Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

brutusostling

Aktiv medlem
Det är bara att säga grattis till alla fotoentusiaster. Jag har nu kört Canons 1Ds sedan i december (parallellt med en del film i 1V) men den kostar ju. Viktigaste bristen i gamla D60 var AF-hastigheten, och bygger den nya 10D verklighen på EOS30-husets autofokussystem så är det otroligt. Ty EOS30:s kontinuerliga autofokus är -- fast den inte borde vara det -- faktiskt rentav bättre än EOS1V och 1Ds när det gäller att fånga motiv i flykt.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Varför ser jag en massa skräckberättelser om att vi inte kommer att få våra kameror förrän September? Jesus Christ... Så länge tänker jag inte vänta.

Tyskland lär väl få tag på fler kameror än Sverige, tycker man, så jag är in the clear.
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Nu så har man hållt en 10D i handen! Låg väldigt bra och kändes som en EOS30 fast tyngre. Nu är jag inte inkörd på canon..men jag vill ha en!

Kunde tyvärr inte testa den..men som sagt den låg bra i handen iallfall. :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag hade hoppats på att greppet var tjockare än EOS 30..som har ett förfärligt litet grepp för mina labbar... Tyckte det såg så ut som om 10D hade större på bilderna.. men jag kan ha fel...
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Hmmm jo den var nog större allt. Jag hade inte direkt gått in för att gämnföra och känna efter så noga. Men den låg riktigt skönt enligt mig. Känndes väldigt gedigen gämnfört mot en EOS30.
 

starnut

Aktiv medlem
..puuh, tog ju mer än en timme att läsa igenom denna tråd :) (läser sakta iofs) Men ju mer jag läser desto större blir suget efter en dslr.

Ni som nu har beställt en 10d har ni sedan innan fina bildskärmar och fotoskrivare, det känns som en väldigt stor nödvändighet tycker jag. Skoj att sitta o jobba med bilderna på en sliten 15" skärm.

Jag ser det inte som enbart negativt att nikon inte visat upp något än. Nu när D10:an har kommit så ser Nikon vad den går för och kan då släppa en ännu mer tilltalande kamera.

Hursomhelst lär jag vänta till nästa release av modeller, som studernade har man inte så fett om pengar.
 

sagan

Avslutat medlemskap
anders84 skrev:
Ni som nu har beställt en 10d har ni sedan innan fina bildskärmar och fotoskrivare
Någon fotoskrivare har jag inte, skickar bilderna till fotolabo eller colormailer istället, en mycket bra skärm har jag därimot skaffat nyligen, en Trinitron 19" (Dell) kör den i 1280 x 1024 / 85hz, mycket nöjd med den.
 

Rico

Aktiv medlem
skärm

Ingen fotoskrivare (gör som Kim) dock har jag en av de bästa 19" CRT som pengar kan köpa :)

Sony MultiScan G420
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det viktigaste är ju att skärmen man har är rätt inställd och kalibrerad samt att man då använder rätt ICC-profil.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
en mycket bra skärm har jag därimot skaffat nyligen, en Trinitron 19" (Dell) kör den i 1280 x 1024 / 85hz, mycket nöjd med den.
"Mycket bra" skärmar har inte två designfel löpande horisontellt genom skärmytan.

Jag skulle vilja påstå att min 19" är bättre, för att jag kan se bilder utan att behöva låtsas att de svarta linjerna som alltid syns på skärmen inte är där.

// Edward - som kör sin 19" i 1600x1200@85Hz.

Have a nice day.
 

irrbloss

Aktiv medlem
Vad sägs om http://www.pbase.com/image/14197971 ? ISO 100, lite mer än 6 minuter exponeringstid. Dyker upp en hel del vita små prickar, hur är det med D60 vid så långa exponeringstider? Ganska lätt att fixa i Photoshop, men borde inte Canon kunna ha löst problemet redan i kameran?
 

julgus

Aktiv medlem
irrbloss skrev:
Vad sägs om http://www.pbase.com/image/14197971 ? ISO 100, lite mer än 6 minuter exponeringstid. Dyker upp en hel del vita små prickar, hur är det med D60 vid så långa exponeringstider? Ganska lätt att fixa i Photoshop, men borde inte Canon kunna ha löst problemet redan i kameran?
Hej

6 min med digitalkamera.. ingen höjdare.. kör analogt istället!

Fuji S2 är fn bäst på längre exponeringar enl tester.. verkar ha bäst brusreducering fn och detta utan sk dark-frame teknik.

Mvh
Johan
 

sagan

Avslutat medlemskap
EdwardH skrev:

Jag skulle vilja påstå att min 19" är bättre, för att jag kan se bilder utan att behöva låtsas att de svarta linjerna som alltid syns på skärmen inte är där.
Det finns fler egenskaper än så som är viktiga för hur bra en skärm är.
 

dsmannen

Aktiv medlem
julgus skrev:
Hej

6 min med digitalkamera.. ingen höjdare.. kör analogt istället!

Fuji S2 är fn bäst på längre exponeringar enl tester.. verkar ha bäst brusreducering fn och detta utan sk dark-frame teknik.

Mvh
Johan
har för mig att 1ds var bäst vid långa exponeringar utan brusreducering. Det blir iaf grymt bra resultat
 

35mm

Aktiv medlem
irrbloss skrev:
Vad sägs om http://www.pbase.com/image/14197971 ? ISO 100, lite mer än 6 minuter exponeringstid. Dyker upp en hel del vita små prickar, hur är det med D60 vid så långa exponeringstider? Ganska lätt att fixa i Photoshop, men borde inte Canon kunna ha löst problemet redan i kameran?
Kul, jag satt just och läste i den där tråden på dpreview.com 2 sekunder innan jag hoppade in här. Här har du en bild från D60, 4 min exp.:
http://img.dpreview.com/reviews/CanonEOSD60/Samples/Night/020317-2317-40.jpg
Kolla längre ned i tråden ( http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=4589821 ), folk är riktigt upprörda. Somliga tror dock att det kan vara en förproduktionsenhet Maurice fått (med tanke på att han inte fick någon programvara eller annat tjoffs med). Evil-doer skrev också ett mail till en annan person som fått sin D10 om långtidsexponeringar, se här:
I asked him to shoot a 4 min exp with cap on.
Heres his reply.........


subject: Re: hi


Hello,
This is my first DSLR and I was able to set it to four minutes at f5.6 not
f8. Maybe you could help me get it to f8?


At 5.6 for 4min/ 240 seconds the picture looked free of any white specs.


I am off to bed now, so I will try it out tomorrow after I get home from
work.


Erick
Verkar en smula mer lovande. Att Maurice sedan skjöt bilderna vid F22 kan ju kanske ha något att göra med saken. Han körde även jpeg eftersom han inte fick med Canons nya programvara som stöder rawfiler från D10an. Vem vet, JPEG och 375 sekundersexponeringar kanske inte är bästa vänner. Det återstår att se... En sak är säker iaf... Maurice bilder såg inte alltför lovande ut.

Hej

6 min med digitalkamera.. ingen höjdare.. kör analogt istället!

Fuji S2 är fn bäst på längre exponeringar enl tester.. verkar ha bäst brusreducering fn och detta utan sk dark-frame teknik.

Mvh
Johan
Som sagt, se http://img.dpreview.com/reviews/CanonEOSD60/Samples/Night/020317-2317-40.jpg . Inte helt kissigt i mina ögon.
 
ANNONS