Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Denise Grunstein

Produkter
(logga in för att koppla)
Några av bilderna har en oskärpa som i mina ögon ser ut som smakfull efterbehandlig. Den högra av bild4 av 20, har inte ett skärpeplan utan ser ut som blurr i lager och mask. Jag grunder den hypotesen på att ett vänsterblad har dubbla konturer medan närliggande blad inte har det. Blommor som borde ligga på samma skärpeplan är olika oskarpa. Taggtråden till vänster är skarpare än allt tillsammans. Det är möjligt att skärpeplanet ligger framför blomman men jag tror inte det.

Jag funderade på om en del filter och vaselin på linsen skulle kunna skapa samma effekter och även det är fullt möjligt. Nästa bild, den vänstra på bild 6 tycker jag mig se att vasen är oskarp medan blomman är det och de skulle kunna vara i samma skärpeplan tycker jag. Men det är rena spekulationer från min sida. Jag har inte en aning. Jag tycker de är fina och min smak.

Denise Grünstein kör storformat, vad jag har förstått. Man kan göra en hel del med skärpeplanet direkt vid fotograferingen då.

Sedan som Göran säger; det kan även vara filter och vaselin.

Tack Göran, Mattias och Calle för snabba svar!

Så mycket kunskap och hjälpsamhet det finns, tack!
Undrar om det finns några teorier om ljuset eller kanske bättre, mörkret i bilderna.
Tror själv att hon fotar vid skymning men kanske att det är något mer ändå?

ANNONS
Götaplatsens Foto