Annons

Damm på objetiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
påverkar det om det ligger lite damm på linserna på ens objektiv?

Hur kan man rengöra objektiv? tex om man råkat få ett finger avtryck på främre linsen.

ett par dammkorn på linsen påverkar inte bilderna, det är om det ligger på sensorn som det kan vara lite ivägen, för att rengöra objektiv använder jag en sån liten duk man använder till glasögon, andas lite på linsen o torka av med duken.

Anddje skrev:
ett par dammkorn på linsen påverkar inte bilderna, det är om det ligger på sensorn som det kan vara lite ivägen, för att rengöra objektiv använder jag en sån liten duk man använder till glasögon, andas lite på linsen o torka av med duken.

Jo, det beror på vilken brännvidd man har och hur skräpet sitter. Jag har ett par "skräpprickar/damm" alldeles under frontlinsen i mitt 24mm/2,8 objektiv och det ger (inte alltid men ibland)(beroende på fokus tror jag) två mycket subtila runda "skiftningar" speciellt på ljusa partier som exv. himmel eller ljusa (turkosa) vattenytor. Har en liten partikel även i mitt 70-210/4 (ölburken populärt kallad då den har liknande storlek som en 45cl). Denna ger dock ingen skada vad jag kan se.

Är det by the way någon som vet nån verkstad i Stockholmsområdet som man kan knalla in till som fixar detta? Är "Kameradoktorn" kameradoktor till mer än bara namnet eller finns det nån annan? Sergel Foto hade ju service förut, man kanske kan ringa dom?

ondjultomte skrev:
påverkar det om det ligger lite damm på linserna på ens objektiv?

Hur kan man rengöra objektiv? tex om man råkat få ett finger avtryck på främre linsen.
Jag tror att om ljuset träffar ett dammkorn på rätt (fel) sätt så finns risken att det bildas en slöja över bilden. Det är dock en rätt så ovanlig företeelse. En glugg kan vara bra skitig innan det påverkar bildresultatet. Som tidigare nämnts så är just optikernas naturfiberdukar väldigt bra att rengöra linsytorna med, kostar 25 kronor. Hade de varit tillverkade i syfte att rengöra just objektiv med så hade priset komiskt nog varit det dubbla. Sensordamm rengöres kanske främst med blåspensel och om det inte hjälper, en sensorpensel med staisk elektricitet. Ytterst så skickas den till verkstad. Själv har jag blåst bort skit med munnen vid ett par tillfällen men det är inte att rekomendera. Om man nu tvingas till det i alla fall, sörj för att du är torr i mun så ingen saliv träffar sensorn, vilket är väldigt lätt hänt. Testa tekniken på en linsyta så märker du hur lätt det är att göra misstag på det viset.

Re: Re: Damm på objetiv?

paul innergård skrev:
Jag tror att om ljuset träffar ett dammkorn på rätt (fel) sätt så finns risken att det bildas en slöja över bilden. Det är dock en rätt så ovanlig företeelse. En glugg kan vara bra skitig innan det påverkar bildresultatet..........

Lite dammkorn har inte så stor betydelse men fingeravtryck och avgaser/matos/salivstänk osv inverkar menligt på bilden (speciellt i motljus) om man inte är ute efter effekten.
Innan man börjar med mikrofiberduken kan man använda blåspensel ifall någon av dammkornen egentligen är ett sandkorn.

Fribbe skrev:
LP-foto har jag anlitat för att reparara ett par gluggar. Jag rekomenderar dem.

Det tog 3 dar och kostade drygt 600 spänn. Jag uppskattade verkligen att slippa paketera och skicka mitt objektiv med posten i stöttåligt emballage. Det känns inte riktigt bra om man kan slippa.

Dessutom är LP-Foto en kul affär väl värd ett besök (de driver dessutom foto auktioner med gamla kameror) med duktiga "gubbar" som verkligen är entusiaster och verkar kunna sina jobb. (Rekordpriset för en av försvarets gamla Leicor i toppskick var visst 200.000. Nån hade visst lämnat in den i en gammal Konsumkasse typ! Hade tydligen ingen aning om vad den var värd dyrgripen.)

Att jag sen dessutom hittade ett motljusskydd (som jag letat efter ett bra tag utan framgång ) i deras välfyllda motljusskyddslager för en dryg hundring, till mitt 20 år gamla Minolta AF 24/2,8 övertygade mig helt om att du hade rätt i dina rekommendationer!

Kan bara instämma i rekommendationerna. Trodde faktiskt inte att såna ställen finns idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto