Jag har nyligen kommit att radikalt förändra mitt arbetsflöde i och med programmet Aperture. Tidigare såg det ut ungefär som ni andra har beskrivit ovan.
Med Aperture (eller Lightroom när den släpps i skarp version) blir arbetsgången helt annorlunda. Man läser in RAW-filer (eller JPEG, TIFF etc) från minneskortet eller från valfri mapp in till programmets databas. RAW-filer visas och justeras i realtid och man har direkt både detalj- och helhetsöverblick över sina bilder i ett album genom de olika "views" som programmet erbjuder. Jag brukar först bläddra igenom och poängsätta alla bilder, ett snabburval. Därefter göra justeringar som exponering, kurvor, histogram, vitbalans, färgmättnad etc samt även skriva keywords på bilderna (taggar). Sedan "lyfter" man de bildjusteringarna man väjer ut och applicerar dem på valfria bilder. Detta ersätter "Batch Processing" och är mycket mer exakt, eftersom man ser de högupplösta bilderna direkt, både före och efter justeringen. Man kan även göra versioner och göra olika beskärningar, justeringar etc vilka bygger på samma RAW-fil, duplikaten väger in på bara några få kB, det är bara anvisningarna på justeringar etc som tar plats. Så så vis kan man ha 10 varianter på samma bild i svartvitt, färg olika kontrast, färgtempratur etc utan att det någon extra plats alls på hårddisken.
När man poängsatt sina bilder är kan man dra i en regel och visa tex de bilder som fått tre stjärnor eller fler. Med några få klick skapar man ett webbalbum med valda bilder att lägga upp på sin webbplats. Sedan skickar man bara en länk till eventuell kund för påseende. Man kan också, med ett klick, välja att öppna bilden i tex Photoshop för vidare bearbetning och sedan återgå till Aperture igen. Den Photoshop:ade bilden blir då automatiskt en version av originalet. Allt går så mycket fortare och enklare än med konventionell arbetsgång.
När urvalet är gjort markerar man de valda bilderna eller skapar en nytt album för dem (bilderna kan finna i flera olika mappar och album samtidigt utan att några filer dupliceras) och exporterar dem i tex 8 eller 16-bitars TIFF, Psd eller JPEG i fördefinierade storlekar. Man kan också layouta och beställa en bok (med inbundna pärmar!) eller visa bilderna som bildspel. Den enda riktiga bristen i programmet är att man inte kan CMYK:a bilderna.
Jag vågar påstå att en majoritet av er som läser det här kommer att använda Aperture eller Lightroom inom två år, programmet är så bra och fyller ett stort hål i det digitala abetsflödet.
Mer om Aperture och Lightroom i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56448