Annons

Darktable frågor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som vet hur man märker utvalda bilder från en mapp och flyttar till en annan som man sen vill bearbeta?

Hur exporterar man bilder?

Är darktable verkligen något att satsa på ?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man märker utvalda bilder från en mapp och flyttar till en annan som man sen vill bearbeta?
Har du testat markera en bild i ljusbordet och sedan uppe i högra panelen välja move?

Hur exporterar man bilder?
Ctrl+E. Du har inställningar för export nere i högra panelen under ljusbord.

Är darktable verkligen något att satsa på ?
Jag har kört med det i flera år och är nöjd. Vissa saker är bättre och vissa är sämre än hos konkurrenterna. Nu kör jag inte Lightroom men det verkar som det gång på gång ställs frågor om hur man tar bort defekta pixlar när automatiken fallerar i Lightroom. I darktable, eller RawTherapee, aktiverar man en modul och tar bort dem. Oftast med ett klick men man kan behöva dra i reglagen för svårare fall.

För folk som direkt laddat ned version 3 utan att tidigare ha kört med 2 kan jag tipsa om att vid Baskurva ändra perserve colors till ingen. Litet mindre blek bild i utgångsläget. Sedan får man lära sig att använda RGB Filmic i stället för Baskurva. Rekommenderar https://www.youtube.com/watch?v=UuB9khJIrDI som är en darktableprogrammerare och https://www.youtube.com/user/s7habo/videos som är en användare.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Jobbar man med lager (som i PS)?
Nej. darktable jobbar med moduler där varje modul ingår i en viss ordning. Man kan duplicera moduler också. T.ex. reducera brus (enligt mall) skapar man två av. En för färgbrus som ligger över den för luminansbrus.

För markeringar kan man återanvända samma markeringar från en modul till en annan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nej. darktable jobbar med moduler där varje modul ingår i en viss ordning. Man kan duplicera moduler också. T.ex. reducera brus (enligt mall) skapar man två av. En för färgbrus som ligger över den för luminansbrus.

För markeringar kan man återanvända samma markeringar från en modul till en annan.
OK.
Jag antar att man kan maska moduler.
Det verkar vara ett kompetent gratisprogram!
 

PeterWem

Aktiv medlem
OK.
Jag antar att man kan maska moduler.
Det verkar vara ett kompetent gratisprogram!
https://www.youtube.com/watch?v=3vRk0qeRdLE
https://www.youtube.com/watch?v=pTvOS3dP3Vs
Jag vet inte hur man markerar? Är de de olika färgade prickarna man använder?
I Ubuntu trycker jag på en bild och håller in ctrl för att lägga till enstaka bilder eller håller in shift för att markera en hel serie. I Windows bör det också vara ctrl.
Personligen betygsätter jag de bilder jag tycker är bra och sorterar därefter på betyg och raderar alla bilder som inte har betyg 5.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hur bra presterar ens processor och grafikkort i darktable? Jag har en Threadripper 1950x och Nvidia GTX 1060 med 3GB.

Man kan testa mot råfilen och XMP-filen:

http://www.mirada.ch/bench.SRW
http://www.mirada.ch/bench.SRW.xmp

I Ubuntu använder man:
Källkod:
$ darktable-cli bench.SRW test.jpg --core -d perf -d opencl  

 $ darktable-cli bench.SRW test.jpg --core --disable-opencl -d perf -d opencl
Den övre är för GPU+CPU, den undre är för CPU. Jag fick följande:
GPU: 5,198685 [dev_process_export] pixel pipeline processing took 4,478 secs (22,712 CPU)
CPU: 9,813531 [dev_process_export] pixel pipeline processing took 9,248 secs (242,660 CPU)

I Windows laddar man ned de två filerna i en mapp, startar kommandotolken i samma mapp som filerna ligger eller får använda cd för att navigera rätt och använder därefter:

Källkod:
“C:\Program Files\darktable\bin\darktable-cli” bench.SRW test.jpg --core -d perf -d opencl

“C:\Program Files\darktable\bin\darktable-cli” bench.SRW test.jpg --core --disable-opencl -d perf -d opencl
Är det lönt att testa? Jo, det går att snabba upp genom att ändra rätt inställningar i darktablerc som man i Ubuntu finner i /home/user/.config/darktable/darktablerc och i Windows i C:\Program Files\darktable\share\darktable\darktablerc

https://www.haefelfinger.ch/photography/2018/03/16/darktable-with-gpu-power.html
https://www.darktable.org/usermanual/en/darktable_and_opencl_amd.html
https://www.darktable.org/usermanual/en/darktable_and_opencl_optimization.html
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Nu har jag inte provat darktable på ett par år, men tidigare var det väldigt svårhanterat. Man kan göra det mesta, men får ofta kämpa betydligt hårdare för att komma dit. Även förut när jag hade det så använde jag det inte för att producera bilder. Däremot hade darktable och rawtherapee vissa fördelar när man skulle utvärdera testresultat. Kör man Linux som operativsystem är nog darktable ett av dom bättre alternativen. Kör man Windows är oftast gratisprogramvaran man får med kameran ett bättre alternativ.
Både darktable och rawtherapee är bra om man vill ha en egen look på sina bilder.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu har jag inte provat darktable på ett par år, men tidigare var det väldigt svårhanterat. Man kan göra det mesta, men får ofta kämpa betydligt hårdare för att komma dit. Även förut när jag hade det så använde jag det inte för att producera bilder. Däremot hade darktable och rawtherapee vissa fördelar när man skulle utvärdera testresultat. Kör man Linux som operativsystem är nog darktable ett av dom bättre alternativen. Kör man Windows är oftast gratisprogramvaran man får med kameran ett bättre alternativ.
Både darktable och rawtherapee är bra om man vill ha en egen look på sina bilder.
Du kanske inte hade en baskurva för just din kamera vid tillfället? Med version 3 går man ifrån baskurva men det är fortfarande möjligt att använda baskurvan som profilerats för ens kamera. Bilderna nedan visar med och utan baskurva för en 7D. Inga andra förändringar har gjorts.
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Svenska menyer i Windows

Jag fann hur man som Windowsanvändare får till svenska menyer. Hittar man var språkfilerna ligger i Linux (/usr/share/locale/sv/LC_MESSAGES för Ubuntu) eller OS X kan man göra samma sak.

Svenska menyer plockades bort eftersom support från svenska användare som bidragit med översättning upphört men språkfilerna ligger fortfarande kvar för oss som använder git-versionen (senaste men labil version).

I mappstrukturen C:\Program Files\darktable\share\locale ligger alla språkfiler. Om man går in på den svenska mappen, sv, klickar man sig förbi LC_MESSAGES och finner filen iso_639.mo.

Jämför man nu med danska motsvarigheten, da, och klickar förbi LC_MESSAGES hittar man iso_639.mo och darktable.mo. Det är alltså i darktable.mo som översättningen ligger och som saknas i den svenska mappen.

Jag har i detta inlägg bifogat den svenska darktable.mo nedpackad i en zip-fil. Packa upp och dra över så att den hamnar granne med iso_639.mo i den svenska mappen.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Mashavet

Aktiv medlem
Jag lyckas inte med språkbyte till svenska i DT 3.0.0 i Mint 19.3 Cinnamon. Svenska finns helt enkelt inte som val. (Danska och Norska finns.) Jag har startat om både DT och hela datorn. Jag har testat både din och kameratrollets .mo-fil. Jag har också tittat i en kopia av filen och konstaterat att svenskan finns där. Filen iso_639.mo finns i sv-mappen, men den är försedd med en liten extraikon typ genväg. Den ser lika ut även i da-mappen.
Jag har lite svårt att tro att filen ska läggas i annan mapp i Mint än i Ubuntu, de är ju väldigt nära släkt. Förslag?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det kan vara att jag förbisett fler platser i Ubuntu när jag hämtade från Ubuntu och darktable 3.1 till Windows. Jag har ytterligare en dator med Ubuntu och darktable v.3.0 samt en Ubuntuversion i VirtualBox och darktable v.3.0. Jag ska köra ett sök under lördagseftermiddagen och se vad jag kommer fram till.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fanns visst enbart Youtubekurser på engelska så jag gjorde en på svenska. Hoppas den underlättar https://youtu.be/iI0azg37MPs
Jag man måste tacka för din vänlighet att dela med dig och jobbet du lägger ned. jag önskade att jag var 20 år i dag, nu får jag nästan korsslutning i hjärnan av alla möjligheter vissa bildprogram klarar av. Det har talats i flera år om nya förbättrade jpeg moduler skulle vara på gång, men dom kommer aldrig.
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Jag har i detta inlägg bifogat den svenska darktable.mo nedpackad i en zip-fil. Packa upp och dra över så att den hamnar granne med iso_639.mo i den svenska mappen.

Jag följde dina anvisningar och fick en svensk version i Darktable 3.0, i Windows. Rack för det
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag lyckas inte med språkbyte till svenska i DT 3.0.0 i Mint 19.3 Cinnamon. Svenska finns helt enkelt inte som val. (Danska och Norska finns.) Jag har startat om både DT och hela datorn. Jag har testat både din och kameratrollets .mo-fil. Jag har också tittat i en kopia av filen och konstaterat att svenskan finns där. Filen iso_639.mo finns i sv-mappen, men den är försedd med en liten extraikon typ genväg. Den ser lika ut även i da-mappen.
Jag har lite svårt att tro att filen ska läggas i annan mapp i Mint än i Ubuntu, de är ju väldigt nära släkt. Förslag?
Det var en hård nöt att knäcka som du gav mig eftersom jag inte fick till det med min bärbara Ubuntu-dator och darktable 3.0 hur jag än gjorde. Jag kom till slut underfund med att det förmodligen var snap package som spökade, vilket jag installerade från programcentralen. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag antar att det blir som en sandlåda där allt ligger i snap-mappen i stället. Jag hann inte titta vidare eftersom jag avinstallerade darktable (snap) och installerade darktable från Opensuse (Ubuntu-versionen) i stället. Då lade sig alla darktable.mo i de olika språkmapparna som jag tidigare hänvisat till och jag kunde därefter lägga in den svenska darktable.mo på rätt ställe.


Jag man måste tacka för din vänlighet att dela med dig och jobbet du lägger ned. jag önskade att jag var 20 år i dag, nu får jag nästan korsslutning i hjärnan av alla möjligheter vissa bildprogram klarar av. Det har talats i flera år om nya förbättrade jpeg moduler skulle vara på gång, men dom kommer aldrig.
Tackar! Totalt fyra videokurser nu där.

Jag följde dina anvisningar och fick en svensk version i Darktable 3.0, i Windows. Tack för det
Gott att det hjälpte. Egentligen är rätt väg att själv bli översättare men det ter sig komplicerat även för mig. Jag får ögna vidare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tusen tack för det, Peter, fungerar klockrent !
Så litet så.

Om man saknar support för objektivkorrigering för sina objektiv kan man själv bidra på ett enkelt vis https://pixls.us/articles/create-lens-calibration-data-for-lensfun/
Man behöver inte själv generera alla data utan det räcker att ta bilderna och att skicka in. Stäng av kamerans objektivkorrigeringsprofiler och stäng av bildstabilisering. Fasta objektiv går snabbare att fixa till filer med än zoom-objektiv.

För att ta distorsionsbilder är Biltemas fönsterparti tacksamt motiv. En rak linje i överkant på bild och en rak linje en tredjedel ned.

För att ta vinjetteringsbilder har Biltema plexiglas med 78% ljusgenomsläpp.

Jag pysslar med en svensk översättning men det tar tid.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Inte för mig, jag är nog i det närmaste att betecknas som teknisk analfabet. Tittade precis på din introduktion till DT på tuben, och låt mig säga så här; Efter att ha haft Lr i nästan 8 år, har jag ännu inte riktigt förstått mig på att använda programmet till dess fullständiga potential, dels av nämnda anledning, dels för att jag tycker det är rätt tråkig (men nödvändigt), att redigera bilder.

Om dessutom materialet som skall till att redigeras inte är så mycket att hurra för, blir tröskeln att redigera (om möjligt) i mitt fall, ännu högre.

Men, eftersom jag är en snål j*vel, tänker jag inte köpa ytterligare programvaror (jag har så det räcker och blir över), utan jag får försöka lära mig att behärska DT och RT samt GIMP vad det lider, men risken är att jag hinner gå ur tiden, innan jag ens lärt mig en bråkdel av dessa programs kapacitet.

Tackar i vart fall ännu en gång för din tid och ditt tålamod för att du underlättar det hela något, för sådana som mig, och jag ser fram emot uppföljningen på tuben vad det gäller DT (har lagt till en prenumeration) ;-).

Allt gott !
// Tony.
 
ANNONS