Re: Re: Re: Re: Den ultimata PS-datorn
fredriklindstrom skrev:
Windows kan inte anvanda ram minne som ett satt att snabba upp filsystemet. Unix, (Mac), kan gora detta dock.
Och denna världsnyhet baserar du på vaddå?
All NT-derivat (som XP) och Vista har filcachning i RAM. 64-bitarsversionerna, och då i synnerhet Vista 64 använder den här cachningen bland annat till att snabba upp 32-bitarsprogram.
Ingen myt alls. Och anledning heter "Windows Registry".
Och du menar att Mac OSX inte har någon som helst skrivning av loggfiler, systemändringar och liknande ...?
Nar exakt ska du anvanda detta? Jag kan absolut se om du har 4GB ram filer som ar storre an 3.25GB ram, japp. Nu tror jag inte att nagon har det, for att jag har RAW filer for H3-39 och de blir inte sa stora. Har du kanske 8 av dem oppnas, sa visst.
Men da kanske det ar lage att andra ditt satt att arbeta...
Så länge du arbetar med råfiler kör nästan alla program icke-förstörande bearbetning vilket bland annat innebär att filen i minnet aldrig blir större än orginalfilen. Det är riktigt.
Men det är när du börjar jobba med bilderna som 16-bitars tiffar med en hel hoper lager som det börjar bli riktigt spännande

Det är inte sällsynt med filstorlekar på åtskilliga hundra megabyte.
Ännu värre blir det när du arbetar med skannade filer som ofta blir ännu större.
Det kanske inte gäller just dig, men det finns andra som jobbar på annat sätt än du gör.
Ingen PS utvecklare kommer saga att du ska ha 12 - 16 GB RAM nar de vet att PS inte stodjer mer an 3.25GB i alla fall. Det sager sig sjalvt.
Läs innantill:
http://blogs.adobe.com/scottbyer/2006/12/64_bitswhen.html
Om du undrar vem Scott Byer är, läs splashscreenen som visas nästa gång PS startar
Nar jag var pa ett PS seminarium veckan efter CS3 borjade skeppas hos Adobe, sa var det MacPro med 8GB RAM och 2 diskar i Raid0 som anvandes, och det sades att 8GB ram for Mac var mer av vad en PS dator kan anvanda sig av.
Jag sager fortfarande att artikeln saknar verklighetsforankring nar de rekommenderar 12 - 16GB RAM..
Du är välkommen att leva i vilken verklighet du vill, men i den vanliga verkligheten så gör det skillnad.
Eller kanske skulle jag borja anvanda en jobbets Dell 6850 med 64GB ram for PS?? Och den ar ju ansluten till ett EMC SAN som klara att pumpa 4Gbit/s som diskhastighet en varje ansluten maskin..
Den losning kostar ju bara 300 000 - 400 000 dollar. Det maste ju vara en basta losningen da, eller hur? Ut och kop med dig.
Det vore overkill och skulle inte ge speciellt mycket nej. Men ett EMC San eller liknande är inget helt dum idé för en större studio där du kanske har tio-tolv pers som sitter och arbetar med stora bildfiler parallellt.
De system som diskuterades i artikeln som den här tråden började kring (har du över huvud taget läst den förresten?

pratade om system i storleksordningen 25000 till 60000, inte några jättebelopp för en studiofotograf.