Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt format?

Produkter
(logga in för att koppla)

sarchen

Ny medlem
Jag har fått jättefult beskärda bilder från ett labb när jag skickade in filer för framkallning.

Till mig säger dom att mina filer inte har ett 3:4 förhållande utan ett 2:3 förhållande. Och att filerna inte har ett digitalt format. Mina filer har formatet 2048*1536 pixlar, är inte det ett digitalt format.

Känner att jag vill kolla upp detta innan jag ringer och klagar igen.

Tacksam för hjälp!!!

BengtJohnsson skrev:
Dubbelpost! Usch och fy och skäms...

Jag är lite ny här, men vaddå dubbelpost?? Finns det redan svaret på min fråga om 2048*1536 är ett digitalt format? Var hittar jag i så fall det?

Jag vill ju bara vara säker innan jag ringer och skäller på labbet.

2048*1536 har sidförhållandet 4:3 precis så jag begriper inte vad de babblar om. Jag antar att du har bilderna i jpg-format och i så fall kan du förklara för dem att 2048/1536=1,33 vilket även 4/3 är. Dina pixlar "räcker" till en bild med måtten 17x13 cm (ungefär). I vilket format vill du ha bilden?

Hej igen,

med dubbelpost menade jag att du har postat samma fråga i två diskussionstrådar här.

Jag såg förresten inte att du är ny här. Välkommen hit!

Med dubbelpost brukar väl menas att man själv SKAPAR mer än en tråd i samma ämne. Inte att man skapar en tråd och dessutom i en annan tråd som handlar om en liknande sak nämner att man "sitter i samma båt", som Sara gjort. Jag kan inte se problemet.

Aha - jag kanske har fel. Det händer ibland :)

I vilket fall som helst brukar det ställa till med mest problem för frågeställaren själv, när det börjar föras diskussion på två ställen parallellt.

Jeppe skrev:
2048*1536 har sidförhållandet 4:3 precis så jag begriper inte vad de babblar om. Jag antar att du har bilderna i jpg-format och i så fall kan du förklara för dem att 2048/1536=1,33 vilket även 4/3 är. Dina pixlar "räcker" till en bild med måtten 17x13 cm (ungefär). I vilket format vill du ha bilden?

Tack för hjälpen!!

Nu ska jag stå på mig när dom säger att jag inte har ett digitalt format på mina filer!

Jag har aldrig hört termen "digitalt format". Men de digitala kompaktkamerorna ger ju oftast en bildfil i förhållandet 3:4 medans en systemkamera oftast ger en bild med förhållande 2:3. Det måste man vara noga med när man beställer.

Själv kopierar jag mycket i 1:1 eller 5:4 proportion. Det måste också vara ett digitalt format då eftersom jag fotograferar med digitalkamera. =o) hihi.

Mvh /Peter

sarchen skrev:
Jag har fått jättefult beskärda bilder från ett labb när jag skickade in filer för framkallning.

Till mig säger dom att mina filer inte har ett 3:4 förhållande utan ett 2:3 förhållande. Och att filerna inte har ett digitalt format. Mina filer har formatet 2048*1536 pixlar, är inte det ett digitalt format.

Känner att jag vill kolla upp detta innan jag ringer och klagar igen.

Tacksam för hjälp!!!
Prova proprint kanske?
http://www.order.proprint.se/help_teknisk.php#a

ANNONS
Götaplatsens Foto