Annons

Darktable frågor?

Produkter
(logga in för att koppla)

tlq

Medlem
Jag man måste tacka för din vänlighet att dela med dig och jobbet du lägger ned. jag önskade att jag var 20 år i dag, nu får jag nästan korsslutning i hjärnan av alla möjligheter vissa bildprogram klarar av. Det har talats i flera år om nya förbättrade jpeg moduler skulle vara på gång, men dom kommer aldrig.
Tack från en till gammal uv som har svårt med engelskan
 

Mashavet

Aktiv medlem
Det var en hård nöt att knäcka som du gav mig eftersom jag inte fick till det med min bärbara Ubuntu-dator och darktable 3.0 hur jag än gjorde. Jag kom till slut underfund med att det förmodligen var snap package som spökade, vilket jag installerade från programcentralen. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag antar att det blir som en sandlåda där allt ligger i snap-mappen i stället. Jag hann inte titta vidare eftersom jag avinstallerade darktable (snap) och installerade darktable från Opensuse (Ubuntu-versionen) i stället. Då lade sig alla darktable.mo i de olika språkmapparna som jag tidigare hänvisat till och jag kunde därefter lägga in den svenska darktable.mo på rätt ställe.
Nu har jag äntligen fått lite tid för det här igen...
Avisntallerade både DT3.0 Flathub (glömde skriva att det var Flathub tidigare. Är inte riktigt säker på vad det innebär), och den äldre 2.nånting (som faktiskt hade svenska menyer). Testade att manuellt installera för xUbuntu 19.04 enligt ovan. Bara koperade koden och klistrade in i Terminalen. Funkade inte! Ett meddelande om några paket inte kunde installeras och att jag har hållit tillbaka trasiga paket.
Kollade sen Programhanteraren igen, och se - nu fanns där en 3.0 som inte var Flathub. Men tydligen har det manuella försöket till installation lämna några oönskade rester för den gick inte att installera från programhanteraren "Paketberoenden kan inte lösas"
Jag håller fortfarande på med en nästan tom dator med nyainstallerad Mint. Känns som att det smartaste just nu är att börja om med en ren Mint istället för att börja leta skadade paket, eller vad man nu gör.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått lite tid för det här igen...
Avisntallerade både DT3.0 Flathub (glömde skriva att det var Flathub tidigare. Är inte riktigt säker på vad det innebär), och den äldre 2.nånting (som faktiskt hade svenska menyer). Testade att manuellt installera för xUbuntu 19.04 enligt ovan. Bara koperade koden och klistrade in i Terminalen. Funkade inte! Ett meddelande om några paket inte kunde installeras och att jag har hållit tillbaka trasiga paket.
Kollade sen Programhanteraren igen, och se - nu fanns där en 3.0 som inte var Flathub. Men tydligen har det manuella försöket till installation lämna några oönskade rester för den gick inte att installera från programhanteraren "Paketberoenden kan inte lösas"
Jag håller fortfarande på med en nästan tom dator med nyainstallerad Mint. Känns som att det smartaste just nu är att börja om med en ren Mint istället för att börja leta skadade paket, eller vad man nu gör.
Flatpack är väl som snap tror jag. Jag lade till "lagringsplats och installera manuellt" och följde allt med Terminalen.
Lättast om man ska testa och installera/avinstallera olika ting tycker jag det är i VirtualBox. Då kan man installera vad för någonting som helst och krascha systemet om man så även önskar, utan att det händer nåt.
Denna verkar enligt kommentarerna åtminstone funka för Mint http://ubuntuhandbook.org/index.php/2019/12/install-darktable-3-0-0-ubuntu-18-04-19-10/
 

Staffan_T

Aktiv medlem
börja om med en ren Mint istället för att börja leta skadade paket, eller vad man nu gör.
Kanske är det enklast, men det brukar vara ganska lätt att fixa skadade paket om man använder "Synaptic pakethanterare". Bland "Anpassade filter" i menyn till vänster, finns alternativet "Trasiga" som kan användas för att hitta "trasiga paket". Nu har jag själv inga trasiga paket för tillfället, men det brukar erbjudas någon form av åtgärd för att fixa problemen om man har trasiga paket. Det finns även kommandon man kan köra i terminalen för att fixa. Men det är klart att om du inte har hunnit göra något annat i Mint, så kan det vara lika enkelt att börja om.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Kanske är det enklast, men det brukar vara ganska lätt att fixa skadade paket om man använder "Synaptic pakethanterare". Bland "Anpassade filter" i menyn till vänster, finns alternativet "Trasiga" som kan användas för att hitta "trasiga paket". Nu har jag själv inga trasiga paket för tillfället, men det brukar erbjudas någon form av åtgärd för att fixa problemen om man har trasiga paket. Det finns även kommandon man kan köra i terminalen för att fixa. Men det är klart att om du inte har hunnit göra något annat i Mint, så kan det vara lika enkelt att börja om.
Jag är fortfarande i teststadiet med den datorn. Just nu är det Ubuntu i den. Mint är borta. Tillfälligt, det är nog Mint jag trivs bäst med. Var lite sugen på att prova Elementary OS också, men det verkar inte finnas på svenska, vilket jag gärna vill ha.
 

PeterWem

Aktiv medlem
En inställning jag själv inte sett tidigare är denna. Här kan man mata in upphovsrättsdata med kontaktuppgifter för att Google lättare ska kunna utskriva vem som har upphovsrätt.

metadata.jpg
 

PeterWem

Aktiv medlem
Just nu jobbar man på en modul som ska kunna avläsa objektivkorrigeringsprofiler direkt från tillverkaren. Man har lyckats tolka datan från senaste kamerorna från Sony och Fujifilm. På så vis behöver man inte vänta på att någon annan användare ska behöva skapa en profil eller att man själv måste göra det. Jag förmodar att det blir problem med objektiv från tredjepartstillverkare.

För äldre objektiv eller andra tillverkare är det fortfarande databasen Lensfun som gäller.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Själv har jag ingen positiv erfarenhet av DarkTable. Första fotot jag redigerade gick långsamt och trögt och när jag skulle spara ändringarna så kraschade datorn. Sen kunde jag inte starta DT inte ens efter ominstallation. Jag kör W10. Efter en hel del googlande fick jag info om att fler hade samma problem efter en uppgradering av Windows. Som tur är så verkar inget annat ha skadats. Sen laddade jag ned Capture One Express som har fungerat felfritt och är ett mer intuitivt program än DT. DT skall man nog helst köra på ett UnixOS vilket det också är utvecklat för. Nu lutar det åt att jag köper en Capture One licens för Fuji pga att det är ett stabilt program som täcker mina behov.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Själv har jag ingen positiv erfarenhet av DarkTable. Första fotot jag redigerade gick långsamt och trögt och när jag skulle spara ändringarna så kraschade datorn. Sen kunde jag inte starta DT inte ens efter ominstallation. Jag kör W10. Efter en hel del googlande fick jag info om att fler hade samma problem efter en uppgradering av Windows. Som tur är så verkar inget annat ha skadats. Sen laddade jag ned Capture One Express som har fungerat felfritt och är ett mer intuitivt program än DT. DT skall man nog helst köra på ett UnixOS vilket det också är utvecklat för. Nu lutar det åt att jag köper en Capture One licens för Fuji pga att det är ett stabilt program som täcker mina behov.
I ditt fall var det en trasig drivrutin från Intel. Inte Microsofts fel eller darktables.


Samma problem för Capture One:

"I have the Matebook x Pro 2020 and the original graphics driver from Microsoft Update for the Intel card caused a freeze when exporting to C1."
 
Senast ändrad:

Larsa Andersson

Aktiv medlem
I ditt fall var det en trasig drivrutin från Intel. Inte Microsofts fel eller darktables.
Jag använder grafiken på min intelCPU, dvs inget externt grafikkort.
En teori var att intels drivrutin efter en uppgradering gjorde att DT kraschade.
En annan teori var att W10 efter en uppgradering var orsaken.
Att det var inkompatibelt med OpenCL.

Oavsett om det var intels drivrutin eller W10 som var orsaken så är det bara DarkTable som jag hade problem med. Med Capture One har jag inget problem med OpenCL. Kanske de har fixat det med den version jag laddade ned. GIMP funkar också utan problem.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag använder grafiken på min intelCPU, dvs inget externt grafikkort.
En teori var att intels drivrutin efter en uppgradering gjorde att DT kraschade.
En annan teori var att W10 efter en uppgradering var orsaken.
Att det var inkompatibelt med OpenCL.

Oavsett om det var intels drivrutin eller W10 som var orsaken så är det bara DarkTable som jag hade problem med. Med Capture One har jag inget problem med OpenCL. Kanske de har fixat det med den version jag laddade ned. GIMP funkar också utan problem.
GIMP har inte OpenCL aktiverat som standard. Capture One har jag ingen erfarenhet av. Funkar det för dig är det förstås bra. Som ett experiment kan du testa att stänga av/sätta på OpenCL i GIMP/Capture One och se om det gör någon skillnad.
 
Senast ändrad:

thommym

Aktiv medlem
Jag förmodar att det blir problem med objektiv från tredjepartstillverkare.
Kanske inte. Han skriver "The module does not care what the lens reports itself as. So long as third party lenses transmit distortion correction data to the body (which then passes it into the RAW file), everything will work as expected. This is actually one of the nice things about using the embedded coefficients. "
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Suck. Försökte redigera ett foto i DarkTable och det slutar med att jag måste förstå OpenCL. Trodde först att det är ett stöd för grafik men det är ju ett stöd för parallella processer på multicpuer inkluderat grafikcpuer. OpenGL däremot är ett stöd för grafik vad jag kommit fram till. Just nu växer frågetecknen trots allt googlande. Men den här tråden skall ju inte handla om OpenCL.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Version 3.4 släpptes i går. Modulen color calibration är ny och bjuder på en ny typ av vitbalansering samt möjlighet till att kunna dra ned mättnaden i bilder vars färgmättnad löpt amok, exempelvis ljus från blå LED-lampor. Nästa version av modulen kommer bjuda på kalibrering mot Spydercheckr och X-rite.

Utöver det har man gjort en hel del förbättringar för processor och grafikkort.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Suck. Försökte redigera ett foto i DarkTable och det slutar med att jag måste förstå OpenCL. Trodde först att det är ett stöd för grafik men det är ju ett stöd för parallella processer på multicpuer inkluderat grafikcpuer. OpenGL däremot är ett stöd för grafik vad jag kommit fram till. Just nu växer frågetecknen trots allt googlande. Men den här tråden skall ju inte handla om OpenCL.
Njaej jag är inte så övertygad om att du verkligen behöver förstå OpenCL även om det är intressant att göra det :), OpenCL är ett lågnivå API som programutvecklare kan anropa och låta programmet använda sig av, som användare av programmet räcker det att veta om datorns grafikkort stödjer OpenCL eller inte, vilket jag tror att alla kort som är tillverkade de senaste 6-8 åren gör, jag är inte helt säker på de lite äldre iGPU:erna och APU:erna (iGPU = grafikkretsen i Intels CPU:er APU är AMDs version av processor med inbyggd grafikkrets).
 

Johan_G

Aktiv medlem
Version 3.4 släpptes i går. Modulen color calibration är ny och bjuder på en ny typ av vitbalansering samt möjlighet till att kunna dra ned mättnaden i bilder vars färgmättnad löpt amok, exempelvis ljus från blå LED-lampor. Nästa version av modulen kommer bjuda på kalibrering mot Spydercheckr och X-rite.

Utöver det har man gjort en hel del förbättringar för processor och grafikkort.
Ja, senaste versionen av Darktable har fått en ganska rejäl uppdatering av verktyg att lära sig hantera och känns betydligt rappare än tidigare.

Så här långt har jag bara hunnit redigera och konvertera ett 20-tal bilder men själva GUI:et känns lite renare och mer logiskt än tidigare, dock saknade jag Favorit-verktygsmenyn som i förra versionen fanns som default, men som väl är gick den att skapa men med lite mer arbete.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Under den gångna veckan har man haft möte inom Exiv2. Man har kommit fram till att man inte inskränker i något patent hos Canon och man kommer under våren jobba med att få till CR3-stöd för Canons nya råfiler. darktable kommer alltså till slut kunna läsa Canons senaste råfilsformat.
 
ANNONS