Annons

Databas över objektivkorrigeringsprofiler - Lensfun

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Vad tycker ni att ni vinner med detta som ni inte kan få i Topaz eller DxO Photolab och Deep Prime eller någon annan denoise man gillar?

Något måste det väl vara som motiverar detta rätt stora engagemang och intresse. Jag har nog missat poängen trots att jag läst igenom hela tråden.
Nog denna tråd du skulle svarat i som handlar om brusreducering https://www.fotosidan.se/forum/threads/brusreducering-medelst-neuronnät.176641/

I tråden här handlar det däremot om objektivkorrigering med Lensfun. Topaz Studio använder Lensfun, vilket inkluderar det vi användare skickar in.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kör Mac, men kan tyvärr inte hitta filen någonstans på datorn. Sökte lite på nätet också men ingen verkar ha frågat om On1 och mil-canon.xml. Kan kanske vara som du föreslog att informationen är inbakad någonstans i On1. Det går att göra justeringar av vinjettering direkt i On1, jag får nöja mig med det så länge. Tack för dina ansträngningar
~/Library/Application Support/ON1/ON1 Photo RAW 202x/lensdb

Hittar du den där?
 

permed

Medlem
Hej! Inte för att jag förstår varför jag inte lyckades hitta katalogen med filerna när jag sökte igenom hårddisken. Men filerna finns i den katalog du angav ovan. Fungerar gör det dessutom när jag ersatte mil-canon.xml filen med den som du uppdaterade. ON1 väljer rätt objektivkorrigeringsprofil per automatik. Det här blev superbra, stort tack :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skylum vet jag inte än om Lensfun används hos men där finns andra hänvisningar till andra program som bygger på öppen källkod, exempelvis Rawspeed, Libraw och Exiftool. Jag har inte hittat någon hint alls var objektivprofilerna ligger.

Ser ut som att Exposure Software använder Lensfun, men då nedkokt i en egen databas som gör det svårt för användare att själva lägga till egna profiler.
 

Bilagor

ANNONS