Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
migchelsen skrev:
Varför inte strunta i en digitalkamera och satsa pengarna på en juste filmskanner istället? D-SLR kameror verkar fortfarande befinna sig i början på utvecklingen med nya modeller var och varannan månad. Det enda du kan vara säker på just nu är att det du köper idag för dyra pengar inget är värt imorgon och dessutom helt obsolet. Låt teknikdårarna betala utvecklingen och köp en om några år när marknaden har stabiliserats. För priset av en bra D-SLR idag får man en anständig skanner och många rullar film.
Jag kan hålla med dig till viss del, men en viktig detalj i sammanhanget är att en filmscanner är en av dessa dataprylar som det pågår en snabb utveckling av. Även en filmscanner innehåller ju en bildsensor. Visst går utvecklingen snabbt inom DSLR, men samma gäller ju filmscanners så frågan är om det är någon skillnad där egentligen? Skillnaden är väl att det är billigare att byta ut filmscannern än att byta ut en DSLR...
Och en filmbaserad kamera är dessutom roligare att ha än en DSLR.
Jag funderar faktiskt allvarligt på att skaffa mig en Voigtländer Bessaflex när den når Europa.
Den verkar kul tycker jag.
Med vänlig hälsning
Roland