Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

k-oskarina

Aktiv medlem
Har en del oseriösa men ärliga svar på Kenneths tips... riktigt skojiga också ;-)
men skärper mig...håller stadigt i gipset.
Tänk om detta blir en utvikningstråd. Då skulle vi få alltför stor grupp. ;-)

Smärtstillande noll kombination med starka drycker.

Kenneth lägg ut den seriösa tråden här, där vi skall lägga in bildresultatet.
Mitt gips hittar inte.

Undrar vad Jonas gör...blir lite orolig. Tror att alla snubblar och skadar sig.
Han hade ju ett sånt bra grepp om min analys.
 

AnWi

Aktiv medlem
Tråden: Januari 2007

Ulla, hur klarar du att skriva? Med vänstern eller med gipsarmen?
Jag avundas verkligen inte någon av er sjuklingar. Hoppas ni alla kryar på er snarast.
Vi vill ju inte ha in virus i tråden :)

/AnWi
 

anwo

Aktiv medlem
Haver nu lagt min tolkning av Thomas analys.
Niels; jag säger som Ulla, om du orkan/kan/vill
ta en "gammal" bild.
Och sen en whiskey så Kennet blir glad.
Det är säkert bra mot vinterkräksjukan.

(Annelie som än idag kommer ihåg den våren familjen
var magsjuka åtta gånger mellan jul o nyår.
Hela dagis gick på knä denna vår.Det tog aldrig slut.
Tills vi fick reda på att barnen på dagis använde sina tandborstar att göra "rent" toaletterna med. ....Urrrk
Sen drogs tandborstningen in på vårt dagis.....Urrrk)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
AnWi skrev:
Tråden: Januari 2007

Ulla, hur klarar du att skriva? Med vänstern eller med gipsarmen?
Jag avundas verkligen inte någon av er sjuklingar. Hoppas ni alla kryar på er snarast.
Vi vill ju inte ha in virus i tråden :)

/AnWi
Jag skriver med gipsarmen den högra...får och bör röra fingrarna...men drar upp axeln och skriver liksom mer uppifrån...säkert inte bra för axeln...men det får bli en senare fråga ;-)
nu är det time-för-analysbildskapande.

Annelie...tandborstar till toaletterna URRK härifrån också.
Men en gammal tandborste är ju ganska bra om man vill komma åt vid kranarna...berättas inte för små barn. ;-)

Som vanligt är det onsdagnatt 31/1 kl 2400 som gäller.
 

AnWi

Aktiv medlem
Usch...

nu har jag dåligt samvete. Jag är bättre på positiva budskap än kritik. Hoppas faktiskt att det är mej det är fel på när bildspråket inte når fram.
Men nu finns chans att ge igen :)

/AnWi
 

anwo

Aktiv medlem
Jag tänker så här Anders, den här utmaningen är så skön för det behöver inte vara perfekt.
Att klara uppgiften är det viktiga.
Det har varit en bra övning för mig under de gångna utmaningarna, att stå lite utan val, att behöva ta en ny bild och tänka ut den. För att sen upptäcka att jag måste ta till en nödlösning.

Jag är rätt så missnöjd (kraftigt)med det tekniska i min bild men nöjd med mitt jobb med tjejerna.
 

mannbro

Aktiv medlem
Jag följer med spänning månadens "Den andra bilden". Jag är nu "installerad och klar" här nere i Kiev och efter ett objektivhaveri har jag nu köpt en ersättare och är redo. Jag ser fram emot nästa "Den andra bilden", då jag återigen kommer att delta i denna ångestskapande men samtidigt fruktansvärt roliga och lärorika lek :)
 

AnWi

Aktiv medlem
mannbro skrev:
Jag följer med spänning månadens "Den andra bilden". Jag är nu "installerad och klar" här nere i Kiev och efter ett objektivhaveri har jag nu köpt en ersättare och är redo. Jag ser fram emot nästa "Den andra bilden", då jag återigen kommer att delta i denna ångestskapande men samtidigt fruktansvärt roliga och lärorika lek :)
Trevligt att se dig online igen. Antar att det är vinter i Kiev nu också. Sent om sider släpade den sig hit nu när nästan ingen längre vill ha den.
Låter trist med objektivhaveri. Vad hände?

/AnWi
 

mannbro

Aktiv medlem
AnWi skrev:
Trevligt att se dig online igen. Antar att det är vinter i Kiev nu också. Sent om sider släpade den sig hit nu när nästan ingen längre vill ha den.
Låter trist med objektivhaveri. Vad hände?

/AnWi
Jo, vi har väl ungefär en decimeter snö och idag har det varit sånt där riktigt härligt vinterväder, soligt och kallt.

Vet inte riktigt vad som hände med objektivet (var D50:s kitobjektiv, 18-55). I lördags slutade det helt enkelt att fokusera riktigt, bara sådär helt utan synbar anledning. Hade varit ute på en guidad tur på stan och fotat lite under dagen, på kvällen hade vi lite folk över och jag skulle fota och objektivet var kasst. AF-S-motorn gick, men fokusringen rörde sig bara ibland, och den vägrade låsa typ 9 gånger av 10. Dessutom började samtidigt zoomen att bråka. Går jättetrögt och krasar, så jag antar att det är något mekaniskt fel inne i objektivet, något som lossnat eller gått sönder.

Men men, nu har jag "uppgraderat" till en som både känns mekaniskt bättre och mer välbyggt, har likvärdig skärpa etc mellan 18-55 och dessutom går upp till 125 mm, så på det hela taget kanske det var bra :)

Fast nu får jag nog vänta lite längre på 50/1.4 som jag tänkt köpa inom kort, annars sparkar nog frugan bakut :)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Då ligger min bild till Jonas J:s analys ute.
Jag är gipsad, kan ej fota, plockat en bild från -02. Men grubblat riktigt ordentligt,tänkte som sagt hoppa av, men i specialfall kanske vi får ta till såna här specialare.

Det viktigaste i analysen som jag försökt få med är i alla fall att det ljusa - elden är farligast. Den syns inte så mycket här, men ville ha med brandmannen också...elden fanns - jag garanterar.

Detta var allvar, men vi leker ju. Men det känns 17 så allvarligt ibland. ;-)
 

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
cecber skrev:
Panik, panik. Jag var ute i helgen och fotograferade men hittade inte bilden. Har inga bildidéer alls. Hur skall det gå, hur skall det gå?
Hade själv panik tills tidigare ikväll när kläckte min bildide. Min ursprungliga ide gick i kras när motivet hade försvunnit, tror att nån jägare tog det! ;)
 

Goofball

Aktiv medlem
Jag får tyvärr be om en dags uppskov... jag skulle kunna ge en utförlig ursäkt men kan nöja mig med en kort resumé av den samma. Dagen har ägnats åt att föra in en soffa genom en dörr som var mindre än soffan, krossat glas, skurit upp tummen (faktiskt inte på det krossade glaset), samt flyttat ett helt bohar från plats A till plats B (för de intresserade kan nämnas att plats B i stort sett är samma plats som SIBA:s VD Fabian Bengtsson hölls fången), dagen kröntes med 600 kronor i parkeringsböter.... jag skall ta kortet imorgon istället.

//Jonas
 

anwo

Aktiv medlem
ojoj, det är i sanning dramatik runt "Den Andra Bilden"
Har något kastat en förbannelse över oss?
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Men Jonas...min analys som var så enkel för dig.Du löste den ju direkt...eller inväntade motivet. Varför skulle du dra in den där soffan i det hela. Det var väl onödigt. Jag trodde jag kunde få stå för den lilla dramatiken i vår lilla 2-grupp. Men med din berättelse så har i alla fall jag skapat en bild..................
det var ingen svårighet. ;-)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Eftersom klockan är bara barnet 0100 och jag är lyckligt sjukskriven. :-( så vill jag berätta en liten story... fick inspiration av Kenneths jobb med att finna par och att de smet.

Var 3 dgr i Lissabon för några år sen. Ville fota kakel, fadomusik och par av olika slag.
Såg ett äldre elegant par på en gågata. Såg att de just höll varandra i händerna. Jag följde dem som en paparazzi...smygande med min Canon o ett 100-300 objektiv. Hennes klänning skymde händerna ibland, de hamnade vid en tidningskiosk...jag fick inte riktigt till det...folk trängdes framför mig. 17 också...jag fortsatte smygandet...sen klev paret in i en väskaffär. Jag efter...och förklarade på engelska att de såg så trevliga ut och jag var sugen på att fota just dem. De såg mycket glada ut och frågade om jag ville köpa en resväska, kanske. De ägde affären. De förstod alltså inte ett dugg av vad jag sade...men att vi inte förstod varandra var helt klart. Kvinnan gick ut o hämtade upp en yngre som tydligen ägde en butik intill. Jag förklarade för henne...oj, tyckte paret, gick gladeligen ut och ställde sig så att jag fick chans att fota dem framifrån...(inte vad jag ville förstås) men fick ju låtsas att bli glad...min man stod längre bort och fotade dem bakifrån som jag ville...men då var jag ju inte fotografen. ;-(
 

Goofball

Aktiv medlem
Vad skall jag säga... "skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon" ... jag har fått modifiera motivet en aning i flera etapper då jag haft stora problem med att finna rätt personer som skall vara med på bilden. När man bor i en ny stad har man inte så mycket kontakter och det kan vara svårt att finna ett litet barn att fotografera. När man är en ung man med kamera är det inte alltid helt lätt att närma sig små barn och deras föräldrar... ursäkta, får jag låna ditt barn ett tag? Ni förstår nu, nu har jag slutligen modifierat min idé till att helt sakna barn.
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Usch...

AnWi skrev:
nu har jag dåligt samvete. Jag är bättre på positiva budskap än kritik. Hoppas faktiskt att det är mej det är fel på när bildspråket inte når fram.
Men nu finns chans att ge igen :)

/AnWi
Du kunde faktiskt ha fläskat på mer - bilden är en skitbild :) Men en bild skulle ju fabriceras.
 
ANNONS