Annons

Drömbild för en fågelfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag tror att du har rätt i mycket. En följdfråga är då varför just fågelfotografin har utvecklats till dessa olika falanger? Jag har som du fått känslan att ganska många fågelfotografer värderar teknisk perfektion högre än allt annat.

Beror det på att fågelfotografin kräver dyr och avancerad utrustning? Beror det på att fågelfotografi är en ovanligt svårbemästrad konstart inom naturfotografin?
Fotografering är bara en del av fågelskådning. Vi har rätt många fågeltorn med fågelskådare som har handkikare och/ eller tubkikare. Med dålig utrustning kan du aldrig svara på "Är suddmes 1 samma art som suddmes 2?"
Även om man inte fotograferar har man tex en Swarowski-tub som kostar närmare 50 000. Så det liknar väl andra fritidsintressen för den rika medelklassen...Varför har så många en bil som kostar 900 000 eller mer?
 

acke

Avslutat medlemskap
Fotografering är bara en del av fågelskådning.
Ja, självklart! Enligt min bedömning är den stora majoriteten fågelskådare enbart fågelskådare. Sedan finns det en liten delmängd som dessutom är fågelfotografer.

Därutöver finns det också fågelfotografer som inte klassar sig som fågelskådare i den mening att man jagar kryss och/eller intresserar sig på djupet för fågelarternas utbredning och levnadsvillkor.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilka vägar tror ni att fotografin kommer att ta de närmaste säg 10 åren?

Själv trodde jag tidigare att vi skulle få mer av multibildsfunktioner men det har inte blivit särskilt mycket av det.

Jag trodde också folk helt skulle sluta att uppgradera och en del kan väl sägas ha gjort det genom att köpa bra kameramobiler istället för nya systemkameror men fortfarande består Fotosidans artiklar mest av halvreklam för ny hårdvara precis som det alltid varit trots att marknaden för fotohårdvara nästan imploderat.

Jag trodde att kameraperfektionen nu nått en sådan nivå att den avtagande nyttan på marginalen skulle göra att utvecklingen av nya kameror skulle växla ned betydligt men ändå kände jag mig motiverad att uppgradera bl.a. för att AF faktiskt utvecklats markant.

Jag kan konstatera att jag sällan köpt så mycket fotogrejor och datorgrejor som de senaste 2 åren. Visst min gamla dator pajade i flytten och min sju år gamla Epson P600 gav till slut upp helt - men ändå. En 10 år gammal långzoom lyckades jag sälja för 6000:- men det täckte ju knappt hälften av vad en ny kostade trots att den var väldigt prisvärd.

Så här i efterhand så kan jag säga att det bästa köpet varit en ny A2-skrivare som verkligen blivit ett lyft och uppgradering för ett par ynka tusenlappar totalt av Photolab och Capture One. Inget har varit i närheten av uppraderingarna av mina konverterare när det gällt användarnytta per satsad krona. Så jag tror verkligen på att framtiden tillhör mjukvaran. Synd vara att inte kameratillverkarna tagit till sig det ännu för då skulle de kanske kunna sälja ny FW hyfsat billigt som ger oss bättre funktioner utan att vi tvingas köpa nya kameror för det.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Vilka vägar tror ni att fotografin kommer att ta de närmaste säg 10 åren?

Själv trodde jag tidigare att vi skulle få mer av multibildsfunktioner men det har inte blivit särskilt mycket av det.

Jag trodde också folk helt skulle sluta att uppgradera och en del kan väl sägas ha gjort det genom att köpa bra kameramobiler istället för nya systemkameror men fortfarande består Fotosidans artiklar mest av halvreklam för ny hårdvara precis som det alltid varit trots att marknaden för fotohårdvara nästan imploderat.

Jag trodde att kameraperfektionen nu nått en sådan nivå att den avtagande nyttan på marginalen skulle göra att utvecklingen av nya kameror skulle växla ned betydligt men ändå kände jag mig motiverad att uppgradera bl.a. för att AF faktiskt utvecklats markant.

Jag kan konstatera att jag sällan köpt så mycket fotogrejor och datorgrejor som de senaste 2 åren. Visst min gamla dator pajade i flytten och min sju år gamla Epson P600 gav till slut upp helt - men ändå. En 10 år gammal långzoom lyckades jag sälja för 6000:- men det täckte ju knappt hälften av vad en ny kostade trots att den var väldigt prisvärd.

Så här i efterhand så kan jag säga att det bästa köpet varit en ny A2-skrivare som verkligen blivit ett lyft och uppgradering för ett par ynka tusenlappar totalt av Photolab och Capture One. Inget har varit i närheten av uppraderingarna av mina konverterare när det gällt användarnytta per satsad krona. Så jag tror verkligen på att framtiden tillhör mjukvaran. Synd vara att inte kameratillverkarna tagit till sig det ännu för då skulle de kanske kunna sälja ny FW hyfsat billigt som ger oss bättre funktioner utan att vi tvingas köpa nya kameror för det.
Det är en intressant fråga, så intressant att det kanske skulle vara en egen tråd? =)
 

hampusm

Aktiv medlem
Vilka vägar tror ni att fotografin kommer att ta de närmaste säg 10 åren?
Jättesvårt att säga… Jag tror inte att folk kommer uppgradera lika ofta som för 10 år sedan. Det kommer nog hänga en del inom både software och firmware.

Analog fotografering har fått ett uppsving, inte minst under pandemin, Pentax pratar om att börja tillverka nya analoga kameror, och begagnatpriserna på befintliga har stigit. Film är slutsålt på flera ställen för att tillverkarna har svårt att möta efterfrågan, delvis på grund av leveransproblem. Majoriteten av de som köper film är mellan 18 och 30 år, kanske är det en trend som håller i sig, kanske inte. Jag fotograferar ca 50/50 digitalt och analogt.

Vi får se helt enkelt…
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att kommersiell fotografi kommer att fortsätta i samma riktning som den har tagit. Livesändningar från knattematcher blev standard under pandemin.
Fler och fler evenemang livesänds. De större evenemangen sänds med fler kameror från olika vinklar. Användningen av drönare har fullkomligt exploderat.
I sportevenemangen växer också möjligheten att slå ihop flera perspektiv för att sedan extrapolera bilden till valfritt perspektiv. Studion kan gå tillbaka. Vända. Vrida. Zooma. Pausa. Backa.
Alla är inte sportfotografer. Men att ta samtidiga bilder från fler håll som sedan kan användas för att plocka ut något annat kan nog komma fler till gagn.
 

PMD

Aktiv medlem
Livesändningar från evenemang går nog att skapa med hjälp av AI så småningom. Man spar in både videograf och deltagare då..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Livesändningar från evenemang går nog att skapa med hjälp av AI så småningom. Man spar in både videograf och deltagare då..
Cool, då kan man ju AI-generera hela matchen så slipper man ju t.o.m. spela den. Så kan bookmakers köra på AI-matchen istället. Vilken miljövinst det blir som spin-off när 50 000 pers inte behöver åka dit! Per Bolund kommer gå ner i spagat i ren lycka! ... till en början då ... för när det sänds i Rapport, så dippar Miljöpartiet till nya "all time low" i nästa mätning.
 

apersson850

Aktiv medlem
Orientering är en av de mest datoriserade idrotter som finns. Det enda som inte är datoriserat är själva springandet. Jag har i flera år hävdat att vi kan lika gärna ta den delen också. Anmäl dig till tävlingen på internet (det gör vi redan) så kommer resultatet på internet (det gör det redan), med skillnaden att du behövde inte köra dit för att åstadkomma det. "Det gick bra fram till sjunde kontrollen, men där bommade du mer än fyra minuter. Du blev elva i klassen."

Det man missar är samvaron, men man kan kanske ha något slags utvecklat Teamsmöte, som simulerar umgänget på tävlingsplatsen? Det finns dessutom datoriserade orienteringsspel, och idag borde det vara fullt genomförbart att köra ett stort liveevent, där alla sitter vid sina skärmar och letar efter skärmar (häpp!) samtidigt. Rätt var det är hör man någon kommentera terrängen på göingedialekt, och så ser man Per-Arne Evaldsson springa förbi på skärmen. Han sitter också hemma och orienterar...
Slutligen kopplar man ett löpband till datorn, så ju fortare du ränner på löpbandet desto fortare går det i skogen.

Simuleringen komplett, så när som på avsaknaden av smutsiga strumpor.

Undrar om jag med den titten in i framtiden blir kvalificerad att även svara på Sten-Åkes fråga?
Jag trodde att kameraperfektionen nu nått en sådan nivå att den avtagande nyttan på marginalen skulle göra att utvecklingen av nya kameror skulle växla ned betydligt men ändå kände jag mig motiverad att uppgradera bl.a. för att AF faktiskt utvecklats markant.
Jag tänkte något liknande. Kände inte någon motivation i att köpa nästa "Mark" av samma kamera som jag redan hade två "Mark" av, utan köpte istället något annorlunda. Alltså en spegellös, som kan använda mina gamla objektiv också.
Den nya är bättre på en del, sämre på något men alltid annorlunda. Intressant komplement.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Orientering är en av de mest datoriserade idrotter som finns. Det enda som inte är datoriserat är själva springandet. Jag har i flera år hävdat att vi kan lika gärna ta den delen också. Anmäl dig till tävlingen på internet (det gör vi redan) så kommer resultatet på internet (det gör det redan), med skillnaden att du behövde inte köra dit för att åstadkomma det. "Det gick bra fram till sjunde kontrollen, men där bommade du mer än fyra minuter. Du blev elva i klassen."

Det man missar är samvaron, men man kan kanske ha något slags utvecklat Teamsmöte, som simulerar umgänget på tävlingsplatsen? Det finns dessutom datoriserade orienteringsspel, och idag borde det vara fullt genomförbart att köra ett stort liveevent, där alla sitter vid sina skärmar och letar efter skärmar (häpp!) samtidigt. Rätt var det är hör man någon kommentera terrängen på göingedialekt, och så ser man Per-Arne Evaldsson springa förbi på skärmen. Han sitter också hemma och orienterar...
Slutligen kopplar man ett löpband till datorn, så ju fortare du ränner på löpbandet desto fortare går det i skogen.

Simuleringen komplett, så när som på avsaknaden av smutsiga strumpor.

Undrar om jag med den titten in i framtiden blir kvalificerad att även svara på Sten-Åkes fråga?
Jag tänkte något liknande. Kände inte någon motivation i att köpa nästa "Mark" av samma kamera som jag redan hade två "Mark" av, utan köpte istället något annorlunda. Alltså en spegellös, som kan använda mina gamla objektiv också.
Den nya är bättre på en del, sämre på något men alltid annorlunda. Intressant komplement.
Ja du ser, gissa om det kommer komma upp en massa saker på bordet i framtiden, orientering är ett klart kul exempel. Varför ska bara kidsen "gejma" när hela livet kan köras på nätet och inte bara någon urvattnad variant som några 20-åringar hittat på som både kroniskt slarvat med sömnen och ovan på det har sorgligt begränsad livserfarenhet och fantasi. Inte undra på att det bara blev pang pang-gäsp då. Ja jag set vad en del 9-10 åringar i min närhet håller på med!

Det kan vara kul med lite nya grejor ibland också. Lycka till med det spegellösa.
 
ANNONS