Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direktöverföring kamera-dator

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Undrar lite om det finns någon slags sladd att köpa så att bilder direktöverförs från kameran till datorn?

Alltså så att man kan ta en bild med kameran som sedan direktöverförs så att man kan se bilden i datorn.

Blev kanske lite luddigt..

Mvh
/David

david_eng skrev:
Undrar lite om det finns någon slags sladd att köpa så att bilder direktöverförs från kameran till datorn?

Alltså så att man kan ta en bild med kameran som sedan direktöverförs så att man kan se bilden i datorn.

Blev kanske lite luddigt..

Mvh
/David

Sladden är ett program... Nikon Capture, till exempel, tror jag.

Själva sladden behövs också till de flesta kameror. Men en av Nikons nyare kompaktkameror klarar av att koppla upp sig mot trådlöst nätverk, och eposta iväg en liten bildkopia till en förlagrad epostadress. Jag vet att det inte är ett direkt svar på din fråga, men det antyder ju lite om hur utvecklingen kommer att bli...

ok.. Inget nikonsystem dock. en canon eos d60. Tänkte mig att det kunde finnas en sladd att koppla in istället för minneskort och då kunna se bilderna direkt på datorn.

Skulle kunna vara användbart t ex vid porträttfotografering och i studiomiljö..

Hej hej

När jag köpte min 10D så följde en sådan sladd med.(en vanlig USB sladd). Sedan behövs såklart en programvara men även denna följde med kameran. Jag antar att det går lika bra att använda andra programvaror, exempelvis Capture One eller liknande även om jag aldrig provat.

// Marcus

Jag använder programmet från Breeze, koppla bara USB kabeln till datorn, och styr allt därifrån, perfekt vid just studiofotografering. Jag fotar oftast produkter och då ställer jag upp kameran på stativet och sköter allt från datorn. Funkar perfekt!

ANNONS
Götaplatsens Foto