Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Det onödigaste i kameraväg jag sett

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är klart, det kanske inte är riktigt rumsrent att köpa en ´fuskkamera´, men om jag tänker efter, så tror jag bestämt att lilljäntan behöver en digitalkamera i födelsedagspresent........

Min Rolleiflex 4x4 från 1938 är inte mycket större, och är en riktig kamera jämfört med denna leksak. Ser hellre att de börjar tillverka en tvåögd "Rollei" digitalkamera med bildsensor motsvarande 4x4-formatet, och med Tessaroptik. Men OK, med en sensor på bara 24x24mm skulle det inte vara helt illa det heller.

Re: Re: Re: Det onödigaste i kameraväg jag sett

Sonnaren skrev:
I synnerhet som den här digitala varianten i funktion inte når originalet ens upp till undersidan av hålfoten.
Us

Det är väl knappast tanken heller...

En fullständigt onödig pryl som förmodligen ger en totalt undermålig bildkvalite, men dock fullständigt underbar som onödig pryl...

2500 är dock lite mycket för en leksak...

Calle S skrev:
Skulle det inte vara ballare om den var lika stor som en "riktig" gammal Rolla och hade, låt oss säga, 8MP...? Dä skulle va coolt!

Jo, då vore det ju definitivt intressantare.
Och ännu roligare blev det förstås med en fullformatssensor i originalstorleken hos en klassisk Rollei. Med samma pixeltäthet som i Canons fullformatssensor för småbild så skulle det då vara ~40 miljoner pixlar.
Us

J. Patric skrev:
Min Rolleiflex 4x4 från 1938 är inte mycket större,
Patric, jag tror du har gett uttrycket "inte mycket större" en helt ny betydelse:)
Den senaste versionen av Rolleiflex 4x4 har måtten 123x89x81 mm. Din modell är nog ungefär lika stor.
Minirolleiflexen är 73x49x45 mm.

Olle

Sonnaren skrev:
Och ännu roligare blev det förstås med en fullformatssensor i originalstorleken hos en klassisk Rollei.
En sån kamera skulle kanske få även mig att investera i en ny dator, ny skrivare, DVD-brännare och diverse program och börja fota digitalt.
Men jag är rädd att priset för en sån kamera skulle bli närmare 250000 än 2500, som minirollein kostar.
Vem vill betala ett kanske sexsiffrigt belopp för en kamera med fast normaloptik?

Olle

Olle skrev:
Men jag är rädd att priset för en sån kamera skulle bli närmare 250000 än 2500, som minirollein kostar.
Vem vill betala ett kanske sexsiffrigt belopp för en kamera med fast normaloptik?

Olle

Det föranleder att fundera kring priser på kameror. Vad kostade en Rollei den gången det begav sig överfört till dagen penningvärde. Betydligt mer än 2500:- men kanske inte en kvarts miljon.

Jag tror den senaste versionen Rolleiflex 2,8FX kostar över 30000 kr.

Rolleiflexen var nog billigare förr, även omräknat till dagens penningvärde, eftersom den tillverkades i mycket större serier då.

Olle

Olle skrev:
En sån kamera skulle kanske få även mig att investera i en ny dator, ny skrivare, DVD-brännare och diverse program och börja fota digitalt.

Olle
Tjaaaaa...... fast och fast. Jo, fast optik var det men det fanns ju litet variationer i den fasta optiken beträffande brännvidderna.
http://www.siufai.dds.nl/Rare_Rolleiflex.htm
Man får väl skaffa tre stycken kameror - smakar det så kostar det.
Us

Sonnaren skrev:
finns här: http://www.dpreview.com/news/0403/04030502rolleiminidigi.asp
Jag vet inte ens om jag kan säga att den var rolig....
Us

Det här var det nödvändigaste jag nånsin sett !!!

HA HA HA! hur bra som som helst, det lär skapa en en ENORM trend såsmåningom.

Digital tekniken är billig & numera högklassig i mindre format, det här lär bara vara början.
Snart finns nog det man kan kalla smaklöst, kameror i mjukis djur, cig paket, leksaks bilar osv.
Det här var iallafal långt ifrån smaklöst

Personligen skulle jag gärna köpa, om Nikon var så begåvade att dom började göra Full size replikor av F,F2 F3 osv med en modern digitalteknik.

Säkerligen nån tusing dyrare men många skulle nappa garanterat.

Jaaa, kanske. En Nikon F med i varje fall 6Mp skulle jag tycka var helt OK. Men då vill jag ha boostern med!
Us

Re: Re: Det onödigaste i kameraväg jag sett

INJUREDMOOSE skrev:
Snart finns nog det man kan kalla smaklöst, kameror i mjukis djur, cig paket, leksaks bilar osv.

Det finns redan. Jag har sett åtskilliga olika kameramodeller gömda i cigpaket, cola-burkar osv på tradera.com

MVH
Greve Nickon

Ingenting nytt under solen!

I senaste nummret av Foto finns exempel på analoga kameror i cigpaket, colaburkar med mera.

Olle

Innan sekelskiftet 1800/1900 fanns kameror inbyggda i fickur, kameror att ha under skjortan med objektivet maskerat till slipsnål (JO!!) och kamera maskerad till revolver att köpa för hugade spekulanter. Nä, inget är nytt.
Us

Jag hoppas på att den här ´plojterenden´ blir mera allvarlig framöver.
Skulle med glädje se de gamla klassika kamerorna, Canon F1, Pentax Spotmatic, Minolta Srt 101 och allihopa, i fullstorlek i digitala versioner, med dagens (framtidens) prestanda.
Ännu bättre om tillverkarna började producera digitala bakstycken till klassiska modeller, ja analoga modeller över huvud taget.
Vad lätt det vore för oss analogdinosaurier att uppdatera till digitalt.
Men då skulle tillverkarna konkurrera med sig själva och inte sälja lika mycket nya 300D och D70......
Men dom skulle få sälja en helvetes massa bakstycken!
Tanken svindlar!
Det här vore en bra affärside´ för eftermarknadstillverkarna. Det kan väl inte bara vara Leica som har fattat detta med digitala bakstycken till SLR.......

ANNONS
Götaplatsens Foto