Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkameraval gör mig galen!

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Nej, alla trodde inte att Contax DSLR var bra. Anledningen till att Pentax skippade Philips CCD:n (som Contax använder) är för att chipet inte mötte Pentax höga kvalitetskrav, chipet var inte tillräckligt bra. Faktum är att när Contax upptäckte att de inte lyckades få ordning på chipet (som den höga brusnivån) så bad Contax Pentax om hjälp (eftersom Pentax hade kommit längre med chipet än Contax). Pentax avböjde, de var inte intresserade av att hjälpa Contax och Contax hade inte resurserna att kompensera för chipets brister.

Att Pentax hoppade av Philips chipet är bara ett exempel på Pentax höga kvalitetskrav, att kalla det för ett misslyckande är att ta i. Men visst, Pentax var naiva och trodde på Philips. Det visade sig att chipet inte höll det Philips utlovade, så Pentax skrotade projektet och vände sig till Sony istället.

Det verkliga misstaget skulle ha varit att genomföra projektet istället för att avbryta det och börja om på nytt med bättre chip teknologi. Samarbetet med Sony har gått mycket bättre än samarbetet med Philips och Sony har verkligen lyssnat på Pentax önskemål när de har tagit fram den nya sensorn.

Med vänlig hälsning
Rolnad
Idag finns bara ist på papperet precis som den andra pentax kameran. För allt jag vet så kan detta bara vara ett desperat försök från pentax för att undvika att kunderna köper canon eller nikon kameror? Vem vet, pentax kanske avbryter detta projekt om 5 månader också?

Som ett annat exempel så ändrade contax flera tekniska uppgifter innan den gick att köpa och för allt jag vet så kanske pentax snart säger "oj, det ska vara 2 MP inte 6 MP".

Jag vet inte? jag har heller inte sett några bilder så jag kan inte säga att kameran är bra.

Men visst, kommer den i butiken, om alla specs stämmer och den tar bra bilder. DÅ är det enligt mig en bra kamera, inte före.

Kanonkanån skrev:
Idag finns bara ist på papperet precis som den andra pentax kameran. För allt jag vet så kan detta bara vara ett desperat försök från pentax för att undvika att kunderna köper canon eller nikon kameror? Vem vet, pentax kanske avbryter detta projekt om 5 månader också?

Som ett annat exempel så ändrade contax flera tekniska uppgifter innan den gick att köpa och för allt jag vet så kanske pentax snart säger "oj, det ska vara 2 MP inte 6 MP".

Om produktionsplanen var att släppa ut *ist D på marknaden före jul, så hade jag givit dig rätt. Men nu kommer den att finnas att köpa
i butiker till sommaren. För att den ska finnas ute i butiker i juli, så måste kameran sättas i produktion före juli. Det tar tid att leverera från Japan. Den tekniska specifikationen är spikad, för produktionsstarten ligger för nära för att det ska finnas tid och utrymme för förändringar av avgörande tekniska detaljer. Det finns ingen tid till det. Det enda som återstår för Pentax, det är att fixa buggarna i mjukvaran och det är det arbete som pågår nu. Kameran är alltså i princip klar, det är mjukvaran som finslipas nu.

När Pentax avbröt arbetet med Philips CCD, så var det i ett skede när de var längre från produktionsstart än de är nu. Den *ist D som har visats på PMA och CeBit har *fungerat*, bilder har kunnat tas med den. Dock så vill inte Pentax att dessa bilder publiceras eftersom de fortfarande jobbar med avlusa mjukvaran, så bilder tagna med *ist D idag gör inte den färdiga produkten rättvisa. Den prototyp som av den digitala MZ-S kameran med Philips sensor, som visades på Photokina mässan, fungerade inte. Det var bara ett skal utan innehåll. Det fanns ingen elektronik i den. Den var inte alls lika färdig som *ist D är idag. Pentax hade kunnat visa *ist D på förra årets Photokina mässa, men de gjorde inte det. De valde PMA mässan därför att de då kunda visa upp en fullt fungerande för-produktionsmodell. De valde detta för att undvika sådana påståenden som de du skriver i ditt meddelande.

Att kalla *ist D för "pappersprodukt" är roligt, men jag tycker inte att det stämmer med verkligheten. Inte heller *ist är en pappersprodukt. Den är helt färdig och klar och kommer till Europa om några veckor. Om du kallar *ist för pappersprodukt bara för att det är någon månad kvar tills den lanseras i Sverige, så har Nikon F75 varit en pappersprodukt sedan den visades på PMA mässan. Den kommer ju hit först om en-två veckor... :)

Allvarligt talat, det fungerar inte som så att man ena dagen säger "Vi gör en kamera" och nästa dag säger "Nej, förresten. Vi har ändrat oss". Så enkelt är det inte. Pentax kommer inte att ändra specifikationen från 6,1 till 2 Mp, därför att det är försent. Sensorn är klar och om Pentax vill ändra nu, så kan de räkna med att Sony blir fly förbannade och kommer att kräva miljoner i skadestånd för kontraktsbrott. Om Pentax skulle stoppa *ist D idag så innebär detta ett allvarligt kontraktsbrott med alla underleverantörer, för att inte tala om alla de miljoner som Pentax har investerat i att programmera robotorna i fabrikerna så att de kan producera *ist D. Tycker du verkligen att det är rimligt att på fullt allvar sitta här och tro att allt bara är fejk, att allt bara är en pappersprodukt som inte kommer att realiseras?

Om nu sensorn är usel, så kan man ju fråga sig varför Pentax inte tog Nikon D100'ans rakt av. Varför ändra på den? Jo, Pentax ansåg inte D100:an vara tillräckligt bra, den räckte inte för Pentax kvalitetskrav. Eller tror du på fullt allvar att Pentax tyckte D100:ans sensor var för bra så de var tvugna att göra den sämre?

Pentax har av tradition alltid brytt sig om bildkvalitet. De har mycket gott rykte här, inte minst på den japanska hemmamarknaden. Detta visas bl.a. av Pentax satsning på mellanformatskameror. Pentax har gjort många innovativa optiska lösningar genom åren, ett exempel är den asfäriska hybrid-linsen - som de tog fram tillsammans med Hitachi (Pentax stod för den optiska lösningen, Hitachi för produktionsmetoden). För att inte tala om SMC som i grunden bygger på ett samarbete mellan Pentax och Zeiss. (men där Zeiss har stannat vid T* behandlingen, så har Pentax utvecklat sin vidare till SMC ghostless coating).

Det vore marknadsmässigt självmord av Pentax att göra en digitalkamera som inte tillhör marknadens yppersta i sitt segment vad gäller bildkvaliteten. För om det är något som många associerar med Pentax, så är det just bildkvalitet.

Med vänlig hälsning
Roland

Kanonkanån skrev:
Idag finns bara ist på papperet precis som den andra pentax kameran.

Visst finns *ist på papperet, användarhandboken är översatt till svenska och klar. (Japp, jag har kollat detta med Pentax Scandinavia).

Översättningen av handboken till *ist D har de däremot inte påbörjat, de har inte fått ett engelskt original från Japan än. (men det är några månader kvar till juli så jag tror de hinner.)

:)

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:
Visst finns *ist på papperet, användarhandboken är översatt till svenska och klar. (Japp, jag har kollat detta med Pentax Scandinavia).

Översättningen av handboken till *ist D har de däremot inte påbörjat, de har inte fått ett engelskt original från Japan än. (men det är några månader kvar till juli så jag tror de hinner.)

:)

Med vänlig hälsning
Roland
Om de skriver lika snabbt som dig så tar det antagligen bara 1 eller 2 dagar? ;-)

4033 tecken på 39 minuter / 2 tecken i sekunden

Kanonkanån skrev:
Om de skriver lika snabbt som dig så tar det antagligen bara 1 eller 2 dagar? ;-)

4033 tecken på 39 minuter / 2 tecken i sekunden

Inte mer? Attans, då måste jag iväg och träna. Jag börjar bli ringrostig. :) Jag imponeras av att du verkligen har suttit ner och räknat. :)

Förresten är det riktigt fint ljus ute nu, man kanske skulle ut och ja... inspireras lite? :)

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:
Inte mer? Attans, då måste jag iväg och träna. Jag börjar bli ringrostig. :) Jag imponeras av att du verkligen har suttit ner och räknat. :)

Förresten är det riktigt fint ljus ute nu, man kanske skulle ut och ja... inspireras lite? :)

Med vänlig hälsning
Roland
Jag ser nu att jag är snabbare att räkna tecken än det du är på att skriva dem!

Du skriver 2 tecken/sekund
och jag räknar 3 tecken/sekund

//synd att jag fuskade lite med word-programmet bara :)

Jag fick inte svar på min fråga:

Roland Mabo skrev:
samtidigt som den är lika stryktålig.
--------------------------------------------------------------------------------

Hur vet du det?

bugkiller skrev:
Anledningen till att jag yttrade mig överhuvudtaget var alltså inte att jag ansåg att du hade fel om *ist D, utan jag ansåg att det som du presenterade som fakta om *ist D inte var fakta, utan förhoppningar.

Pentax har presenterat specifikationer på kameran, specifikationer som jag redogjort för, och du får gärna förklara för mig hur detta skulle vara förhoppningar och inte fakta! Specifikationerna är ju spikade eftersom det är för sent att ändra på dem nu, så jag förstår inte hur detta inte skulle vara fakta. Förklara! Och jag anser definitivt det vara fakta att teknik som redan fungerar och gör det bra i analoga produkter, inte fungerar sämre för att de används i en digital produkt. Jag är fullt medveten om att du inte håller med mig om detta och jag kan bara säga att jag inte förstår hur det ens är möjligt att tro att denna teknik automatiskt blir sämre för att den hamnar i en digital produkt. *ist D är inte en produkt som till 100% innehåller helt nya grejjer. Jag tycker det är fullkomligt orimligt att automatiskt anta att existerande teknik blir sämre i en digital produkt. Jag förstår inte hur du kan säga att jag bara har förhoppningar om att existerande teknik inte blir sämre i en digital produkt. Jag anser det vara fakta att teknik som fungerar bra i analoga produkter, fungerar lika bra i en digital produkt. Jag respekterar dig för att du inte håller med, men jag förstår inte varför analog teknik blir sämre i en digital produkt. Jag har frågat dig förr och jag tycker det är intressant att du vägrar svara på detta. Jag försöker göra dig nöjd och svara på alla dina frågeställningar så ingående som jag kan, men du bara ignorerar mina frågor. Tack för det!

Med vänlig hälsning
Roland

Calle S skrev:
Andemeningen i hans inlägg är att han undrar hur du kan tycka att en kamera, som ingen har testat, är så bra.

Jag har skrivit att den kommer att bli bra. Jag har inte skrivit *hur bra*, bara *att* den blir bra. Hur kan jag göra detta? Jag har redogjort för den grundläggande tekniken och hur den idag fungerar, jag har redogjort för hur positivt äldre versioner av denna teknik har mottagits av både svensk och internationell press (och du anklagade du mig för att "harva på med tekniken"), jag har redogjort för hur vänner till mig har varit på CeBit och provat produkterna.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Jag är hemskt ledsen, och jag är säkert väldigt dum, men till skillnad från er förstår jag faktiskt inte varför existerande teknik - som är bra - skulle bli sämre av att hamna i en digital produkt.

Med vänlig hälsning
Roland

Kim10D skrev:
Jag fick inte svar på min fråga:

Roland Mabo skrev:
samtidigt som den är lika stryktålig.
--------------------------------------------------------------------------------

Hur vet du det?

Kim, jag är hemskt ledsen men jag har faktiskt inte sett din fråga förut. Jag är säkert blind, eller så är det så mycket som skrivs här så att det är lätt att missa. Jag ber om ursäkt för detta och lovar att bättra mig. :)

E-post är ett fantastiskt medium, för via e-post kan man hålla kontakt med mängder av människor, vänner, världen över. Jag har vänner i Tyskland som har varit på Cebit mässan och verkligen provat både *ist och *ist D i verkligheten. Inte bara tittat på bilder, inte lyssnat på Pentax, utan faktiskt rent fysiskt känt, klämt, provat autofokus, reglagen, testat olika objektiv. Ja,, så mycket som de har hunnit göra under den relativt begränsade tidsrymd de hade på sig. De är väldigt kunniga och insatta. Jag litar på deras omdöme i denna fråga - och omdömet är att trots att *ist D är marknadens idag minsta och lättaste systemkamera så känns den väldigt solid och professionell rakt igenom. Eftersom mina vänner tycker att MZ-serien (förutom MZ-S) känns lite plastiga (och ändå så rankar jag personligen MZ-5:ans byggkvalitet högre än EOS 3 som jag tycker är stor, tom och plastig) - så tycker jag deras omdöme väger tungt. MZ-S är känd för sin fina byggkvalitet och solida känsla. Och *ist D har även den en väldigt solid känsla.

Och nu, bollar jag över till dig. Du skrev i ett inlägg tidigare här:

>Verkar ju klart vettigast att köpa en pentax D->SLR om man har det systemet sen tidigare..den är >säkert i klass med nikon och canons modeller.

Hur vet du det?

Med vänlig hälsning
Roland

bugkiller skrev:
utan jag ansåg att det som du presenterade som fakta om *ist D inte var fakta, utan förhoppningar.

*ist D använder blixtsystemet P-TTL.
Det har funnits ute på marknaden i mer än två år. P-TTL är *bra*, detta är fakta.

*ist D använder autofokussystemet SAFOX VIII (detta är ingen förhoppning, utan det ingår i den fastlagda specifikationen av kameran). De tidigare SAFOX versionerna har hyllats, bl. a. av FOTO, för snabbheten. Med varje ny version av SAFOX, så har prestandan höjts. Enligt rapporter från CeBit, från de som verkligen har provat och kunnat jämföra med tidigare SAFOX versioner, så är det *betydligt* snabbare än tidigare versioner. (som redan de tillhörde marknadens snabbaste, enligt FOTO). Jag anser detta vara *bra*, och jag anser det därmed är *fakta* att autofokussystemet är bra. Rent tekniskt är det mer avancerat än konkurrerande system (fler korssensorer), detta är fakta. Det är bara att jämföra specifikationerna. (systemet finns redan i *ist, som släpps i Sverige om någon månad).

*ist D använder en vidarutveckling av Pentax berömda multifältsmätning som har fått enormt goda omdömen i bl. a. FOTO, Practical photography och Outdoor Photography. Enligt tester som gjorts av det äldre systemet (senast i februari 2002, Pratical Photography) så är det äldre systemet *bättre* än konkurrenternas. Även om det nya systemet inte skulle vara bättre än det gamla, utan befinna sig på samma nivå, så är det fortfarande att räkna som *bättre* än konkurrenternas (eftersom det tidigare systemet var bättre...). Jag anser det inte vara en förhoppning från min sida att systemet är minst lika bra som det tidigare. Jag tycker det är orimligt att anta att det är sämre.

*ist D använder en vidarutveckling av den bildsensor som sitter i D100. Detta är *fakta*, detta är officiell information from Pentax och Sony. Det är inte exakt samma sensor, det är en ny version som har utvecklats av Sony och Pentax gemensamt. Vi vet att den äldre versionen är bra, det är *fakta* att den är *bra*. Jag anser det vara orimligt att tro att den nya versionen skulle vara sämre, alltså måste den nya vara -minst lika bra-, med största sannolikhet *bättre*. Varför göra en ny om den nya inte är bättre? Är inte det slöseri?

*ist D använder en nyutvecklad pentaprisma som botar digitala systemkamerors akilleshäl - den lilla sökarbilden. Enligt vänner till mig som har provat kameran, så är bilden helt jämförbar med sökaren i 35mm kameran MZ-5n. Jag ser ingen anledning att misstro detta, eftersom en av dem hade en MZ-5n med sig att jämföra med. Nikons och Canons digitala systemkameror, förutom EOS 1DS, har "tunnelseende" i sökaren - beroende på den lilla sensorn. Bilden blir mindre än i en motsvarande 35mm kamera. Pentax har lyckats göra en sökare som ger en jämförbar bild med en 35mm kamera. Detta ser jag som *fakta*, men visst ni är fria att påstå att mina vänner ljuger men det känns inte seriöst.

*ist D känns väldigt solid. Detta är ett subjektivt omdöme, men känsla är subjektivt och kommer alltid att vara det. Men denna känsla pekar med all önskvärd tydlighet på att *ist D är stryktålig, eller åtminstone upplevs som stryktålig i klass med konkurrenterna. Som alltid kan vi inte veta med sannolikhet föränn kameran har använts i flera års tid, det är tiden som avgör verklig stryktålighet.

Med anledning av ovanstående faktorer, och andra som jag inte orkar skriva just nu (det blir för långt om jag ska skriva precis allt för att undvika att få klagomål, men skrev jag precis allt är det säkert något som skulle klaga på att jag bara harvar runt, så man kan inte göra alla nöjda - tyvärr) anser jag det härmed vara fastlaget att *ist D kommer att bli bra.

David kallar detta "föhoppningar", jag tycker det är oseriöst att kalla ovanstående för förhoppningar och därför tar jag inte åt mig av Davids kritik.

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:

..den är >säkert i klass med nikon och canons modeller.

Hur vet du det?

"säkert i klass med" betyder att jag finner det sanolikt, inte att det på något sätt skulle vara något faktum.

Isd*D har fortfarande plasthölje, så jag finner högst osanolikt att "den är lika stryktålig" som 10D.

Sen är det först vid riktiga tester som jag tänker dra några slutgiltiga slutsatser.

Varför inte strunta i en digitalkamera och satsa pengarna på en juste filmskanner istället? D-SLR kameror verkar fortfarande befinna sig i början på utvecklingen med nya modeller var och varannan månad. Det enda du kan vara säker på just nu är att det du köper idag för dyra pengar inget är värt imorgon och dessutom helt obsolet. Låt teknikdårarna betala utvecklingen och köp en om några år när marknaden har stabiliserats. För priset av en bra D-SLR idag får man en anständig skanner och många rullar film.

Jag har full förståelse om han finner den lösningen helt ointressant.
Jag finner den helt ointressant iaf.

migchelsen skrev:
Varför inte strunta i en digitalkamera och satsa pengarna på en juste filmskanner istället? D-SLR kameror verkar fortfarande befinna sig i början på utvecklingen med nya modeller var och varannan månad.

Du har fel.

Eller: du överdriver.

DSLRs har varit med ett tag. I datorår har de varit med jättelänge. I filmår har de inte varit med alls.

Saken är att utveklingen i DSLRvärlden är miljoner ggr snabbare än i filmvärlden.

Jag är, om jag räknat rätt, redan i 4:e Generationen DSLRs.

1 = 2mp kamerorna ( Kodac DC420 eller nåt sånt)
2 = 3mp (D30)
3 = 6mp (D100, D60)
4 = Förbättrade 6:eek:r och finfina 11:eek:r och 14.

(Ja, jag vet att antalet mpixels inte bestämmer vilken generation kamerorna tillhör, men ungefär.)

Du kan lägga till 10D som en ny generationen
tycker jag, då den har en ny bildprocessor.
så minst 5 generationer skulle jag säga.

Sen kom jag på en sak:

Digitalkameror har ärv nästan allting filmkameror. Därmed finns ALL utveckling från filmsidan i digitalkameror.

Torbjörn tror bestämt att digitalkameror utvecklades från grunden för något år sedan. Det är inte fallet. De har all filmkamerautveckling i sig redan.

Torbjörn: Om du skaffar barn, är dina barn lika/mer evolverade som du är, eller måste de gå igenom 10.000års evolution innan de har nått upp till dig?

(Du = filmkamera, dina barn = digitalkameror).

Kim10D skrev:
"säkert i klass med" betyder att jag finner det sanolikt, inte att det på något sätt skulle vara något faktum.

Säkert betyder säkert, inte sannolikt. Säkert är mycket säkrare än sannolikt. Om du menade sannolikt, varför skrev du inte sannolikt? Detta får mig att tänka på Tage Danielssons berömda monolog...

Isd*D har fortfarande plasthölje, så jag finner högst osanolikt att "den är lika stryktålig" som 10D.

Hur vet du att *ist D har plasthölje? Pentax har inte sagt något om materialvalen på kameran. Det vore intressant att få veta var din faktauppgift kommer ifrån.

Men höljet är i sig inte intressant, det viktiga är ju vad som finns under höljet. De flesta kameror idag har ett hölje av plast - som EOS 3. En kamera som många rankar som stryktålig. Den är säkert det, trots platshöljet. Den har ett aluminiumchassi under höljet.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto