Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom tycks vara dyrare än blanka eller matta papper.
Det är dom också.
Satin eller lustre tänker jag skulle kunna vara bra för vardagsbilder som man klämmer fast på frys- eller kylskåp ett tag medan man (jag) funderar på dem.
Det resonemanget har jag när det kommer till de matta papperna 😂.
Lusterpapper är ett lite "finare" papper enligt mitt menande.
ska kolla vad Götaplatsens Foto använder; deras gillar jag.
Du får informera om pris och storlek när du vet.

Så, hur gör ni andra här i tråden med lagring av era utskrifter? Jag själv har köpt syrafria pappboxar för A4 (5 st) och A3+ (2 st) från Hahnemühle.
Jag kommer att återanvända de kartonger papperna kom i, från Scandinavian (A4). Större utskrifter kommer att "lagras" as is i den lådhurts jag köpte från Ikea, inga dyra boklaminat från AJ här, inte 😂.

Köpte en mindre lådhurts att ha i andra änden av skrivborden för andra fotorelaterade pryttlar under skrivborden jag köpte för att har skrivare och skärm. De passar perfekt under skrivborden jag tidigare köpt från Ikea. Snygg möbel från AJ f ö.

Enda nackdelen med min lådhurts (den stora) är att jag inte får plats med A2 i den.

Några papper att lägga mellan utskrifter alt. plastfickor att förvara dom i blir i mitt fall inte aktuellt att införskaffas. Jag är inte så orolig om vad som skall hända med mina utskrifter efter min bortgång, så. De lär ju inte hamna på något museum, om du förstår mig rätt...😂😉.

Senast ändrad:
[...]
Till att börja med så skulle jag aldrig kunna tänka mig att slå hål på mina utskrifter och sen sätta in dem i en pärm. Papper och bläck är alldeles för dyrt för att det ska kännas rätt att behandla dem så. Och mitt kylskåp är nog ännu värre med allt matos i köket! Men, om du vill göra ovanstående så skulle jag rekommendera ett halvmatt/luster-papper från exempelvis Scandinavian Photo. Nåt med en viss tyngd och tjocklek (minst 220 gsm) – det kommer att kännas bättre att bläddra bland fotona i pärmen då.

Precis som Tony verkar tycka så är halvmatt/luster kanske den bästa kompromissen.
Tack.
För mig får bilderna inte bli så dyra att de inte kan användas. De är nog bruksbilder... bör ses, funderas över och kommenteras. Pearl eller lustre minskar intryck av kladd och fingeravtryck.
En del bilder skrivs ut igen och placeras bakom glas, läggs i en låda eller sätts in i nån pärm eller album. Det är olika. Många bilder är tillfälliga och får sitta upp ett tag för att sedan bytas ut. De får inte vara för dyra för att slänga!

Jag har provat deras Satin professional, och det är lite av en favorit för ”vardagsprints”. Kraftigt, 300 gsm, så det känna ordentligt gediget att hålla i handen. Var tveksam till ytan när jag såg pappret utan bläck på, kändes lite ”meh” med brist på bra ord. Men utskrifterna blir riktigt fina, snygg kontrast utan blänk (gillar inte riktigt blanka papper).

Kan varmt rekommenderas även om de inte finns i A3+, vilket hade varit trevligt och bara är några kronor billigare än Hahnemühles motsvarighet.
Tack för besked. Det låter som att de är allt man kan önska sig för priset och vardagsbruk.

Dessa bilderna är utskrivna på Scandinavian matte professional. Bilden till höger är tagen med en gammal mobil (Samsung galaxy S8 +), samtliga i A4 storlek;
Visa bilaga 20260317_143741[1].jpg
Bilden (på bilderna) är tagen precis nu i dagsljus, men med blixt (från telefonen) med en nyare Samsung (Samsung Galaxy S23 ultra) och är en oredigerad Jpeg - fil direkt ur telefonen.

Dessa bilder ger en uppfattning om vad man kan få ut på Scandinavian Matte professional (man kan säkert få till ett bättre resultat om man är bättre på att redigera bilder, än vad jag är).

Jag kommer att återanvända de kartonger papperna kom i, från Scandinavian (A4). Större utskrifter kommer att "lagras" as is i den lådhurts jag köpte från Ikea, inga dyra boklaminat från AJ här, inte 😂.

Köpte en mindre lådhurts att ha i andra änden av skrivborden för andra fotorelaterade pryttlar under skrivborden jag köpte för att har skrivare och skärm. De passar perfekt under skrivborden jag tidigare köpt från Ikea. Snygg möbel från AJ f ö.

Enda nackdelen med min lådhurts (den stora) är att jag inte får plats med A2 i den.

Några papper att lägga mellan utskrifter alt. plastfickor att förvara dom i blir i mitt fall inte aktuellt att införskaffas. Jag är inte så orolig om vad som skall hända med mina utskrifter efter min bortgång, så. De lär ju inte hamna på något museum, om du förstår mig rätt...😂😉.
Vill man ha jätteutskrifter i lådor och har plats nog kan man ju även spana runt efter begagnade ritningsskåp. Det går förstås att köpa nytt, men då är risken att det kostar därefter.

Senast ändrad:
Nu har jag packat upp och provat min Epson ET-8550. Det är jätteroligt att ha en fotoskrivare igen!

Första pappren blev Scandinavian Photos Glossy Pro och Matte Pro. jag gjorde profiler till dem och det fungerar bra.

Sedan vill jag gärna ha bågot Satin/Lustre/Pearl-papper också. Det blev Ilfords Galerie Smooth Pearl 310 gsm. Snyggt, känns skönt och fungerar ungefär som tänkt. Där behövde jag inte göra någon profil själv; jag skickade ett par koppar kaffe till Keith Cooper och nu använder jag hans profil.

Jag har en backlog vad det gäller utskrifter... men jag försöker ta det lugnt och sätter upp bilder lite här och var och funderar lite på dem. Det dräller runt några också i lägenheten bara för att jag har svårt att hejda mig när jag faktiskt sett att bläcket verkar räcka länge och bilderna blir ganska billiga.

Som ni förstår är jag helnöjd. Tack för råd och uppmuntran härifrån!

Nu har jag packat upp och provat min Epson ET-8550. Det är jätteroligt att ha en fotoskrivare igen!

Första pappren blev Scandinavian Photos Glossy Pro och Matte Pro. jag gjorde profiler till dem och det fungerar bra.

Sedan vill jag gärna ha bågot Satin/Lustre/Pearl-papper också. Det blev Ilfords Galerie Smooth Pearl 310 gsm. Snyggt, känns skönt och fungerar ungefär som tänkt. Där behövde jag inte göra någon profil själv; jag skickade ett par koppar kaffe till Keith Cooper och nu använder jag hans profil.

Jag har en backlog vad det gäller utskrifter... men jag försöker ta det lugnt och sätter upp bilder lite här och var och funderar lite på dem. Det dräller runt några också i lägenheten bara för att jag har svårt att hejda mig när jag faktiskt sett att bläcket verkar räcka länge och bilderna blir ganska billiga.

Som ni förstår är jag helnöjd. Tack för råd och uppmuntran härifrån!
Det låter som god musik i mina öron👌

Det låter som god musik i mina öron👌
:)
Ja, så kan det vara tror jag. Eftersom jag är helt omusikalisk så blir det som eyecandy istället.
Grattis till nya skrivaren! Dina val av papper verkar de helt rätta utifrån vad du berättade för oss. Kollade in Ilford-papperet och det ser bra ut med sina 310 gsm.
19048_kylen.jpg
Kylskåpsdörren igår när vi hade barnbarn på besök. Det är kul när de små liven känner igen sig, och sin mamma och sin mormor också.
Det syns såklart inte på en bild av bilder att det är blankt, matt och Smooth pearl i en blandning på luckan där.
Ilfords Galerie Smooth pearl fungerar bra. Det är kanske ett halvt snäpp blankare (i betydelsen reflekterande) än vad jag är van vid. I gengäld är det ett väldigt behagligt papper att ta på och att titta på. Det är så att säga småpärligt snarare än grovpärligt.
Jag var osäker på om det (Smooth Pearl) skulle fungera bra med avseende på såväl svärta som detaljer. Efter en rad provbilder, och lite random bilder som här ovan, så har jag beställt fler.
Nästa vecka ser kylen annorlunda ut. Livet går vidare och med en fotoskrivare är det lite roligare än utan.

Visa bilaga 179705
Kylskåpsdörren igår när vi hade barnbarn på besök. Det är kul när de små liven känner igen sig, och sin mamma och sin mormor.
På det sättet får ju dina barnbarn möjligheten att uppleva fysiska foton precis som tidigare generationer. Det bör väl vara en god sak? Foton på skärm lär de väl få ändå nuförtiden…

Kul att du ser till att skrivaren hålls igång!

Roligt att du klivit in i "utskriftsträsket" 😂. Undrar hur du lyckades få till en profil till det blanka pappret, för jag lyckades inte ?

Vad gillar du papperna f ö !? Jag har en ambivalent inställning till det matta pappret, vad det gäller återgivningen. Däremot gillar jag det blanka pappret, det återger vad jag ser på skärmen väldigt bra.

Roligt att du klivit in i "utskriftsträsket" 😂. Undrar hur du lyckades få till en profil till det blanka pappret, för jag lyckades inte ?

Vad gillar du papperna f ö !? Jag har en ambivalent inställning till det matta pappret, vad det gäller återgivningen. Däremot gillar jag det blanka pappret, det återger vad jag ser på skärmen väldigt bra.
Jag vet att jag skrev att det fungerar bra. Det var ljug för det gör det bara nästan. De blanka pappren är svåra och med min profil kommer bilderna ut lite mörka, ungefär ett kvarts bländarsteg för mörka, jämfört med min profilerade skärm.
Lösningen är att ge bilderna ett brightnessfilter i Qimage och så blir det bra. Jag gillar inte det och man ska egentligen inte göra så... Jag har inte provat att använda någon anan profil för det är en väg som inte intresserar mig (dåliga erfarenheter, större intresse av bilder än av färgprover).

...men eftersom jag inte gillar blanka papper särskilt mycket så bryr jag mig inte om det. Köpte bara litegrann för jag vet att någon kommer att fråga om blankt papper.
Jag gillar verkligen de matta pappren. Smaken kan vara lite olika. Det var den stora delen av min beställning av papper från SP.
Svärtan är bra, ytan skön och verkligt reflexfri. Profilen är bra och efter att ha kört en förbättringsrunda med avseende på röda färger så är den riktigt bra nu.

Ilford Galerie Smooth Pearl är som jag beskrev ovan bra, färgerna är fina, pappret är skönt att hålla och pearlstrukturen finkornig. Skarpt och bra med andra ord. Beställt fler.

Och hur många "patches" genererar ni profilerna med?

Jag som också klivit ner i träsket att generera egna... och vill slippa skriva ut fler sidor än nödvändigt med tråkiga färgkartor
Lite för få.
Jag använder X-Rite ccStudio tillsammans med en Colormunki Photo. Det fungerar riktigt bra men blir inte perfekt.

Programmet börjar med att be en skriva ut en färgkarta med 50 patchar. Denna karta är alltid densamma (om du inte väljer sv-v...). Efter avläsning av patcharna genererar programmet ytterligare 50 patchar och efter avläsning av dessa får man en profil som baseras på 2 utskrivna A4, 50 generella patchar och 50 patchar programmet genererat speciellt för tillfället.

Dessa totalt 100 patchar motsvarar säkerligen klart fler än 100 patchar i andra program där man bara gör en avläsning. men hur många?

Om man vill kan man sedan ladda in den genererade profilen och förbättra den något genom att läsa in ytterligare, max 20, patchar. Detta gjorde jag med min profil för SP's matta papper där de röda färgerna inte blev helt bra från början. Allt väl.

Det är en behändig metod jämfört med att manuellt läsa av flera hundra eller helst drygt 1000 patchar som man bör göra om man använder sig av Argyll CMS. Någon gång i livet kanske jag måste prova det men inte nu.

Intressant - kan du välja antal patchar? Kan du säga något om OS, program och hårdvara när du gör en profil?
Jag har precis köpt en Datacolor Spyder Print. Har inte kommit längre än till att skriva ut kartorna, inte läst in och gjort profiler ännu.

Om jag fattat det hela rätt så funkar den som du beskrev, man väljer hur många standardiserade patchar man vill skriva ut. Har inte de exakta siffrorna framför mig. Men man kan välja kartor från ca 100 upp till ca 800 (?), uppdelat på en hel packe A4 ark. Det jag provade med var 255 tror jag där jag fick ett ark med färgpatchar och ett för svartvitt. Hoppas det räcker för en bra profil.

Den verkar alltså inte göra som din att den genererar ett nytt ark med patchar där skrivaren har svårt etc.

Får återkomma till helgen när jag läst in och skapat profiler för SCP Matt och Satin.

ANNONS
Götaplatsens Foto