Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital hysteri

Produkter
(logga in för att koppla)
Där har du dina original som du sedan kan beställa nya kopior från. Precis som negativen du får från labbet.
Man brukar (eller möjligheten finns iaf) få med en karta med en förteckning över bilderna, ungefär som man får med APS-filmer.

Vad ska du med negativ till utan kopieringsrum och vätskor?

edit: lite sen är man ibland :)

måste lägga till att man brukar ju faktiskt köpa dator av andra skäl också, och även om man köper det bara för digitalkameran så kanske man börjar göra annat med den. Vet inte vad mer skoj man kan göra med ett utrustat mörkrum, men jag har å andra sidan inte haft något

själv har jag haft datorer sen -84, och mina föräldrar är inne på sin andra, utan att äga en digitalkamera.

Senast ändrad:
Mazy skrev:
måste lägga till att man brukar ju faktiskt köpa dator av andra skäl också

själv har jag haft datorer sen -84, och mina föräldrar är inne på sin andra, utan att äga en digitalkamera.
Ja jag kan tänka mig att spela.
(Men när skall jag hinna det, det är tur att jag inte har ngn dator.)

Sedan 84, bra för då kan du mycket mer än jag bekräfta att datorer kostar mycket pengar.

Dia har ju ingen bra motsvarighet digitalt, om man vill projicera bilderna på en duk. Så vill man göra det är det en stor nackdel med digitalt.

Mest nyfiken är jag dock på hur du gör när du förstorar upp dina svartvita foton utan mörkrum.

Erik Schalin skrev:
Nej du kan inte jämställa datorn med ett analogt mörkrum. Det är mycket få människor som har tillgång till mörkrum men en väldigt massa människor som fotograferar.

Detta är fel. Du behöver en dator för att spara originalen.

Jag vågar påstå: ingen annan heller.
I alla fall inte om man har tänkt det allra minsta innan köpet.

Vill inte lägga mig i er diskussion men tänkte bara flika in att när jag var inne på en Expertbutik häromsistens så krängde säljaren på en man i 70årsåldern en digitalkompakt. Mannen hade inte dator men det gjorde inte så mycket tyckte säljaren eftersom man kan göra som Robert just påpekade. Så nog finns det dom som köper digitalt utan att ha dator...

academic skrev:
Digitalt står i motsats till analogt som förknippas med något som "katten släpat in".

-Digital TV
-Digital kamera
-Digital video
-Digitalt ljud
-Digital böcker
-Digital kopiator

mm

Listan kan göras lång.

Snart kommer väl bostadsrättsinnehavarna i Stockholm att annonsera "Digital bostad - 7 Mkr för 50² eller Vattenfall sälja "Digital El för 5kr/kwh...
Vad sägs om digitalpiano? (förstås) Jag köpte ett igår. Slängde ut det gamla analoga faktiskt.
Bättre? Jajjemän, skriv upp det, och det behöver aldrig stämmas.
Det kostade dock betydligt mer än en 20D med objektiv...

Charlie_K skrev:
Vill inte lägga mig i er diskussion men tänkte bara flika in att när jag var inne på en Expertbutik häromsistens så krängde säljaren på en man i 70årsåldern en digitalkompakt. Mannen hade inte dator men det gjorde inte så mycket tyckte säljaren eftersom man kan göra som Robert just påpekade. Så nog finns det dom som köper digitalt utan att ha dator...
Jag påstår då att mannen inte har tänkt efter.

Men säljaren var nog glad.

Ur digitalkompaktens "perspektiv"

Det är frågan om altså. Var gör det för skillnad för mannen ifråga om han går in med kameran en gång i månaden eller hur ofta det nu blir, kontra att gå in med ett gäng filmer allt som oftast.

Dessutom kan han nu kolla på skärmen på kameran och ta bort bilder som inte blev bra. Så han får ut större antalet bilder som är värda att behålla kontra om han kör med film.

Oavsett vilket så får han ju ut papperskopior.

Digital nollor

jag köpte min första systemkamera 1994 en Eos 1000 FN med två stycken objektiv för ca 6kkr och tyckte det var dyrt men att köpa en DSLR för ca 20-30kkr skulle jag aldrig göra, först är det att DSLR uppfyller inte 100% mina krav och sen häller de på att utväklas i rasande fart och blir snabbt värdelösa men en vanlig SLR från början av 90 talet håller fotfarande måtet.

Så du menar att när Nikon släpper efterföljaren till min D70 så kommer den helt plötsligt att ta mycket sämre bilder?

Jag har faktiskt inte märkt av det på min A70, trots att det kommit både en A75 och en A85 som efterföljare till den. Men det kanske bara gäller systemkameror?

Nikon

föredrar Nikon F5 eller F6 än D70 och t.o.m. begagnad F4 i A-B skick, sliper oroa mig om att få virus i pc och uppdatera backuppen för nya program och mjukvaror standard som ändras så ofta.Snart kommer ny typ av DVD med blå laser och har hört om en annan som kan ryma flera gånger mer data på en CD:( och ju mer man pressa på skivan ju mer kenslig blir den..

Hur vanligt, egentligen?

I alla fall jag känner då ingen total fotonybörjare som har lagt speciellt mycket pengar på vare sig digital eller analog utrustning. Så jag tror att det "problem" som den här tråden tar upp är något uppförstorat. Men visst, det finns säkert en och annan som måste ha det största och bästa vad de än ska göra.

man får iof inte virus av en D70 ;-), mer troligt att man får virus från typ internet

tror för övrigt att all ny teknik bemöts av skepptism och rädsla för det nya...

Re: Nikon

Joi skrev:
föredrar Nikon F5 eller F6 än D70 och t.o.m. begagnad F4 i A-B skick, sliper oroa mig om att få virus i pc och uppdatera backuppen för nya program och mjukvaror standard som ändras så ofta.Snart kommer ny typ av DVD med blå laser och har hört om en annan som kan ryma flera gånger mer data på en CD:( och ju mer man pressa på skivan ju mer kenslig blir den..

Du verkar vara kameravärldens motsvarighet till hyprokondiker. Vill man hitta fel med saker så går det ju självklart. Vet ju inte vad just du har för krav men även om DSLR inte "uppfyller 100% av dina krav" så duger det åt förvånandsvärt många proffsfotografer världen över...

ok. missupfattade dialogen lite. Fast i princip klarar man sig välnuförtiden med skrivare som kan läsa minneskort. Men då missar man delvis"mörkrumsbiten" (läs photoshop o dyl.)

I övrigt vill jag nog sälla mig till dem som tycker man inte skall lägga sig i vad andra spenderar sina pengar på. Oaktat om det gäller kamror, bilar eller skidutrustning.

Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto