Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jösses..ja... Hur många här brukar göra 6 minuters exponeringar?

Jag har gjort en hel under hela förra året ;)

Men å andra sidan bryr jag mig inte om det... ska behålla min 1N för SV och andra tillfällen då diabild önskas.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jo, bulben är på max 999 sekunder på 10D..hehe..på 7i är det max 30 sekunder...inte mycket alls där alltså.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hehe.. nåväl 16 Minuter är ju ändå i överkant av vad Cmos'en klarar förmodligen...

Kommer sitta ett gäng medlemmar om 2 månader och trycka av bilder in i linslocket....jag kan se det framför mig ;)
 

dsmannen

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hehe.. nåväl 16 Minuter är ju ändå i överkant av vad Cmos'en klarar förmodligen...

Kommer sitta ett gäng medlemmar om 2 månader och trycka av bilder in i linslocket....jag kan se det framför mig ;)
alltså nu bara MÅSTE jag ju testa bulb så-länge-det-går på Ds:en :)

Förhoppningsvis så hinner kameran spara bilden också före batteriet dör :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
batteriet har en drifttid på drygt 10 timmar och ca 650 bilder..(på en laddning)..inga problem alltså, särskilt om man som jag skaffat batterigrepp med plats för 2 batterier :)
 

Guffa

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
?? Det där lät roligt.. bulb är bulb.. ingen tidsangivelse. Fast det kanske det är på digitalarna? Då är det ju inget riktigt b-läge.
Jodå, det är ett riktigt b-läge. Men den räknar hur många sekunder man håller avtryckaren nere och visar i displayen. Det sparas ju också i bildfilen, kan ju vara kul att veta tiden senare. :)
 

julgus

Aktiv medlem
herminator1Ds skrev:
alltså nu bara MÅSTE jag ju testa bulb så-länge-det-går på Ds:en :)

Förhoppningsvis så hinner kameran spara bilden också före batteriet dör :)
Hej

inget smart test.. om man inte vill se hur många hot-pixels man kan ordna... lägga spänning över sensorn i onödan..?

Mvh
Johan
 

Guffa

Aktiv medlem
Testade långa slutartider på min D60. Med linsskyddet på blir det så här (1,1 MB) efter fem minuter. Fyra vita pixlar, och några fler i mörkare nyanser.

Bulb-läget har ingen begränsning på 999 sekunder, det enda som händer är att den slutar visa tiden i displayen, eftersom den bara har tre siffror.

Vid lägre slutartider börjar det framträda ett lila sken i högerkanten av bilden. Det är värme från andra kretsar i kamernan, har jag hört/läst någonstans. Så här (1,7 MB) ser det ut efter 1008 sekunder (16 minuter 48 sekunder).
 

julgus

Aktiv medlem
Ha ha ha, kvällen skratt!!

världens dyraste generator av en svart bild med några prickar på....

undrar hur det blir efter 1009 sekunder...

(ursäkta men jag kunde inte låta bli ;-)

Mvh
Johan
 

irrbloss

Aktiv medlem
Jag tycker Görans test visar att D60 klarar sig extremt bra jämfört mot 10D. Vi får hoppas att den vitprickiga 10Dn var en pre-production-modell...
 

KanonCanon

Aktiv medlem
argh, jag vill ha en 10d också! Men med typ 800 i kö på cyberphoto så blir det antagligen sommar-höst-vinter-vår-sommar-höst innan man får ett ex.

alltså ungefär lika lång tid det kommer att ta för att sälja min d60 :)
 

EdwardH

Aktiv medlem
Kanonkanån skrev:
alltså ungefär lika lång tid det kommer att ta för att sälja min d60 :)
Varför vill du sälja din D60 och köpa en 10D? Skillnaderna mellan de är inte SÅ stora.

Vad tjänar du på det? Lite annorlunda design, bättre AF och högre ISO. Något mer?

Verkar onödigt ointelligent att göra ett sådant byte. Har man en D60/10D så är nästa steg 1Ds. Lätt.
 

Rico

Aktiv medlem
ETA ?

Nån som har koll på när Canon Sverige får sina kameror och/eller när de skickar ut dem till Svenska leverantörer??
 
ANNONS