Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Damm på objektivet...?
- Trådstartare J.R.N.
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Det kan inte vara en bländarreflex ("lense flare")?
Arne S
Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att se på denna bilden. Det kan vara en reflex som uppstod när du fotade, men det skulle möjligen också kunna vara skit på sensorn (om du använde DSLR...). Men för mig ser det mest ut som en reflex av något slag.
Edit: Och under tiden jag skrev och hämtade kaffe blev jag omskriven...sen som vanligt.
Edit: Och under tiden jag skrev och hämtade kaffe blev jag omskriven...sen som vanligt.
J.R.N.
Medlem
Tack för era svar! Har aldrig hört talas om bländarreflex men samma "fenomen" uppstod vid olika bländartal. Kan det vara de ändå? Jag trodde också först det var någon slags reflex men samma uppstod på olika bilder tagna från olika vinklar. Kanske det helt enkelt är ett finger avtryck...?
Mvh
Jonas
Mvh
Jonas
Arne S
Aktiv medlem
J.R.N. skrev:
Tack för era svar! Har aldrig hört talas om bländarreflex men samma "fenomen" uppstod vid olika bländartal. Kan det vara de ändå? Jag trodde också först det var någon slags reflex men samma uppstod på olika bilder tagna från olika vinklar. Kanske det helt enkelt är ett finger avtryck...?
Mvh
Jonas
Sitter fläcken hela tiden på samma plats i bilden eller? Är det en reflex bör den ju flytta sig vid olika kompositioner mm. Är den på samma plats är det sannolikt smuts på lins eller sensor.
J.R.N.
Medlem
Mafor skrev:
Köp lite bra linsrengöringsvätska och rengöringsdukar och se om du efter rengöring får samma problem. tänk bara på att användaytterst lite vätska om du inte skall få rester av vätskan kvar på linsen.
Det ska jag göra. Tack ska du ha!
Arne S
Aktiv medlem
J.R.N. skrev:
Nu när jag tittar efter så flyttar sig fläcken lodrätt på de olika bilderna... Hmmmm...
Låter mest som en reflex då tycker jag. Det är lätt att det uppstår vid bilder på en stark ljuskälla som exempelvis månen.
Men en liten rengöring är ju aldrig fel, ta det försiktigt bara.