Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom tycks vara dyrare än blanka eller matta papper.
Det är dom också.
Satin eller lustre tänker jag skulle kunna vara bra för vardagsbilder som man klämmer fast på frys- eller kylskåp ett tag medan man (jag) funderar på dem.
Det resonemanget har jag när det kommer till de matta papperna 😂.
Lusterpapper är ett lite "finare" papper enligt mitt menande.
ska kolla vad Götaplatsens Foto använder; deras gillar jag.
Du får informera om pris och storlek när du vet.

Så, hur gör ni andra här i tråden med lagring av era utskrifter? Jag själv har köpt syrafria pappboxar för A4 (5 st) och A3+ (2 st) från Hahnemühle.
Jag kommer att återanvända de kartonger papperna kom i, från Scandinavian (A4). Större utskrifter kommer att "lagras" as is i den lådhurts jag köpte från Ikea, inga dyra boklaminat från AJ här, inte 😂.

Köpte en mindre lådhurts att ha i andra änden av skrivborden för andra fotorelaterade pryttlar under skrivborden jag köpte för att har skrivare och skärm. De passar perfekt under skrivborden jag tidigare köpt från Ikea. Snygg möbel från AJ f ö.

Enda nackdelen med min lådhurts (den stora) är att jag inte får plats med A2 i den.

Några papper att lägga mellan utskrifter alt. plastfickor att förvara dom i blir i mitt fall inte aktuellt att införskaffas. Jag är inte så orolig om vad som skall hända med mina utskrifter efter min bortgång, så. De lär ju inte hamna på något museum, om du förstår mig rätt...😂😉.

Senast ändrad:
[...]
Till att börja med så skulle jag aldrig kunna tänka mig att slå hål på mina utskrifter och sen sätta in dem i en pärm. Papper och bläck är alldeles för dyrt för att det ska kännas rätt att behandla dem så. Och mitt kylskåp är nog ännu värre med allt matos i köket! Men, om du vill göra ovanstående så skulle jag rekommendera ett halvmatt/luster-papper från exempelvis Scandinavian Photo. Nåt med en viss tyngd och tjocklek (minst 220 gsm) – det kommer att kännas bättre att bläddra bland fotona i pärmen då.

Precis som Tony verkar tycka så är halvmatt/luster kanske den bästa kompromissen.
Tack.
För mig får bilderna inte bli så dyra att de inte kan användas. De är nog bruksbilder... bör ses, funderas över och kommenteras. Pearl eller lustre minskar intryck av kladd och fingeravtryck.
En del bilder skrivs ut igen och placeras bakom glas, läggs i en låda eller sätts in i nån pärm eller album. Det är olika. Många bilder är tillfälliga och får sitta upp ett tag för att sedan bytas ut. De får inte vara för dyra för att slänga!

Jag har provat deras Satin professional, och det är lite av en favorit för ”vardagsprints”. Kraftigt, 300 gsm, så det känna ordentligt gediget att hålla i handen. Var tveksam till ytan när jag såg pappret utan bläck på, kändes lite ”meh” med brist på bra ord. Men utskrifterna blir riktigt fina, snygg kontrast utan blänk (gillar inte riktigt blanka papper).

Kan varmt rekommenderas även om de inte finns i A3+, vilket hade varit trevligt och bara är några kronor billigare än Hahnemühles motsvarighet.
Tack för besked. Det låter som att de är allt man kan önska sig för priset och vardagsbruk.

Dessa bilderna är utskrivna på Scandinavian matte professional. Bilden till höger är tagen med en gammal mobil (Samsung galaxy S8 +), samtliga i A4 storlek;
Visa bilaga 20260317_143741[1].jpg
Bilden (på bilderna) är tagen precis nu i dagsljus, men med blixt (från telefonen) med en nyare Samsung (Samsung Galaxy S23 ultra) och är en oredigerad Jpeg - fil direkt ur telefonen.

Dessa bilder ger en uppfattning om vad man kan få ut på Scandinavian Matte professional (man kan säkert få till ett bättre resultat om man är bättre på att redigera bilder, än vad jag är).

Jag kommer att återanvända de kartonger papperna kom i, från Scandinavian (A4). Större utskrifter kommer att "lagras" as is i den lådhurts jag köpte från Ikea, inga dyra boklaminat från AJ här, inte 😂.

Köpte en mindre lådhurts att ha i andra änden av skrivborden för andra fotorelaterade pryttlar under skrivborden jag köpte för att har skrivare och skärm. De passar perfekt under skrivborden jag tidigare köpt från Ikea. Snygg möbel från AJ f ö.

Enda nackdelen med min lådhurts (den stora) är att jag inte får plats med A2 i den.

Några papper att lägga mellan utskrifter alt. plastfickor att förvara dom i blir i mitt fall inte aktuellt att införskaffas. Jag är inte så orolig om vad som skall hända med mina utskrifter efter min bortgång, så. De lär ju inte hamna på något museum, om du förstår mig rätt...😂😉.
Vill man ha jätteutskrifter i lådor och har plats nog kan man ju även spana runt efter begagnade ritningsskåp. Det går förstås att köpa nytt, men då är risken att det kostar därefter.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto