Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital motsvarighet till Nikon F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

Aarla

Ny medlem
Har länge slitit med min trotjänare F90X o vill nu (har svårt att tro det själv) gå över till digitalt, nu till min fråga. Vilken digital Nikon är det som är mest likvärdig F90X både kvalite och ungefärliga knapp placeringar etc. Hoppas någon kan komma med ett klokt o bra svar! tack på förhand

Har länge slitit med min trotjänare F90X o vill nu (har svårt att tro det själv) gå över till digitalt, nu till min fråga. Vilken digital Nikon är det som är mest likvärdig F90X både kvalite och ungefärliga knapp placeringar etc. Hoppas någon kan komma med ett klokt o bra svar! tack på förhand

Snarlik knapplacering tror jag inte finns. En Nikon D300 är nog det närmaste du kommer. Om du inte vill ha ett digitalbakstycke att sätta på din F90, förstås! :)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Digitalback_dcs420_01.jpg

Per.

Senast ändrad:
Kan tänka mig att D90 eller D7000 skulle kunna passa dig bra.
Själv skaffade jag D90 när jag gick över till digitalt (från F100). Budgeten tillät in att gå upp på D300 vid det tillfället. D7000 är så att säga nästa tekniknivå gällande sensor/videomöjligheter från D90/D300 serien.

Har själv D7000 idag och kan varmt reknommendera den.

Jag skulle nog köra på D700 för att slippa tänka om o köpa om när det gäller brännvidder. Knappplaceringar osv ser ut att vara hyfsat samma på en D700 också.

Finns bara D700 för tillfället tyvärr.. Kostar dock en hel del. Förhoppningsvis sjunker FF priserna inom de närmaste åren.

Jag gick själv från F90X med MB 10 till D300 med MB-D10 som är mycket lik F90X. Knappar o rattar, sitter lika. Pekfinger rullknappen finns inte på F90X men i övrigt sitter knappar lika. Storleken stämmer oxå, F90X är aningen mindre än D300.
Sökaren är den stora skillnaden och då är D700 mer rätt.

Om du har objektiv kvar som du tänkt använda på det digitala huset så är absolut D700 det närmaste du kommer.

/K

Beroende på vad du har för objektiv behöver ju inte en D700 alls bli dyrare än tex en D300 eller D7000. Fotar du med vidvinkel så kommer du att behöva köpa en ny sådan till DX-husen och du kommer troligen, beroende på vilka brännvider du använder, att vilja ha en ny normalzoom.
Köper du tex en D90, så kan du kanske komma lite billigare undan även med eventuella objektivinköp.

Det beror ju på vad du har för budget...

Fujifilm S2 byggdes väl på F90-huset? Kolla här om du inte känner igen den: http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/
Nej, jag ser att den bygger på F80, men skillnaden är inte så stor. Om du vill känna dig för så har jag en S2 som jag inte använder och som du kan få för en billig slant :)

ANNONS
Götaplatsens Foto