Annons

Diskussion om bildbyråer

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Haha, affärsutveckling kostar extra :)
.
Jag uppfattade att du sa att tillräcklig efterfråga absolut finns och jag tänkte du hade lite mer kött på benen och ville höra om det eftersom min uppfattning är den motsatta.

Det är svårt att ta så nischade bilder och få tillbaka investeringen. Det är lättare ta generella bilder som fungerar för fler marknader, alternativt, jobba med det man har i närmiljö och hålla nere omkostnaderna till ett minimum, då kan man lyxa till det med PC-korrekta bilder :)
 

Anjou

Aktiv medlem
då kan man lyxa till det med PC-korrekta bilder :)
Det är nog lite fel inställning. Tänk på alla storkonsumenter av bilder. Tänk tex en årsredovisning för ett landsting i någon av storstadsregionerna. Tänk en folder för en tandläkarmottagning. Om jag hade sagt att de har PC-korrekta önskemål på bilderna så hade jag, förutom att visa mig väldigt i otakt med samtiden, blivit av med min uppdragsgivare.
 

iSolen.se

Guest
Fast det är här problemet ligger. Då blir det lätt det man kallar för "stockbilder". Halvljumma bilder som ingen vill ha. Jag har absolut ingen lösning på detta!
Lösningen är det som du varit inne på, nischade bilder måste beställas, bildbyråmarknaden ger inte nog för att finansiera mer än de enklaste fotograferingarna.

Det är nog lite fel inställning. Tänk på alla storkonsumenter av bilder. Tänk tex en årsredovisning för ett landsting i någon av storstadsregionerna. Tänk en folder för en tandläkarmottagning. Om jag hade sagt att de har PC-korrekta önskemål på bilderna så hade jag, förutom att visa mig väldigt i otakt med samtiden, blivit av med min uppdragsgivare.
Jovisst men alla landsting och kommuner kan ju inte köpa samma bilder, de vill de inte. Är det realistiskt att 10 kommuner och landsting köper fiskebilden? 20? Och de skulle kanske köpa flera bilder? Det skulle ändå inte ens betala de direkta omkostnaderna.

En mer generell bild, som fungerar globalt, då har vi plötsligt kanske 100 000 reklambyråer som potentiella kunder. Då blir den mer, som vi tycker generell kanske istället exositiskt skandinaviskt och om man inte är för specifik i sitt bildspråk kan den tilltala många.

Måste kanske nå bägge målgrupperna, så man måste variera fotograferingen för fler grupper. Knepigt.

Lite kul du halvt nedsättande (tar det inte personligt) kallar stockbilderna för halvljumma stockbilder. Det är ju det som stock går ut på. Sälja välfungerande bilder med hög kvalitet till många. Volym och låga priser, inte unikhet och höga priser. Det finns en del kul parodier på de typiska stockbilderna :)
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Hejsan, funderat mycket kring nordiska bildbyråer och det bildmaterial som finns där.
Majoriteten av bilder innefattar ljusa "skandinaviska" människor och sällan varierande etniciteter. Är det så på grund av att fotograferna bara fotograferara ljusa människor eller efterfrågar kunderna till bildbyråerna bara sådana bilder?

Finns det någon här som jobbar med att bland annat köpa bilder från bildbyråer? Vad tycker du/ni det fattas för sorts bilder i bildbankerna?

Är väldigt intresserad av ämnet och hade gärna haft en diskussion om detta.
Du har rätt: Det är rätt dålig mångfald hos de svenska byråerna, men det är något de är högst medvetna om. Och det jobbas rätt hårt med att öka mångfalden. Som en byråägare sa till mig: "Ju mer PK bilderna är, desto bättre säljer de".
Så det ligger i allas intresse att få in fler etniciteter i bilderna.

Adam
 

iSolen.se

Guest
Du har rätt: Det är rätt dålig mångfald hos de svenska byråerna, men det är något de är högst medvetna om. Och det jobbas rätt hårt med att öka mångfalden. Som en byråägare sa till mig: "Ju mer PK bilderna är, desto bättre säljer de".
Så det ligger i allas intresse att få in fler etniciteter i bilderna.

Adam
Exakt så har Getty/Istock sagt till mig men bildbyrån och fotografen har olika mål. Mångfald/PC må betyda ökad försäljning för bildbyrån men inte nödvändigtvis för den enskilde fotografen som bara kan ta ett visst antal bilder per månad och därför måste välja vad denne ska fota.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Exakt så har Getty/Istock sagt till mig men bildbyrån och fotografen har olika mål. Mångfald/PC må betyda ökad försäljning för bildbyrån men inte nödvändigtvis för den enskilde fotografen som bara kan ta ett visst antal bilder per månad och därför måste välja vad denne ska fota.
Sant. Bildbyråns mål är att ha stor bredd. Fotografens mål är att ha bilder som säljer mycket. Och det är inte nödvändigtvis de bilder som byrån efterfrågar.

Dock, vad gäller blandad etnicitet så har vi sett väldigt tydligt att det är lönsamt. Vi har gjort några olika plåtningar där multikulti-aspekten definitivt varit en framgångsfaktor.

/Adam
 

iSolen.se

Guest
Sant. Bildbyråns mål är att ha stor bredd. Fotografens mål är att ha bilder som säljer mycket. Och det är inte nödvändigtvis de bilder som byrån efterfrågar.

Dock, vad gäller blandad etnicitet så har vi sett väldigt tydligt att det är lönsamt. Vi har gjort några olika plåtningar där multikulti-aspekten definitivt varit en framgångsfaktor.

/Adam
Där bilderna alltså sålt bättre än motsvarande som inte varit PK?
 
ANNONS