Annons

Dela med sig av bilder (online-album). Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Finns det någon sida på internet där man kan ladda upp och dela med sig av sina bilder, som man kan känna sig trygg på så att säga?

Vill att det ska finnas automatisk vattenstämpling av bilderna man laddar upp tex, eller att sidan ansvarar för att mina bilder är i någorlunda säkert förvar.

Vill så gärna dela med mig av mina bilder och få kritik/kommentarer utan att behöva ta stora risker att dom hamnar i fel händer.
 

Anders Östberg

Guest
Du får kopiera hur mycket du vill för personligt bruk, bara du inte publicerar dom någonstans.
 

LizzieM

Aktiv medlem
Du får kopiera hur mycket du vill för personligt bruk.
Däremot inte för kommersiell användning.
Nej men det är ungefär det jag menar. Vill inte att folk ska lägga ut mina bilder offentligt. Vill dom skriva ut en bild och sätta upp på väggen, så whatever! men att lägga det på ett så pass offentligt ställe som på internet är jag inte särskilt pigg på.

"1. Vad är det för skillnad på upphovsrättslagens ”fotografiska verk” och ”fotografiska bilder”?
Svar: När den gamla fotolagen upphörde i slutet av 1993 och fotografier togs in i upphovsrättslagen valde lagstiftaren att dela in fotografier i två kategorier; fotografiska verk och fotografiska bilder. Fotografiska verk är upphovsrätsligt skyddade verk som är likställda med andra bildkonstverk, filmverk, musikverk och litterära verk. Fotografiska bilder är skyddade i upphovsrättslagen i något mer begränsad omfattning. I lagförarbetena framgår det att fotografiska bilder är det som återfinns i semester- eller familjealbum, dvs. bilder som vem som helst har tagit. Omvänt innebär det att fotografiska verk skapas i första hand av professionella fotografer. För att ett fotografi vidare ska kallas för fotografiskt verk krävs det att två fotografer oberoende av varandra vid ungefär samma tidpunkt inte har skapat likadana fotografier. Om det har skett är fotografierna inte fotografiska verk, utan istället fotografiska bilder.

2. Vilka rättigheter har fotografen till sina fotografiska verk?
Svar: Fotografen har en ensamrätt till sina fotografiska verk i samma stund som de har skapats. Ensamrätten innebär att det enbart är fotografen som har rätt att sprida, göra exemplar av, överföra eller på annat sätt göra fotografierna tillgängliga för allmänheten. Fotografen har även ensamrätt att ändra sitt fotografiska verk eller att överföra det till en annan konstart. Ensamrätten innebär att alla andra som vill använda ett fotografiskt verk måste ha tillstånd från fotografen.
Den ideella upphovsrätten innebär att fotografen alltid ska anges i samband med sitt fotografiska verk såvida det inte är praktiskt eller tekniskt omöjligt och att fotografen kan motsätta sig en kränkande ändring av fotografiet eller att fotografiet förekommer i ett kränkande sammanhang. "
 

Anders Östberg

Guest
Jag hann ändra mitt svar lite medan du skrev - man får alltså inte publicera andras bilder. Något som många inte respekterar, utan använder bilder i sina bloggar m.m. Det är svårt att förhindra, visas bilden på en websida kan den alltid kopieras. Antingen får du sätta en ful blaffa mitt på som gör att andra kanske inte vill eller kan använda den, eller jaga dom som använder dina bilder utan lov.
 

LizzieM

Aktiv medlem
Jag hann ändra mitt svar lite medan du skrev - man får alltså inte publicera andras bilder. Något som många inte respekterar, utan använder bilder i sina bloggar m.m. Det är svårt att förhindra, visas bilden på en websida kan den alltid kopieras. Antingen får du sätta en ful blaffa mitt på som gör att andra kanske inte vill eller kan använda den, eller jaga dom som använder dina bilder utan lov.
Jo jag vet, det är bra tråkigt det där . :/ Man förstör ju bara bilderna med en stämpel rakt över, men det är så tråkigt att ta en massa fina bilder och inte kunna dela med sig av dom.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Du kan skaffa dig konto på..

- www.flickr.com en bra stooor site att posta sina bilder på inför en enorm publik.
- www.pbase.com också bra och stort där du kan dumpa dina bilder.
- Photo.net är också bra.
- DPreview är inte alls dumt.

Samt att det finns ungefär i biljard fler olika siter att posta sina bilder på men de hittar du genom att Googla lite.. :)

Om någon nu vill sno dina bilder så lär de göra det oavsett hur väl du än försöker skydda dem med 25 olika stora och små vattenstämplar, copyrighttecken med mera så det kvittar egentligen.

/ Magnus
 

Anders Östberg

Guest
Jag har slutat tjafsa med dom som snor bilder till sina personliga websidor. Min webadress sitter som vattenmärke på tvären över bilden och jag ser det som reklam, kanske leder det till att några fler gör rätt för sig och köper bilder.

Om man inte vill visa sina bilder för en stor publik så kan man på flera av webplatserna som har nämnts sätta lösenord på sina album, så får man dela ut det till dom som man vill visa bilderna för.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
man får alltså inte publicera andras bilder. Något som många inte respekterar, utan använder bilder i sina bloggar m.m.
Problemet med att använda bilder i bloggar ligger ju egentligen inte själva användandet av andras bilder, utan i det faktum att det (åtminstone oftast) saknas en länk/referens till nån slags originalbild eller sida där originalbilden finns.
Att det inte är lagligt att publicera bilderna på det viset visar bara på hur omodern upphovsrättslagstiftningen är. Jag anser att allt som är publicerat på internet ska kunna användas/länkas/etc utan att bryta mot upphovsrätten. Och med "publicerat" menar jag givetvis att det är öppet tillgängligt för allmänheten på en annan server.

Är ju i princip ingen skillnad mot att ha en inbäddad youtube-film på sin blogg med t ex en musikvideo som nåt skivbolag laddat upp.
 

Anders Östberg

Guest
Håller inte med alls. Bortsett från det legala så tycker jag att det också strider mot allt vanligt hyfs och respekt att inte fråga om lov först. Det är min bild, gjord med mitt arbete och min utrustning - vill du inte betala för det kan du gå ut och ta bilden själv. Dessutom vill jag ha viss kontroll över i vilket sammanhang mina bilder används - dom ska t.ex inte finnas i något skumt politiskt eller religiöst sammanhang som jag inte vill bli associerad med.

Edit: Men låt oss inte börja på en copyrightdiskussion, då spårar den här tråden ur helt. :)
 

LizzieM

Aktiv medlem
Håller inte med alls. Bortsett från det legala så tycker jag att det också strider mot allt vanligt hyfs och respekt att inte fråga om lov först. Det är min bild, gjord med mitt arbete och min utrustning - vill du inte betala för det kan du gå ut och ta bilden själv. Dessutom vill jag ha viss kontroll över i vilket sammanhang mina bilder används - dom ska t.ex inte finnas i något skumt politiskt eller religiöst sammanhang som jag inte vill bli associerad med.
Håller helt med dig!

Jag är stolt över mina bilder. Jag har slitigt hårt för att lära mig fotografera och är väldigt nöjd över mina resultat. Därför blir jag oerhört besviken om någon knycker mina verk utan att fråga eller ens länka till mig. Det är som du säger, min bild som jag tagit med min personliga utrustning.
Ingen ska påstå att det är dennes verk eller använda mina bilder i annat syfte än jag själv har avsett det för!
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Håller inte med alls. Bortsett från det legala så tycker jag att det också strider mot allt vanligt hyfs och respekt att inte fråga om lov först. Det är min bild, gjord med mitt arbete och min utrustning - vill du inte betala för det kan du gå ut och ta bilden själv. Dessutom vill jag ha viss kontroll över i vilket sammanhang mina bilder används - dom ska t.ex inte finnas i något skumt politiskt eller religiöst sammanhang som jag inte vill bli associerad med.

Edit: Men låt oss inte börja på en copyrightdiskussion, då spårar den här tråden ur helt. :)
Du har missat det fina med internet, det är uppenbart. Mänskligheten tjänar inget på restriktioner av det slag du vill ha, men tvärt om så föder informationsfrihet kreativitet.
Men låt oss lämna copyright-diskussionen åt andra trådar :)

Edit: Och vad gäller "skumma sammanhang" så finns det inget som hindrar dom från att skriva om dig och länka till en websida där bilderna finns, tjipp tjillevipp så var du lika mycket associerad med dom ändå - det är alltså inget argument i frågan.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Nej men det är ungefär det jag menar. Vill inte att folk ska lägga ut mina bilder offentligt. Vill dom skriva ut en bild och sätta upp på väggen, så whatever! men att lägga det på ett så pass offentligt ställe som på internet är jag inte särskilt pigg på.
Fast var det inte just att lägga ut dina bilder på internet du ville? Eller vad är det egentligen vi diskuterar
 

Anders Östberg

Guest
Som sagt Joakim, låt oss inte upprepa alla dom redan uttjatade ståndpunkterna i den här tråden. ;-)
 
ANNONS