Annons

Detta data programm t NikonD70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

laroque32

Aktiv medlem
Jag blir galen!!!!!!!!!!

Jag har som ni vet köpt ny kamera, är inge proffs på varken data eller kameror men jag älskar o fota :) och vill lära mig mera

Nu har vi laddat upp data programmet till datan så vi kan se alla bilderna på datan i ett visst programm som heter picture project! O jag har alla andra bilderna där oxå..från förra digital kameran som låg i MINA BILDER!!

När man sedan laddar upp nya bilder så hamnar dom i, senaste IMPORTER i picture project!

Men när jag gjorde en ny mapp o försökte kopiera över dom till den så funka det, MEN sen raderade jag alla bilder i NYA IMPORTER.. O vad hände då :( JO alla nya bilderna jag tog med kameran som låg i nya importer raderades från nya mappen OXÅ???

Så nu hämtade jag hem bilderna från papperkorgen.. men vet ej hur fasen jag ska göra? Hur kan jag göra för o flytta nya bilderna till en ny mapp, utan att behvöa radera dom?
Kan nån detta??
 

Phunkey

Aktiv medlem
Det enklaste, tycker jag är att ha en kortläsare som du ansluter till datorn. När du vill föra över bilder från kameran tar du ut ditt minneskort, stoppar in den i kortläsaren. Datorn känner genast av den som en extern enhet och en ny disk ploppar upp. Den kan heta alltifrån "D:" "E:" "F:" beroende på hur många anslutna enheter du har.

Sedan är det bara att markera dina bilder och flyttar över dem till en önskad mapp t.ex "Mina Bilder".

Jag tycker att dem programmen som ingick med kameran är lite bökiga. Så för mig blir det den klassiska vägen.
 

greken

Aktiv medlem
Picture Project har fått negativ kritik av många. Ett steg tillbaka säger de att det är. Själv har jag aldrig använt mig av varken PP eller Viewer, jag har en kortläsare och då väljer jag själv var bilderna ska hamna.

Du kan säkert göra samma sak fast utan kortläsare. Om jag minns väl är D70 utrustad med USB interface och då borde den dyka upp som en enhet i utforskaren när du kopplar in den. Därifrån kan du sedan flytta dina bilder till önskad mapp.

Fotar du RAW kan du använda dig av något av de gratis programmen för att konvertera eller varför inte Adobe CS2 kanske... Rawshooter är ett gratis program som jag har läst mycket om här på FS
 

davidvpt

Aktiv medlem
Om du använder drag-o-släpp mellan mappar på samma disk så kopieras inte bilder (eller andra filer) utan det skapas bara genvägar i målmappen. Om du sedan raderar filerna så kommer inte genvägarna att hitta originalfilen som den pekar på.

(Om det är så du har gjort är det inget fel, utan precis som windows fungerar.)
 

Bjirn

Aktiv medlem
davidvpt skrev:
Om du använder drag-o-släpp mellan mappar på samma disk så kopieras inte bilder (eller andra filer) utan det skapas bara genvägar i målmappen. Om du sedan raderar filerna så kommer inte genvägarna att hitta originalfilen som den pekar på.

(Om det är så du har gjort är det inget fel, utan precis som windows fungerar.)
Detdär stämmer inte, man måste ha "Alt" knappen intryckt för att göra genvägar med drag-o-släpp. Standardbeteendet för windows är att flytta filerna.
 

Skalis

Aktiv medlem
Har inte sett picture project, så hur det programmet fungerar har jag ingen aning om. Kanske det finns nån bra hjälp att få under hjälp-menyn?

Även jag rekommenderar att använda windows utforskare. Helt rätt är att filerna flyttas om man drar dem mellan olika mappar på samma enhet.

Själv kan jag rekommendera att dra filerna med höger musknapp istället för vänster. Då får man upp en liten meny där man släpper filerna och kan välja om man vill göra en kopia, flytta eller skapa genvägar. Mycket praktiskt och svårt att göra fel.

/Fredrik
 

davidvpt

Aktiv medlem
Bjirn skrev:
Detdär stämmer inte, man måste ha "Alt" knappen intryckt för att göra genvägar med drag-o-släpp. Standardbeteendet för windows är att flytta filerna.
Ja, det är klart att de flyttas. Skyller på att jag inte ätit varken spenat eller fisk på länge...
 
ANNONS