Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Ähhh.. Bait and Switch förekommer inte i Sverige..

Naturligtvis gör hanslaren det med hänsyn till dig. Ett extra batteri är aldrig fel att ha (du kan ta ca: 500 bilder med ett), att påpeka att ett extra batteri är nog bra att ha för oavbruten tagning är ju en trevlig kundservice. Även gällande minneskort.

Jag är ganska säker på att om du nämde att nä, minneskort har jag redan, så blev svaret: Ok..

Hmm Ganska intressant uttalande: Sälj en billig kamera, men bara om du köper extra grejor......men du glömde ju fråga om priset ;) Hehe...
Det blir nog bra Edward.
 

nickepartan

Medlem
AF

Någon som vet när AF lägger av?
Ex. EOS 30 vid f5.6 och EOS 3 vid 8.0.

Kan vara bra att veta när man ska använda telekonverter.
 

irrbloss

Aktiv medlem
Nu har även jag bokat hos Fotohörnan i Umeå, verkar som jag får kameran i april. :) Fast priset var 19900:-. 19000:- om man köpte extra batteri och minneskort samtidigt.
 

irrbloss

Aktiv medlem
Usch vad jag är velig, jag ringde och avbeställde hos Fotohörnan nu. Jag pratade nämligen med Fotokungen där jag redan ligger mycket bra till på kölistan och de tycktes förvänta sig in kameror i april också. Dessutom är de nästan 1200:- billigare = ett nytt minneskort.
 

irrbloss

Aktiv medlem
anders84 skrev:
Vad menar ni med att af:en lägger av? Slutar den fungera? varför?
AF kräver ljus för att fungera. Vid f5.6 eller över räcker förmodligen inte ljuset till. Kan iofs säga att min 500n klarar att fokusera vid f5.6 i teleläget. Så den borde klara f5.6, men inget däröver, eller har jag fel? Sedan är det ju som så att kameran använder objektivets största bländare när den fokuserar, dvs du kan fortfarande använda AF om du har ställt in f22 t.ex., så länge som största bländare vid brännvidden är f5.6 eller större.
 

starnut

Aktiv medlem
Aha, på så vis. Ja min kamera klarar att fokusera alldeles utmärkt vid bländare 5,6 så jag har överhuvud taget aldrig täntk på detta, med ett objektiv med minsta bländartal 8 blir det kanske svårt att fokusera då? Fast sånna har jag ju inte så många av...
 

Guffa

Aktiv medlem
Re: FEL på 10D

froderberg skrev:
Nu har jag kollat på bilder på 10D, men var är FEL-knappen? Det står att kameran ska ha full E-TTL, men då ingår väl FEL. Eller sitter den gömd i någon annan knapp?
Antar att det fungerar precis som på D60: När blixten är uppfälld trycker du på *-knappen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
senaste rapporten från cyber:
de har beställt 100 och ska få in 40 i första leveransen enligt Canon.."någon gång i april" (när det nu blir)..datum kommer upp på cybers sida så fort de vet besked.
 

EdwardH

Aktiv medlem
10D beställd.

Så. 1st 10D beställd från fotohörnan i Umeå.

19.000kr för kameran.
500kr för ett extrabatteri.
"några hundringar" för ett 72mm UVskydd.

Sen skulle han kolla upp priset på en 28-135. Med lite tur så är den nästan lika billig som i Deutschland och därmed slipper jag sitta här och titta på optiken medans jag väntar på kameran.

Och så väntar jag fortfarande på mina minnen.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hrmmm... Adobes RAW-plugin funkar inte med RAW-filer från 10D....en patch är ännu inte påbörjade enligt Adobe...
 

MaVe

Medlem
Angående Adobes RAW-plugin
Hittade jag detta tips i ett Cannon forum på dpreview,
kan ju vara bra kul att testa när kameran väl kommer.

*********************************

This is for anyone who wants to use the Adobe Raw Converter with your 10D raw files. This method worked for me. But TRY THIS AT YOUR OWN RISK!
Make sure to make a backup of the any edited files before proceeding.

1) Open up C:\Program Files\Adobe\Photoshop 7.0\Plug-Ins\Adobe Photoshop Only\File Formats\Camera Raw.8bi in a hex editor.
2) Do a string search for "D30".

3) Change that string to "10D".

4) Save the file.
 
Senast ändrad:

O.Olsson

Aktiv medlem
Brännvidsförlägningen ni talar om är det samma som att beskära en bild från 1Ds.
Dsv man får ingen förlägning utan bilden är endast bild beskuren i kameran om man jämför med 1Ds eller analogfilm.

Om man köper en 1Ds och beskär den till att motsvara en D60 sensor så har 1Ds's bild lite mer detalj återgivning.

mvh
Odd Olsson
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
senaste rapporten från cyber:
de har beställt 100 och ska få in 40 i första leveransen enligt Canon.."någon gång i april" (när det nu blir)..datum kommer upp på cybers sida så fort de vet besked.
Våra kameror vi beställt in till jobbet har preliminärt leveransdatum den 11:e april så det borde väl vara samma för cyberphoto.
Sen om det blir så eller inte återstår ju att se...
 

sagan

Avslutat medlemskap
O.Olsson skrev:
Brännvidsförlägningen ni talar om är det samma som att beskära en bild från 1Ds.
Dsv man får ingen förlägning utan bilden är endast bild beskuren i kameran om man jämför med 1Ds eller analogfilm.
naturligtvis, men effekten som man upplever i praktiken blir en förlängning, blir ju inte "ah..känns som en beskuren 1Ds-bild"

O.Olsson skrev:

Om man köper en 1Ds och beskär den till att motsvara en D60 sensor så har 1Ds's bild lite mer detalj återgivning.
Hur många pixlar skulle det bli då?
 
Senast ändrad:
ANNONS