Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

ode_88

Aktiv medlem
Hej!

Jag har planer på att digitalisera en diabildsamling. Ett av alternativen är att skaffa en diascanner reflecta DigitDia 6000. Saken är att den är väldigt dyr. Ett av alternativen jag kommer på är att köpa den och sedan hyra ut den till andra som vill digitalisera sin diabilder. På en sån kan man scanna hela kassetter, även om det tar tid så är det passivt arbete för man behöver ju inte sitta där hela tiden. Går att göra över natten eller när man är på jobbet.

Är det någon som är intresserad av att hyra en sån scanner om jag köper den?
Vad skulle ett rimligt pris vara för t.ex. 2 veckor? Då kan ni ju scanna hur mycket ni vill.

Eftersom du inte fått så många svar är nog inte intresset så stort. Här kommer ett tips på ett alternativt angreppssätt.
När jag startade projektet "rädda mina gamla diabilder" för några år sedan köpte jag en dia-scanner ihop med en kompis. Halva kostnaden och att jag bara kan utnyttja den halva året räcker bra. Man blir ganska trött på att skanna diabilder efter ett tag.

Intresserad

Hej sitter just nu o scannar dia med en Minolta Dimage och det tar tid. Är intresserad av att hyra tex 2 veckor
/ Jonas

Reflectan som tar magasin kanske jobbar medan man gör något annat. Min Reflecta diaprojektor har en förmåga att dra med sig två bilder ibland från Gepemagasin, särskilt tunna Kodachromeramar. Kanske har deras skanner bättre mekanik? Min erfarenhet från enbildsskanning (Nikon Coolscan) är att varje bild behöver övervakas, vilket blir enformigt i längden.
Det är nog lätt att sälja en skanner på begmarknaden, men har man många bilder lär det dröja innan man är färdig. Det har visst tagit fyra år, ser jag, att skanna igenom mina diabilder. Nu är jag inne på negativen.
Man orkar max 1-2 rullar per kväll och förstås inte varje kväll.

ANNONS
Götaplatsens Foto