Den här diskussionen om huruvida det är möjligt att fotografera snokar och dylika kräldjur kommer inte leda någonvart annat än till tjafs och personangrepp, och ingen lär byta åsikt. Lämna det sidospåret och försök hitta på andra argument för eller emot spegeln, tack!
Ja, absolut. Det är en j..a massa tjafs, mycket tråkigt.
Däremot tror jag ändå frågeställningen, som du ställer den, är felaktig.
Det finns inga argument mot spegeln, förutom bulk & vikt.
Däremot finns det naturligtvis en del fördelar för liveview, en del fördelar för EVF, och (flest

)fördelar för spegel. Liksom det finns fördelar för kontrast-AF och för fas-AF.
...Och därmed kommer det naturligtvis in en massa personliga preferenser...
Men om vi betraktar kameran som ett foto-verktyg, (och därmed kanske också betraktar en viss storlek snarare som fördel än belastning) så regerar DSLR-kamerorna från Nikon, Canon, Pentax. Avseende kamera för pengarna, kapacitet, flexibiltet, kvalitet. Vi räknar alltså med ekonomin här.
Om inte kunden är mycket medveten om vad hen vill ha istället, är det dumt att rekommendera nåt annat.
Därmed inte sagt att andra kameror inte kan vara tekniskt spännande och användbara. Och mer användbara för speciella syften. Men mest kamera för pengarna, den delen är avgjord.
Det är ju inte min åsikt att marknaden eller pryl-entusiastiska fotojournalister har rätt, när de haussar vissa kameror. Eller, annorlunda uttryckt, det är inte de tekniskt vettigaste kamerorna som säljer bäst.
T.ex, så är det inte så vettigt att försöka göra en kompakt kamera med stor sensor. Det är fjärran från optimalt. Men det är för tillfället, livligt påeldat av entusiastiska fotojournalister, en huvudriktning på marknaden. Sony har lyckats bra med sin gimmick. Det är ett marknads-riktat val, inte ett tekniskt val. Det gör naturligtvis inte Sonys kameror dåliga, sett till helheten. Men det är fel väg, tekniken arbetar mot naturen - om man vill ha bästa möjliga kompaktkamera för insatsen. Sensorns storlek avgör storleken och kvaliten på optiken. Man kan inte göra optiken kompaktare utan att offra kvalitet. Samtidigt som man inte vinner lika mycket i kvalitet på större sensor. Jämför vi med m4/3 t.ex, så har Nex 91% större sensor. Har den då 91% bättre bildkvalitet? Knappast, jämför med Olympus toppmodeller. Däremot kräver Nex hela 113% större och tyngre objektiv för att nå motsvarande prestanda. (Observera, jag sa inte att Nex nödvändigtsvis har 113% större objektiv, men det är vad den behöver för att på sin större sensor matcha det resultat som Olympusens optik fixar för den mindre sensorn).
Tre slutpunkter:
1: Jag tycker man skall skilja på tekniska detaljer som finns på individuella kameror, och tekniska grundskillnader mellan debatterade system. Jag säger detta därför att min DSLR har både fas- och kantrast-AF, båda följande, och därför att den också har LV, med pekval av motivdel för fokus, på touchkänslig display (och fokusvalet följer själva motivdelen, oberoende hur jag riktar kameran). Vi behöver alltså inte avstå från spegeln för sådant.
2: De tekniker som kommer att vinna, vinner inte för att de är bästa vägen, utan för att de bäst lyckas övertyga marknadens föreställningar. Det faktum att marknaden också breddas kraftigt, samt t.ex att spridningen av smartphones påverkar den breda marknadens teknikförväntningar, kommer att spela in.
3: Medan jag själv, personligen, trivs bäst med den traditionella DSLR'en och det sättet att fotografera, är jag långt ifrån nöjd med moderna företrädarnas UI. Jag tycker nog att japanerna har gått rejält vilse sedan de slutade ha tyska kameror att titta på. Jag skulle t.ex vilja ha två dubbelrattar, ISO och kompensation till vänster, och Av, Ae (samtidigt mode-val) till höger. Jag fattar faktiskt inte hur man kan tycka att alla dessa mikroknappar, utspridda över hela huset, är en bra ide? Hur får man nånting sånt för sig? (och nämn inte ens touch-menyer) Jag har för mig jag hörde nån gång att utgångspunkten, för deras industridesigners, var att man aldrig skulle behöva skifta grepp eller ta kameran från ögat för att manövrera den? Är inte det lite dumt?