Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Digitalt bildarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TT.

Aktiv medlem
Det är ganska många som jobbar digitalt här på fotosidan, så jag har en fråga till er, om hur ni löser detta med bild arkiv.

Jag har lite funderingar på att lägga upp ett bild arkiv med tumnagel bilder.
Jag vill kunna söka i detta arkiv, med olika sökord på bilderna, och få upp de bilder som sammanfaller med detta sökord.
Där ska man kunna få reda på vilken cd som bilden ligger på, storlek, datum, plats, osv.

Jag undrar vilket program som är bäst för detta,
och programmet måste också kunna uppgraderas.
Då jag räknar med att använda detta system i framtiden.

Det funkar med enkla program när man inte har så många bilder, men när det börjar bli tusentals bilder, då gäller det att ha ordning på det hela för att kunna hitta.

TT.

IPTC

IPTC är lösningen på dina problem.

IPTC är en standard framtagen av International Press Telecommunications Council, och är väl främst tänk att användas av pressfolk.

IPTC lägger sig som metadata i en jpg- eller tifffil. Det ändrar med andra ord inte i själva bilden utan hänger som en extra dataklump på filen. EXIF fungerar på samma sätt (EXIF anger data om bilden, såsom slutare, bländare, kameramodell, blixt mm, och skrivs automatiskt in av (alla?) digitalkameror när bilden tas.)

I IPTC-standarden finns bland annat färdiga fält för fotograf, titel, bildbeskrivning, nyckelord, kategorier, copyright, land, stad, mm.
En beskrivning av de olika fälten kan hittas på http://www.ap.org/apserver/userguide/codes.htm

Ett ganska smidigt men lite buggigt program för att enkelt redigera IPTC-informationen direkt i utforskaren är IPTCExt och finns på http://photothumb.com/iptcext/ . Men, som sagt, det kan orsaka huvudvärk ibland. Om du till exempel matat in beskrivningar på hundra filer, och sedan vill lägga till copyright-information på alla så markerar du alla och skriver in copyright informationen. Sedan kommer alla bilders beskrivningar att vara samma som den första bilden, och det är bara att börja om. Har fått mig att svära några gånger måste jag säga.

Du kan även skriva in informationen i Photoshop, under 'File Info'.

För att arkivera, skapa bildalbum eller webbsidor, söka efter bilder mm finns det en mängd bra program. Till exempel kan du i Photoshop skapa bildalbum som automatiskt använder sig av beskrivningen som bildtext.
I princip alla program klarar av att skapa indexbilder(med IPTC/EXIF-infon) för filer som ligger på t.ex. CD-skivor så att du kan söka efter filer som ligger "offline".

Jag har testat ThumbsPlus 5 (www.thumbsplus.com) som jag tycker fungerar bra. Det är shareware och inte så dyrt. Ett annat som ska vara bra är IMatch 3 (http://www.photools.com/imoverview.html) som jag tyvärr inte testat. Sedan tror jag även att t.ex. Fotostation använder sig av IPTC, även om jag inte testat det då jag läste många dåliga recensioner runt om på nätet.

Fördelen med IPTC är att du använder dig av en standard och inte låser dig vid ett program. Dessutom sparas inte datat i någon extern fil utan finns verkligen i bildfilerna själva, så du riskerar inte att tappa den på grund av något fummel (ominstallation, diskkrash) så länge du har bilden kvar.

Lycka till!

Tack för tipsen Erik.

Det bästa är nog att på något sätt spara informationen i bildfilen som du säger.
För då hänger det med bilden och man kan få fram informatinen i olika program.

Ska kolla dina länkar och ta mig en funderare på det hela.

Canto och extensis har program som lagrar en referensbild och all möjlig information om bilden i en databas.

Fördelen är att du kan söka på olika nycketord och titta på bilderna utan att ha orginalen tillgängliga.

Det finns demoversioner att ladda nerfrån resp. företags hemsida.

Prolemet med denna typ av program är att det krävs att man tänker igenom hur bilderna skall katalogiseras.

Hmm. Jag har ju börjat på mitt bildarkivprogram, men det är inte ens i närheten av färdigt. Det kommer dock bli GPL, dvs gratis, etc.

Tycker IPTC verkar bra, men det står inte så mycket om hur datan lagras i filen, hur många bytes varje header ska vara, etc. på tidigare nämnda webbsida, och någon officiell spec kan jag inte hitta.

Här är dock standarden för exif för den som är intresserad.

Hej

Använder katalogstruktur och Breezebrowser. Den klarar EXINFO och IPTC

www.breezesys.com

Den kan göra websidor också. Du har inte funderat på att göra indexet som websidor.

Du kan välja ut vilka fält som visas under bilderna. Se tex min hemsida, http://www.roine.nu under tex Kreta så ser du infon den visar och man kan lägga ut fler fält.

Om du i infofältet lägger CD:ns nummer så kan du i indexet leta.

Roine

jbomelin skrev:

Tycker IPTC verkar bra, men det står inte så mycket om hur datan lagras i filen, hur många bytes varje header ska vara, etc. på tidigare nämnda webbsida, och någon officiell spec kan jag inte hitta.

Nej, jag har ocksa letat efter det utan framgang. Lite irriterande faktiskt. Du kanske kan skriva till nagon pa iptc (www.iptc.org), de borde ju kunna ge dig standarden tycker jag.

berga skrev:

Canto och extensis har program som lagrar en referensbild och all möjlig information om bilden i en databas.

Fördelen är att du kan söka på olika nycketord och titta på bilderna utan att ha orginalen tillgängliga.

Detta kan du naturligtvis gora med de program jag namnde ocksa. Tror att iaf canto anvander sig av IPTC ocksa, men jag ska inte svara. (Och ja, jag ar for lat for att kolla upp det nu. :) )

Ursakta for att jag inte skriver riktig svenska, sitter pa ett internetcafe i Tokyo.

ANNONS
Götaplatsens Foto