Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis köpt en Datacolor Spyder Print. Har inte kommit längre än till att skriva ut kartorna, inte läst in och gjort profiler ännu.

Om jag fattat det hela rätt så funkar den som du beskrev, man väljer hur många standardiserade patchar man vill skriva ut. Har inte de exakta siffrorna framför mig. Men man kan välja kartor från ca 100 upp till ca 800 (?), uppdelat på en hel packe A4 ark. Det jag provade med var 255 tror jag där jag fick ett ark med färgpatchar och ett för svartvitt. Hoppas det räcker för en bra profil.

Den verkar alltså inte göra som din att den genererar ett nytt ark med patchar där skrivaren har svårt etc.

Får återkomma till helgen när jag läst in och skapat profiler för SCP Matt och Satin.
Aha... spännande!
Jag hoppas det går fint för det känns bra att kunna prova olika papper utan restriktioner! Jag har ingen erfarenhet av Datacolor men de kan ju knappast vara dåliga. 255 patchar låter bra som start!

Jag vet att jag skrev att det fungerar bra. Det var ljug för det gör det bara nästan.
What ! Ljuger du 😲!?
De blanka pappren är svåra
Ja, jag lyckas då inte.
Jag har inte provat att använda någon anan profil för det är en väg som inte intresserar mig
Jag använder mig av Canons ICC - profil för Canon glossy II. Ger ett riktigt bra resultat (om du vågar testa 🤔.
Jag gillar verkligen de matta pappren. Smaken kan vara lite olika.
Ja, jag har lite svårt att tycka om det matta pappret. Vissa bilder blir bra, andra mindre bra. Jag tror det beror på motivval vilket papper som passar bäst, men generellt gillar jag färgdjupet eller kanske bättre beskrivet, de mättade färgerna i de blanka papperna jämfört med det blanka, men det kände du redan till 😉.

Jaja, smaken är som r*ven, klöven.
Ilford Galerie Smooth Pearl är som jag beskrev ovan bra, färgerna är fina, pappret är skönt att hålla och pearlstrukturen finkornig. Skarpt och bra med andra ord. Beställt fler.
Hur många, i vilken storlek och till vilket pris !?

Om jag fattat det hela rätt så funkar den som du beskrev, man väljer hur många standardiserade patchar man vill skriva ut.
255 är det som rekommenderas i manualen och vilket sägs täcka de flesta behov. Jag har fått två A4 ark med färgpacther för att läsa in och skapa profiler. För matt papper har det gett ett gott resultat, men för SCP Glossy har jag inte lyckats, som sagt.

What ! Ljuger du 😲!?

Ja, jag lyckas då inte.

Jag använder mig av Canons ICC - profil för Canon glossy II. Ger ett riktigt bra resultat (om du vågar testa 🤔.

Ja, jag har lite svårt att tycka om det matta pappret. Vissa bilder blir bra, andra mindre bra. Jag tror det beror på motivval vilket papper som passar bäst, men generellt gillar jag färgdjupet eller kanske bättre beskrivet, de mättade färgerna i de blanka papperna jämfört med det blanka, men det kände du redan till 😉.

Jaja, smaken är som r*ven, klöven.

Hur många, i vilken storlek och till vilket pris !?
Tyvärr lite ljug, ja. Jag såg inte det först medan jag gladde mig åt de snygga matta och Pearl-bilderna.
_Kanske_ tänker jag någon dag lura mjukvaran och göra om profilen så bliderna blir ett kvarts snäpp ljusare. Ge mig lite dåligt väder ...

Ilford Galerie Smooth Pearl
A4 100st 610 kr
A3+ 25st 450 kr
13x18 2x100st 2x375 kr
gratis frakt, men plus medlemsavgift en månad i Buyers Club (som man kan säga upp när man fått sina grejer).
Detta tillsammans med alla matta papper från Scandinavian Photo kommer att räcka ett tag. Det krävs bara att man gillar Smooth pearl-pappren.

EDIT: Jag undrar hur Fotospeed Smooth Pearl är om man jämför. De kostar lite mindre.

Senast ändrad:
Tyvärr lite ljug, ja.
Du är förlåten.
lford Galerie Smooth Pearl
A4 100st 610 kr
A3+ 25st 450 kr
13x18 2x100st 2x375 kr
gratis frakt, men plus medlemsavgift en månad i Buyers Club (som man kan säga upp när man fått sina grejer).
Tack och bock för infon. Själv går jag i funderingen att prova Fotospeeds matta papper, dels för att testa, dels för att prisbilden är attraktiv, men framförallt för att inte bläcket skall hamna i "slasken".

Jag har försökt att skriva ut nästan varje dag nu, för att undvika "slasken," men lämpliga kandidater för utskrift börjar bli tunnsått. Turligt nog är våren på ingående så jag skall försöka att lämna idet när temperaturen börja stiga och växtligheten kommer igång, så jag (förhoppningsvis) kan skaffa lite fler utskriftskandidater.

F ö såg jag (för första gången för mig, i år) krokusar och andra vårblommor som stuckit ut sina huvuden ur vinteridet i allén igår.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto