Annons

Digitalt bakstycke till Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha du! Den hade suttit fint bak på min Hasselbladare. :D

Kodak har ett helgrymt bakstycke också.

Tyvärr så kostar Kodaken ca en kvarts miljon.

Men men smakar det så kostar det.

Med dom här grejjerna får du vatten på din kvarn KIM. Dimage och sånt ger jag inte mycket för, men sinarbacken och kodaken är helgrymma.

/Jacob vP

vilken dator tror ni man behöver för att kunna hantera dessa filer då? :p

Detta är en Scan back till 4x5 från Phase One..

Uninterpolated files of 380 MB
(48 bit RGB: 760 MB, 64 bit CMYK: 1 GB)

Resolution of 10,500 by
12,600 pixels with a total of
396 million color pixels
capturing details in the image

Excellent fit on 4” x 5” view
cameras with large 8.4cm x
10cm (3.3” X 4”) capture area
that allows easy focusing and
adjustment

High speed image capturing
with capture rates over 240
MB/min.(depend upon selected
exposure time)

Det är bara att köpa en SGI

Silicon Graphics makiner hanterar lätt bildfiler över 1G.

Och den kostar bara hälften mot ett bakstycke. ;-)

Det kostar att ligga på topp . . .

/Pingo

Silicon Graphics! Är inte det datorer som man har för 3D rendering och animationer?

Nähä ni. En hyfsad Mac räcker bra.

Jag har plåtat en hel del med Phase One's scannade bakstycke. Det kopplade vi till en egen hårdisk och sen skickades bildfilerna vidare till en Mac.

Kvaliteten som man får från dom här scannande bakstyckena är otroligt bra. Riktigt bra alltså!
Men dom är å andra sidan j-vligt kinkiga med vad man använder för ljus. HMI är bra. Men minsta lilla färgtemperatur skillnad på någon lampa syns direkt som ett färgstick. Sen är det ju inte världens roligaste och sitta och vänta på att bilden ska scannas klart. Det kan ta riktigt lång tid. Bara en sån sak att om man har för lång kabel mellan bakstycke och hårdisk ger en del brus i det svarta på bilden.

/Jacob vP

------------------------------------------
En hyffsad mac?

Skojar du eller? vad är isåfall en hyffsad mac? raid 0 med 65 SCSI, 70gig minne, grafikkort ala 50.000 och 12 parallelt kopplade firewire? :D

Peter_o skrev:
------------------------------------------
En hyffsad mac?

Skojar du eller? vad är isåfall en hyffsad mac? raid 0 med 65 SCSI, 70gig minne, grafikkort ala 50.000 och 12 parallelt kopplade firewire? :D

Hej. Citat från Phase One (PowerPhase FX 380MB)

"Connects directly to Mac via one single IEEE 1394/FireWire® cable, which makes it easy to move the PowerPhase FX from one set-up to another "

Vem använder SCSI nuförtiden???

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
Jaha du! Den hade suttit fint bak på min Hasselbladare. :D

Men men smakar det så kostar det.

Med dom här grejjerna får du vatten på din kvarn KIM. Dimage och sånt ger jag inte mycket för, men sinarbacken och kodaken är helgrymma.

/Jacob vP

Japp..det är härligt! :D nu kan man vällan inte jämföra småbild och Dimage7i med dessa typer av kameror heller ;)

"Connects directly to Mac via one single IEEE 1394/FireWire® cable, which makes it easy to move the PowerPhase FX from one set-up to another "

-----------------------------------
Att arbeta med filer på 1GB är inte småsaker, jag sitter med typ en helt vanlig PC som absolut skulle krascha bara vid tanken på detta.. därför undrar jag vad en "hyffsad" mac är? ni arbetade ju med en mac och phaseone scanback..

Jag säger det igen, med bättre förklaring..
Vad är en hyffsad mac?
en med raid 0 (disk striping) med 65 SCSI hårddiskar, 70gigabyte RAM, grafikkort som kostar 50.000 och 12 parallelt kopplade firewire anslutningar! :p

SCSI hårddiskar är bland de bästa du kan köpa idag så jag räknar med att MÅNGA använder dem.

Jacob vP skrev:

/Jacob vP

Enligt test i Mikrodatorn 5 är Phase One:s bakstycken bättre, och ett av dom kostar desutom "bara" 129 000, passar till HBL.

Andreas.

Peter_o skrev:

-----------------------------------
Att arbeta med filer på 1GB är inte småsaker, jag sitter med typ en helt vanlig PC som absolut skulle krascha bara vid tanken på detta.. därför undrar jag vad en "hyffsad" mac är? ni arbetade ju med en mac och phaseone scanback..

Jag säger det igen, med bättre förklaring..
Vad är en hyffsad mac?
en med raid 0 (disk striping) med 65 SCSI hårddiskar, 70gigabyte RAM, grafikkort som kostar 50.000 och 12 parallelt kopplade firewire anslutningar! :p

SCSI hårddiskar är bland de bästa du kan köpa idag så jag räknar med att MÅNGA använder dem.

Tjenare!
Om man köper VÄRSTA bakstycket så får man väl hoppas att man har den VÄRSTA Mac'en åxå. Alltså en ganska HYFSAD utrustning :D

Är inte 100 på det här men visst är det väl så att man plåtar i RGB och av den då 380meg bildfilen kan konvertera den till CMYK, och då landar den på 1Gb. Har aldrig hört någon som plåtar i CMYK eftersom det är en färgrymd som används till tryck.

Lite ironisk va jag med HYFSAD. Det är klart att det här kräver värsta G4:an :D

Med SCSI menade jag möjligheten att ansluta utrustning till SCSI-kort bak på datorn. Inte hårddiskar.

Have a nice day!

/Jacob vP

pettersson skrev:

Enligt test i Mikrodatorn 5 är Phase One:s bakstycken bättre, och ett av dom kostar desutom "bara" 129 000, passar till HBL.

Andreas.

Japp. Phase One är bättre. Tyvärr så är det ett scannande bakstycke. Med ibland "exponeringstider" på ett par minuter.
Fördelen med Kodaks är att det är one shot. Alltså som vilken film som helst!

/Jacob vP

ANNONS
Götaplatsens Foto