Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Distorsion - vilket program?

Produkter
(logga in för att koppla)

J_C

Aktiv medlem
Vilket program ger bäst resultat när man ska ta bort distortion från JPEG-bilder?

- Linskorrigering i Photoshop CS3
- PTLens
- DxO Optics Pro

Eller kanske något annat alternativ?

Ett alternativ är PhotoAcute i vilket man kan skapa en kamera/objektiv profil, skicka in till tillverkaren och som tck få en legal licens alldeles gratis.

Photoshop är enkelt och bra tycker jag.

Har provat med DxO, som gör ett väldgit bra jobb, men är omständigt. Korrigeringen måste (eller bör) vara först i kedjan, innan annan bildbehandling. Insticksmodulen fungerar inget vidare med PS eller LR, men om det bara gäller enstaka bilder är det kanske acceptabelt, men blir krångligt om man skall behandla många bilder. Dessutom är det inte speciellt snabbt. Men resultatet är som sagt var bra. (som kanske märks är jag lite besviken på att jag inte kan få in DxO på ett vettigt sätt i mitt arbetsflöde, en del av sakerna där är verkligen bra).

ANNONS
Götaplatsens Foto