Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dia till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jannesfoto

Guest
Vilken dia-film rekommenderas till porträtt? Studioblixt kommer att användas. Har aldrig tidigare tagit dia i något sammanhang.

Någon som kan tipsa om en dia som är mindre färgstark, blek i tonerna? Finns bildexempel med Fuji Astia?
/Lotta

pixelbild skrev:
Fuji Astia är en bra film som ger rätt hudtoner.Sensia är väl heller inte så dum.

Nej, eftersom det är exakt samma film så är den inte så dum den heller... ISO 100 varianten vill säga. Sensia 400 är samma emulsion som Provia 400F, Sensia 200 är en egen emulsion. Sensia 100 är dessutom billig. Astia/Sensia är den färgsvagaste av Fujis filmer.

Vill man ha riktigt svaga färger kanske Agfa Scala kan vara något? ;o) OBS! SKÄMT!

/Martin

martinl skrev:

Vill man ha riktigt svaga färger kanske Agfa Scala kan vara något? ;o) OBS! SKÄMT!

/Martin

Jo, aningen starkare än den vill jag ju ha;) Men aningen svagare än sensia och det är 400iso jag behöver satsa på. Finns det då något av andra märken?
/Lotta

Har någon testat Novochrome? Det lär väl vara en gammal emulsionstyp med låg färgmättnad gissar jag (med betoning på gissar). Bara ISO 100 dessvärre, så den kanske går bort?

Lotta:

Jag kom direkt att tänka på Fuji Provia som ger neutrala och lite kallare färger.. kan kanske vara nått? Finns ju i både 100 och 400

För stark...
problemet är ju att jag snöat in på en bildide med extermt svaga färger. Men i brist på annat så finns ju PS fast då blir det ju svårt att visa resultatet på duk.. Eller så testar jag att pressa novochrome i Minoltan i stället. Ett bildexempel vore förstås intressant om någon provat den filmen.
/Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto