Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt digitala arbetsflöde, hur gör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag är intresserad av lite hur andra gör från RAW-fil till färdig bild. Berätta hur du arbetar?

Jag gör på följande vis:
1. Tankar in bilderna från kameran och sorterar i mappar efter datum.
2. Öppnar dom bilder jag tycker ser bra ut på förhandsgranskningen in i Camera Raw
3. Drar i Exposure och Shadows så att histogrammet är fyllt till vänster och högerkanten och ställer contrast, saturation och sharpness på 0.
4. Converterar bilden och går in i Lab Color mode. Justerar kurvan så att det ser bra ut.
5. Går tillbaka till RGBmode och ändrar färgmättnad, eventuellt färgstick och kanske lite kontrast.
6. Ändrar till 8-bitars läge och sparar bilden under samma datum i en annan mapp som heter "redigerat" i TIFF format.

Eventuellt så öppnar jag TIFF filen och anpassar bilden för det jag ska använda den för. Ifall jag ska lägga upp en bild på fotosidan så förminskar jag den och skärper upp den och konverterar den till sRGB. Hur gör ni?

mitt arbetsflöde ser ungefär likadant ut.

Ett tips: I Adobe Camera RAW kan du hålla in alt när du drar i exposure och shadows. Då ser du enkelt vad som blir utfrätt och igensotat.

Varför justerar du kurvan i LAB?

Ifall det är dåligt med "kräm" i bilden. Dvs, en dålig exponering som ser tråkig ut är det lätt att färgerna blir helt knasiga när man justerar kurvan i RGB. Ifall du ändrar till LABläge så istället för att det står RGB i Curves så står det lightness. Prova det!

FelixSwensson skrev:
Ifall det är dåligt med "kräm" i bilden. Dvs, en dålig exponering som ser tråkig ut är det lätt att färgerna blir helt knasiga när man justerar kurvan i RGB. Ifall du ändrar till LABläge så istället för att det står RGB i Curves så står det lightness. Prova det!

Mycket enklare att göra ett justeringslager med en kurva istället. Om du tycker att färgerna blir för intensiva kan du byta blandningsläge till Luminiscens. Ger exakt samma effekt och du slipper att konvertera fram och tillbaka.

MVH/Stefan

Jag kör liknande, men i steg 4 ändrar jag levels och curves i RGB-läge och inte i Lab.

Felix om du ställer in kontrasten, gör du det via Brightness/contrast menyn eller gör du det via Levels?

Lite av båda. Först brukar jag ställa kurvan sen när jag känner att jag vill ha lite extra kontrast leker jag med brightness/contrast. Det blir enklare så, men kanske inte bäst.

brightness/contrast ska du akta dig för. Rent kvalitetsmässigt får du bättre resultat med kurvor. Helst då som justeringslager, eftersom inga ändringar appliceras förrän du "plattar till" bilden.

stefohl skrev:
Om du tycker att färgerna blir för intensiva kan du byta blandningsläge till Luminiscens.
Smidigt! Fast finessen med Lab är väl inte att färgintensiteten blir lägre utan att nyansen inte ändras.

Även om det inte märks så ofta, är den enda färgkorrekta förändring man kan göra med RGB-data att endast dra i översta reglaget i kurvor/nivåer. Tydligast är det om man lägger på en kurva med skuldra, då pressas RGB-värdena ihop upptill så att nyansen vrids mot grått på ett felaktigt sätt.

Enda rimliga tycker jag vore att standardalternativet vid kurvjustering skulle vara just på luminiscens och inte som nu, på kanal "RGB".

Om nu någon drar slutsatsen att just en multiplicering av datat (dvs. det som sker om man bara använder översta reglaget) inte ger korrekt resultat i Lab-läge så stämmer detta. Jag är nyfiken om man kan läsa detta någonstans; även om jag är ganska säker så vore det kul med någon slags referens.

Senast ändrad:
kaw skrev:
Smidigt! Fast finessen med Lab är väl inte att färgintensiteten blir lägre utan att nyansen inte ändras.

En färg definieras ju utifrån tre parametrar, vilken nyans den har, vilken mättnad den har och vilken ljushet den har. Om du skapar en kontrasthöjande kurva ska färgen ändras mest i mättnad och ljushet. Om nu Lab-färgrymden vore perfekt skulle du se att nyansen inte ändras när du gör en kurva, däremot ändras mättnad (alltså graden av gråhet) och ljusheten. Nu är ju Lab inte helt perfekt, vilket gör att detta inte stämmer för blåa och gula färger. Men prova med en grön färg så ser du att nyansen är densamma både före och efter en kontrasthöjande kurva.

Samtidigt kan du prova med att göra denna konvertering till Lab och sedan tillbaka till RGB och med samma färg göra ett justeringslager med luminiscens som blandningsläge. Konverteringen fram och tillbaka mellan RGB och Lab medför ju också att man tappar en hel del valörer. Är man i 16 bitar kanske det inte spelar så stor roll, men i 8 bitar gör det en hel del.

MVH/Stefan

Senast ändrad:
stefohl skrev:
Om du skapar en kontrasthöjande kurva ska färgen ändras mest i mättnad och ljushet.
Jo, men med Lab och justering av L-kanalen ändras ju bara ljusheten. Att värden för nyans och mättnad (HSB/NMI) visar något annat beror väl på att den modellen är sämre än Lab.

Felix!

Kan du bifoga en bild före och efter din normala behandling? Det skulle vara roligt att se!

Mvh. Lennart

kaw skrev:
Jo, men med Lab och justering av L-kanalen ändras ju bara ljusheten. Att värden för nyans och mättnad (HSB/NMI) visar något annat beror väl på att den modellen är sämre än Lab.

JO, men du får exakt samma resultat om du ställer om en RGB-kurva till luminiscens. Bilden ändras bara i ljushet. Sedan är vad du ser när nyans ändras är ett välkänt problem i Lab-färgerna. Blue-turns purple brukar det kallas.

Stefan

stefohl skrev:
Sedan är vad du ser när nyans ändras är ett välkänt problem i Lab-färgerna. Blue-turns purple brukar det kallas.
Intressant, fast jag hade väl inte skrivit något om att jag sett att nyansen ändrades i Lab-läget ;-) Verkar som att jag misslyckats att uttrycka mig begripligt. Ska se om jag vågar på ett nytt försök.

För att göra en mörk bild ljusare med en kurva kan man antingen lägga kurvan på RGB-kanalerna eller bara på L-kanalen/blandningsläge luminiscens. Nackdel med RGB är att nyansen riskerar att ändras, fördel med RGB är att mättnaden följer med. Nackdel med L är att följden av att nyans och mättnad bevaras är att två färgtoner som har samma nyans och mättnad, men är olika ljusa, riskerar att få exakt samma värde efter att bilden gjorts ljusare. I RGB skulle de två tonerna frätts ut mer och varit felaktiga i nyans, men det borde ju vara bättre än att de är lika...?

stefohl skrev:

*snipp*
Konverteringen fram och tillbaka mellan RGB och Lab medför ju också att man tappar en hel del valörer. Är man i 16 bitar kanske det inte spelar så stor roll, men i 8 bitar gör det en hel del.

MVH/Stefan

Jag var helt övertygad om att konvertering mellan RGB och LAB var helt förlustfri. Dels för att jag har läst det på nätet, och dels för att "instruktören" på ett färghanteringsseminarium påstod så. Så jag skulle leka besserwisser och rätta dig. Men jag tänkte att jag ändå skulle göra ett eget test. Och mitt test visar mycket riktigt att försluster förekommer vid konvertering mellan RGB och LAB och tillbaka till RGB.

Precis som du säger så är det mycket små förluster/tonförskjutningar när man kör i 16-bitar, men betydligt kraftigare förluster i 8-bitarsläge.

Jag gjorde testet så att jag skapade en ny bild. Sen la jag en rainbow-gradient. Sen dubblerade jag bilden, konverterade den ena till LAB och tillbaka till RGB, kopierade den konverterade och klistrade in den på den oförändrade bilden, och valde blandningsläge "difference". Då ser man skillnaderna tydligt.

Något som förvånade mig var att i princip samma effekter syns om man dubblicerar ett lager (så man har två lager med exakt samma innehåll) och sen ändrar till LAB och tillbaka till RGB. Altså så konverterar den inte exakt likadant varje gång, eller ens likadant för två lager i samma bild. Min slutsats blir att det måste bero på avvikelser i flyttalsproccessorn.

FelixSwensson skrev:
Hejsan. Jag är intresserad av lite hur andra gör från RAW-fil till färdig bild. Berätta hur du arbetar?

Jag gör på följande vis:
1. Tankar in bilderna från kameran och sorterar i mappar efter datum.
2. Öppnar dom bilder jag tycker ser bra ut på förhandsgranskningen in i Camera Raw
3. Drar i Exposure och Shadows så att histogrammet är fyllt till vänster och högerkanten och ställer contrast, saturation och sharpness på 0.
4. Converterar bilden och går in i Lab Color mode. Justerar kurvan så att det ser bra ut.
5. Går tillbaka till RGBmode och ändrar färgmättnad, eventuellt färgstick och kanske lite kontrast.
6. Ändrar till 8-bitars läge och sparar bilden under samma datum i en annan mapp som heter "redigerat" i TIFF format.

Eventuellt så öppnar jag TIFF filen och anpassar bilden för det jag ska använda den för. Ifall jag ska lägga upp en bild på fotosidan så förminskar jag den och skärper upp den och konverterar den till sRGB. Hur gör ni?

i stora drag samma arbetsflöde förutom att jag sparar min bearbetning i samma mapp men med en snutt text efter (jag kör med tcpy förkortning av tiff copy)

Aviator skrev:
Felix!

Kan du bifoga en bild före och efter din normala behandling? Det skulle vara roligt att se!

Mvh. Lennart

Jo visst, det skulle väl jag kunna göra. Har inte tittat till i tråden så jag har inte sett ditt inlägg här men jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem från skolan.

FelixSwensson skrev:
Här är en liten demonstration:
Tjusigt. När du ändå har en exempelbild kanske du skulle kunna lägga ut hur det ser ut om du väljer normalt blandningsläge också. Om skillnaden syns tydligt, vilket jag tror ;-) (till fördel för L-blandningen)

Intressant...

Visst var det stor skillnad till det bättre, men är det inte jobbigt att göra detta för varje bild man vill använda? Det skulle ju vara mycket roligare om bilderna blev sådär direkt, men det är väl kanske önsketänkande...

ANNONS
Götaplatsens Foto