Annons

"data-projektor"

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Har en kort fråga bara.
Vid visning från datorn via en projektor, behövs det göras något speciellt med bilden. Eller är det OK på skärmen, så är det OK via projektorn?

// Conny

Något som kan vara lämplig för att maximera kvaliten är att köra i fullskärm och sedan använda något bra program för att skala om bilderna till den korrekta upplösningen som projekton har redan innan visningen.

Beroende på bildvisare och förstoring/förminksning så kan du få skalningsfel med skärpeförlust och ev. moire som följd.

Annars ska det bara vara att tuta och köra. Skärmer bör vara satt i samma upplösning som projectorn för att göra det enkelt för sig.

Hej
För mig blir det mycket bättre bild om jag använder monitorkabel (är det vga-kabel det heter?),pga av att många grafikkort har dålig Tv-out.

Mvh Jonas

connyM skrev:
Vid visning från datorn via en projektor, behövs det göras något speciellt med bilden. Eller är det OK på skärmen, så är det OK via projektorn?
// Conny

För att det ska bli maximallt bra, måste projektorn kalibreras, dvs ställas in precis som vilken "bildvisare" som helst vad gäller färg/kontrast/osv.. annars kan man inte garantera optimala bildprestanda.

Jag hänger en del på dvdforum.nu och de har en projektor-avdelning i sitt forum, det jag vet därifrån är att
- vilken ingång man ska använda på projektorn skiljer från projektor till projektor. (Inte enstaka ex. utan mellan modeller)
- bilden skall skalas i datorn så den passa projjens upplösning
- kombinationen program-grafikkort-kabel-projektor är en fråga som innehåller lika mycket religion och hokus-pokus som.....vilken filmframkallare och vilket papper som ger det bästa resultatet om man fotat med en Leica från -76, optik från -82 och det blåste medvind vid exponeringen och man kör med Tmax 100-film som varit fryst och sedan tinats i tre steg.

Kalibreringsskivorna kostar dock inte många hundringar, så att få "rätt" färger ur projjen borde inte ställa till så stora problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto