Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

dsmannen

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Jag ser det som en nackdel, gillar förlängningseffekten..plåtar mycket tele, härligt att slipa vinjettering och kant-oskärpa, sen ger 1Ds kromatisk abberation i vidvinkel p.g.a just det faktum att den har full-storlek.
men en förlängningseffekt på 1.3x - 1.4x hade jag nog gillat bäst.
nja, kromatisk abberation är inte (bara) i vidvinkel. T.ex. ett EF 85/1.8 ger kromatisk abberation redan på en D30 så det problemet kommer man inte ifrån bara för att man inte har fullsize-sensor.

Själv har jag inte lyckats upptäcka en bild med kromatisk abberation av de 4000 jag knäppt med Ds:en, men jag kanske knäpper på fel motiv :)
 

EdwardH

Aktiv medlem
fotoking och ny-camera == slöa?

Jag beställde minne från fotoking i torsdags. De sa i fredags att minnena var skickade. Har inte sett någonting om dem.

Beställde 10D:n och optik från ny-camera i torsdags också. De mailade och sa att kameran inte dyker upp förräns slutet på månaden. Jag mailade tillbaka och bad de att inkludera ett UV-filter. Har inte fått något svar från dem.

Är sånt här normalt?
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det har väl aldrig Canon påstått?

Den bygger ju på EOS 30's AF som faktiskt ska vara snabbare än EOS 1V's AF vid rörliga motiv...

Men som sagt... ojoj.. 11 April.. fast du var så sen med att beställa ? ;)
Det har sina fördelar att jobba i fotobutik ibland ;)
 

sagan

Avslutat medlemskap
herminator1Ds skrev:
nja, kromatisk abberation är inte (bara) i vidvinkel. T.ex. ett EF 85/1.8 ger kromatisk abberation redan på en D30 så det problemet kommer man inte ifrån bara för att man inte har fullsize-sensor.
Sant..vid stor bländare så.

herminator1Ds skrev:

Själv har jag inte lyckats upptäcka en bild med kromatisk abberation av de 4000 jag knäppt med Ds:en, men jag kanske knäpper på fel motiv :)
Låter bra det, det var ett problem de angett i testerna, men det är säkert inget större bekymmer då :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
11 april faller ju lägligt in med årets fotomässa.

Mmmm kunde vara kul att ha med den på elmia...
 

Speedy

Aktiv medlem
Re: fotoking och ny-camera == slöa?

EdwardH skrev:
Beställde 10D:n och optik från ny-camera i torsdags också. De mailade och sa att kameran inte dyker upp förräns slutet på månaden. Jag mailade tillbaka och bad de att inkludera ett UV-filter. Har inte fått något svar från dem.

Är sånt här normalt?
När det gäller NY-Camera så förvånar mig inget. Värsta sortens strulnissar som inte har nåt på lager utan nästan allt måste beställas. Och skulle man ha en fråga så kan man vara säker på att inte få något svar.

Efter 2 bottennapp från samma firma håller jag mig numera till den svenska marknaden, möjligtvis Ebay.

/Tobbe
 

EdwardH

Aktiv medlem
Re: Re: fotoking och ny-camera == slöa?

Speedy skrev:
Efter 2 bottennapp från samma firma håller jag mig numera till den svenska marknaden, möjligtvis Ebay.
Right.

Då får jag väl maila/ringa och avbeställa min skit, va?

Eftersom objektiven är betydligt billigare i .de (4700kr jämfört med 6500kr för en 28-135 IS) så tänker jag ta och beställa obj+10D från Tyskland.

Är technikdirekt.de något att hänga i julgranen?
 

EdwardH

Aktiv medlem
ny-camera

Nu har jag mailat "gerold", deras managementkille, och avbeställt min 10d + 28-135.

Jag skrev att om jag inte får något svar från han tills imrogon så ringer jag och avbeställer.

Frågan är nu följande: Hur ska jag få tag på en 10D? Det är inte lönt att ens försöka beställa från Sverige för att Sverige får in max 5st 10Dor under hela året, så jag lär behöva vänta tills 2005 innan jag får en här.

Så vad är alternativet? B&H + objektiv? Det blir 1500 + 400 + frakt på max 80$(?) och sedan tull + moms på allt det där?

Eller någon annan tysk firma? Senska firmor kommer inte på tal iom deras konstiga priser på 28-135:an.

Någon som har något mindre dåligt förslag?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja.. du skulle köpt 10D från Sverige istället..och gluggen från tyskland.. ibland bedrar snålheten visheten.

Du kan nog glömma B&H oxå.. de har väl en orderrulle på 1000 st vid det här laget..

Nu överdriver du igen.. Sverige har blivit tilldelade mer än 5 st...
 

bugkiller

Aktiv medlem
Jag har beställt en 10D från Fotokungen, en liten butik på Söder nära skatteskrapan. När jag var inne idag och kollade statusen sade de att de förväntade sig få in tre kameror i början/mitten av april. Deras lista innehöll idag på lunchen bara fem namn, så det kanske är läge att ställa sig i kö hos mindre handlare i Sverige?

De är faktiskt billiga också (för att vara Sverige), 18790 för en 10D och 24200 för ett 70-200 2.8 IS.

Finns på www.fotokungen.com
 

starnut

Aktiv medlem
Funkar inte www.ac-foto.com som nån rekommenderade precis?
Fast dom kanske inte heller har så många ex?

Eller så snackar du med NiklasD100 och ber honom lägga undan ett ex som dom skull få till butiken ;)
 

KanonCanon

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Varför vill du sälja din D60 och köpa en 10D? Skillnaderna mellan de är inte SÅ stora.

Vad tjänar du på det? Lite annorlunda design, bättre AF och högre ISO. Något mer?

Verkar onödigt ointelligent att göra ett sådant byte. Har man en D60/10D så är nästa steg 1Ds. Lätt.
Jag är helnöjd med d60 men 10d är ju bättre och bättre är alltid bra. Att det är onödigt ointelligent kan ju diskuteras, men att köpa en kamera för 70-80000 som jag inte behöver är enligt mig väldigt onödigt och väldigt ointelligent. :)

Men jag får se, jag kommer antagligen att vänta med ett köp för jag tror canon har en 3D på G också!
 

dsmannen

Aktiv medlem
Re: ny-camera

EdwardH skrev:
Frågan är nu följande: Hur ska jag få tag på en 10D? Det är inte lönt att ens försöka beställa från Sverige för att Sverige får in max 5st 10Dor under hela året, så jag lär behöva vänta tills 2005 innan jag får en här.

Någon som har något mindre dåligt förslag?
ring fotohörnan i umeå och hör med dem, de brukar få in nya prylar grymt snabbt.
Jag beställde i början av denna vecka och är lovad leverans i början av april.

Dessutom har fotohörnan mycket bra support om nåt strular.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
FEL på 10D

Nu har jag kollat på bilder på 10D, men var är FEL-knappen? Det står att kameran ska ha full E-TTL, men då ingår väl FEL. Eller sitter den gömd i någon annan knapp?

/magnus (som också SKA ha 10D - kan man trycka ner den i ett 1v-hus?) :)

www.froderberg.com
 

EdwardH

Aktiv medlem
Re: Re: ny-camera

herminator1Ds skrev:
ring fotohörnan i umeå och hör med dem, de brukar få in nya prylar grymt snabbt.
Gjort.

Kameran är beställd. Jag glömde att fråga om priset, kom jag på. :)

De skulle maila mig med priset på objektivet (28-135), och ifall de är nästan lika billiga som tyskland så köper jag objektivet från dem också.

Vad jag inte tyckte om var att han ville pracka på mig saker. Minneskort och extra batteri och sånt. Enligt det jag läst på resellerratings.com så är det standardbeteende för bait-and-switch affärer: Sälj en billig kamera... men bara om man köper alla extras som kostar skidemycket.
 
ANNONS