Annons

Diafilmförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Har kommit över en del diarullar. Eftersom jag inte fotar jätteofta kommer större delen av dem att ligga ett tag, hur ska de förvaras? Är det kylen som gäller för dia också eller?

ok... Blev väldigt konfunderad över det bästa. Hade nyligen en annan diafilm, som absolut skulle förvaras i rumstemp. Men om det inte står klarttext är det alltså kyl/frys som gäller?

Vet inte vad det är för film som skall förvaras i rumstemp.

I kylen/frysen hindras åldringen av filmen och fungerar hur bra som helst flera år efter utgångsdatum. (frysen)

Tänk på att när du tar ut filmen ur frysen bör du helst göra detta någon dag innan plåtningen och låta den tina något dygn i kylen.

På den film som jag har framför mig just nu står det "Store at room temperature". Filmen heter Kodak PressChrome 100. Jag var på väg att lägga in den i kylen tillsammans med några rullar annan film när jag av en händelse råkade få se texten på sidan av asken.

/AnnaKarin

Det var nåt sånt som stod på den film jag hade för ettt tag sedan, men på dessa elitechrome hittar jag niget förutom iso 100 / 21 °..... Vad 21 grader betyder i detta sammanhang har jag ingen aning om.

ISO 100/21 står för dom gamla standard som fanns för filmkänslighet. Nämligen amerikanska ASA 100 och tyska DIN 21, som båda betyder samma sak. Ett stegs ökning av filmkänsligheten angavs med en fördubbling av ASA-talet eller en ökning med tre av DIN-talet.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto