Annons

Diascanner för Linux

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Jag har en stor mängd dior som skall scannas in.
Jag är inte ute efter någon flatbäddsscanner, utan en riktig diascanner. Kravet är att den skall kunna köras under Linux/Ubuntu. Några förslag?

Vad själva köprådet blir beror väl på budget och om du skall köpa nytt eller begagnat. Skall du köpa nytt och inte har en jättebudget så är ju Nikon LS-50 ett säkert kort.

Vuescan såg intressant ut. Skall testa programmet.
Det ser ut som jag har ett urval scannrar att välja mellan, som programmet supporterar.

Hur har det gått med Ubuntu och scanning?
Det är det enda väsentliga som jag inte får att funka i linux (förutom att jag saknar ljud efter den senaste Ubuntu-uppdateringen) och som jag verkligen skulle vilja få till.

Hur har det gått med Ubuntu och scanning?
Det är det enda väsentliga som jag inte får att funka i linux (förutom att jag saknar ljud efter den senaste Ubuntu-uppdateringen) och som jag verkligen skulle vilja få till.

Jag förmodar att du uppgraderat till Ubuntu 8.10. Den versionen känns inte färdig, så personligen avvaktar jag ett tag. Många har haft problem med den uppgraderingen.

Jag har lagt diascanningen på hyllan, då jag köpt bälg och diaadapter till kameran. Det fungerar över förväntan. Dessutom blir arbetsflödet betydligt snabbare än en scanner. Till pappersfoto har jag ett reprostativ, som gör att jag slipper montera ur bilderna ur albumet. Även här är arbetsflödet snabbare.

Jag scannar inte ofta, men min gamla Canonscanner har funkat bra i Ubuntu.

//Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto