.
Inhandla nyligen ett nikkor 50mm 1.4 för att fota en del poträtt. Här märkte jag snabbt hur focus nästan konstant landa fel, kunde fokusera på ett öga när någon stod lite i profil och focus va helt perfekt i ögat MEN fel öga inte det jag sikta på!
Gjorde ett "focustest" på ett papper jag printa från nätet. Satte upp stativ och köra D90 vs D70 med samma objektiv och samma inställningar.
Precis som jag misstänkte fick jag betydligt bättre focus med D70n. Bifogar fil med resultatet från testen. (D90s focuspunkt ligger tom lite lägre om man kolla i View NX). Tycker den fokuserar någonstans mellan 6-10mm.
Frågan e vad man gör? Garantin är ute, kameran har förmodligen varit såhär sen jag fick den :(.
Hjälp!

Bilagor

• D90vsD70.jpg
    D90vsD70.jpg
    13 KB · Visningar: 377
det är inget konstigt att den bakfokuserar, det är vanligt att fokusen kastar ifall man inte parar ihop linsen med huset. för dina hus o linser till nikon service och be dem justera dem för dej.

det är inget konstigt att den bakfokuserar, det är vanligt att fokusen kastar ifall man inte parar ihop linsen med huset. för dina hus o linser till nikon service och be dem justera dem för dej.

Tack för infon! Har aldrig trott att det skulle slå på så pass mycket ifall man inte "para" dem. Kanske att det skulle vara absolut max 1mm vilket i sig kan betyda mycket.
Men hur blir det om man parar med en lins och sen byter till en annan?

Att en D90 (och andra systemkameror fokuserar fel) är inte så ovanligt. Eftersom objektivet verkar fungera med D70 så är det troligen kameran och inte objektivet men testa gärna D90 med ett annat objektiv också, på största bländaren. Använd bra ljus när du gör testen så att det inte påverkar. Annars så är det nog bara att ringa Nikon service och prata med dem, det är inte omöjligt att de kan göra det gratis. om du kan visa bilder frän du köpte den som är ur fokus, då har du 3 års reklamationstid

Att en D90 (och andra systemkameror fokuserar fel) är inte så ovanligt. Eftersom objektivet verkar fungera med D70 så är det troligen kameran och inte objektivet men testa gärna D90 med ett annat objektiv också, på största bländaren. Använd bra ljus när du gör testen så att det inte påverkar. Annars så är det nog bara att ringa Nikon service och prata med dem, det är inte omöjligt att de kan göra det gratis. om du kan visa bilder frän du köpte den som är ur fokus, då har du 3 års reklamationstid

Tack för svaret.
men tycker ändå det är märkligt att det är så pass mycket fel. Varför är inte detta justerat från fabrik?
Om jag justerar för ett 50mm 1.4 kommer då mitt 70-300 ändå va ur fokus, då måste man ju ifrågasätta om man egentligen ska ha en systemkamera. Om jag ska behöva justera kameran på verkstad varje gång jag byter objektiv?

Skicka in både hus och objektiv för justering. Skulle tro att de endast justerar objektivet så att den funkar bra tillsammans med inskickat hus. Du kan ju alltid fråga Nikon verkstaden hur de brukar göra... ;)

Ja, det kan vare så illa att man får justera in varje objektiv efter kameran, men det gäller att börja med att få kameran rätt. För de som har ljusstarka objektiv (kort skärpedjup) så är det ofta nödvändigt. Har man Sigma objektiv så brukar det vara en nödvändighet att få dessa justerade efter kameran

Det "ska" vara justerat från fabrik, ibland blir det fel och då är det så här det blir. Det finns ju vissa toleranser, om objektivet ligger i ena änden av skalan och huset i andra änden blir ju rätt stor skillnad. Om kameran är ny går justeringen på garantin.

Angående att justera för ett objektiv så blir det fel för det andra, så funkar det inte riktigt så. Dels justerar de hus och objektiv så de är inom toleranserna var för sig, sedan justerar de huset tillsammans med varje objektiv. I det här fallet låter det ju som att det är huset som behöver justeras och inte optiken, kanske en spegel som behöver ställas. Hur som helst kommer du att få fokus rätt om du justerar alla dina objektiv samtidigt.

Det "ska" vara justerat från fabrik, ibland blir det fel och då är det så här det blir. Det finns ju vissa toleranser, om objektivet ligger i ena änden av skalan och huset i andra änden blir ju rätt stor skillnad. Om kameran är ny går justeringen på garantin.

Angående att justera för ett objektiv så blir det fel för det andra, så funkar det inte riktigt så. Dels justerar de hus och objektiv så de är inom toleranserna var för sig, sedan justerar de huset tillsammans med varje objektiv. I det här fallet låter det ju som att det är huset som behöver justeras och inte optiken, kanske en spegel som behöver ställas. Hur som helst kommer du att få fokus rätt om du justerar alla dina objektiv samtidigt.

Tack för informationen!!!
Någon som vet vad denna justering kan kosta? Jag har köpt utrustningen på mattsons foto i lund, kan de ha möjlighet till justering där?

Jag testade bara med AF. Ställer man in skärpan manuellt bör det bli rätt om jag förstår rätt:). Men vet inte säkert....

De enda i Sverige som gör justeringen är Nikon i Solna och Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo. Däremot kan du säkert lämna in grejerna i butiken och få dem att skicka dem, så kanske du slipper portokostnaden och ansvaret för frakten om det går på garantin.

Är det inom garantitiden ska det vara gratis, annars kostar det kanske 300 kr plus frakt eller något.

Jag testade bara med AF. Ställer man in skärpan manuellt bör det bli rätt om jag förstår rätt:). Men vet inte säkert....

Eftersom ditt problem verkar vara huset, så kan det vara värt att göra en manuell test också, den brukar bli rätt, men skulle den också bli fel så kan man utesluta vissa delar och det kan hjälpa till vid undersökningen

ANNONS
Götaplatsens Foto