Fast det är här problemet ligger. Då blir det lätt det man kallar för "stockbilder". Halvljumma bilder som ingen vill ha. Jag har absolut ingen lösning på detta!
Lösningen är det som du varit inne på, nischade bilder måste beställas, bildbyråmarknaden ger inte nog för att finansiera mer än de enklaste fotograferingarna.
Det är nog lite fel inställning. Tänk på alla storkonsumenter av bilder. Tänk tex en årsredovisning för ett landsting i någon av storstadsregionerna. Tänk en folder för en tandläkarmottagning. Om jag hade sagt att de har PC-korrekta önskemål på bilderna så hade jag, förutom att visa mig väldigt i otakt med samtiden, blivit av med min uppdragsgivare.
Jovisst men alla landsting och kommuner kan ju inte köpa samma bilder, de vill de inte. Är det realistiskt att 10 kommuner och landsting köper fiskebilden? 20? Och de skulle kanske köpa flera bilder? Det skulle ändå inte ens betala de direkta omkostnaderna.
En mer generell bild, som fungerar globalt, då har vi plötsligt kanske 100 000 reklambyråer som potentiella kunder. Då blir den mer, som vi tycker generell kanske istället exositiskt skandinaviskt och om man inte är för specifik i sitt bildspråk kan den tilltala många.
Måste kanske nå bägge målgrupperna, så man måste variera fotograferingen för fler grupper. Knepigt.
Lite kul du halvt nedsättande (tar det inte personligt) kallar stockbilderna för halvljumma stockbilder. Det är ju det som stock går ut på. Sälja välfungerande bilder med hög kvalitet till många. Volym och låga priser, inte unikhet och höga priser. Det finns en del kul parodier på de typiska stockbilderna